به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی استانداری یزد، سید محمد میرمحمدی در نشست بررسی نحوه پرورش و تولید ماهی تیلاپیا در استان افزود: در ارتباط با حل مشکل پرورش این آبزی با مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست موضوع را از منظر علمی پیگیری و انجام دهیم.
وی افزود: در آخرین نشست با حضور رئیس وقت سازمان محیط زیست کشور و مدیران این نهاد و استادان دانشگاه در خصوص پرورش ماهی تیلاپیا در استان برگزار شد، این سئوال را طرح کردیم، چرا تیلاپیا در آبهای خلیج فارس و دریای خزر وجود ندارد؟
استاندار یزد گفت: در استان به ضوابط زیست محیطی پایبند هستیم، تحقق توسعه پایدار را بدون توجه به رعایت اصول و ضوابط زیست محیطی میسر نمی دانیم بنابراین اساس کار حفظ محیط زیست و بهره برداری علمی از امکانات طبیعی است.
میرمحمدی یادآور شد: هر تصمیمی که در ارتباط با پرورش تیلاپیا در ارتباط با واردات تیلاپیای مادر، واردات بچه ماهی و تکثیر آن با رعایت ضوابط سازمان محیط زیست باشد و در پرورش آن نیز بسته بودن سیستم را با چرخش و اکسیژن دهی آب ملاک عمل قرار داده ایم.
استاندار یزد تاکید کرد: یزد به دلیل دور بودن از دریای آزاد و نداشتن رودخانه دایمی و آب های روان در گستره آن و دارا بودن آب های لب شور که مورد علاقه این آبزی است از فرصت بسیاری مناسبی برای پرورش و تولید ماهی تیلاپیا بهره می برد و قطعا با نظارت و مراقبت های علمی که بر روند کار صورت می گیرد مشکلی در این خصوص رخ نخواهد داد.
میرمحمدی گفت: به منظور بررسی مهاجم بودن یا نبودن این آبزی آزمایش هایی در استخر های پرورش این ماهی در استان صورت گرفت و با رها ساختن گونه های دیگری از ماهیان، مشخص شد که تیلاپیا هیچ گونه آسیبی نسبت به آنها نداشته و از این منظر نیز، خطری دیگر گونه های آبزی را تهدید نمی کند.
وی ادامه داد: در خصوص پرورش تیلاپیا کوشیدیم تا به موارد مورد تاکید سازمان حفاظت از محیط زیست، پاسخ های علمی و مستند بدهیم و علاوه بر اقدامات خوبی که در این خصوص در استان صورت گرفت به مطالعات و تجارب سایر کشورها در این زمینه و گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد( فائو) نیز استناد کردیم که در همه موارد پرورش تیلاپیا در استان یزد را بدون مشکل دانسته اند.
استاندار یزد سپس به بخشی از گزارش فائو در این رابطه استناد کرد و گفت: در این گزارش آمده است که در برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس که در همسایگی ما قرار دارند پرورش این ماهی در حال انجام است و این در حالی است که این کشورها، سواحل طولانی خلیج فارس را در کنار خود می بینند، و قطعا در استان یزد که صدها کیلومتر با آبهای آزاد فاصله دارد، پرورش این ماهی مشکل ساز نخواهد بود.
میرمحمدی امیدواری کرد تا با پیشرفت های علمی و به کارگیری تکنولوژی های موثرتر شاهد تولید، تکثیر و پرورش تیلاپیا در بسیاری از استان ها در آینده باشیم چرا که نه تنها این امر برای محیط زیست مشکل ساز نخواهد بود بلکه می تواند پشتیبانی برای فاکتورها و شاخصه های زیست محیطی نیز باشد.
7536*2047* خبرنگار- کاظم سبحان زاده* انتشار- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.