مصطفی سالاری روز شنبه در نشست مشترک انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان افزود: بعد از گذشت هشت سال از درگذشت این نویسنده شهیر تاکنون اقدامی برای ساخت مقبره این نام آشنای حوزه ادبیات کودک و نوجوان کشور و استان انجام نشده است که به هیچ وجه قابل قبول و پسندیده نیست.
وی خواستار پیگیری و اجرایی شدن طرح نهایی مقبره آذر یزدی توسط دستگاه های اجرایی مرتبط در این زمینه شد.
فرماندار یزد در ادامه با بیان اینکه توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی موجب تعالی و پیشرفت هر جامعه است، افزود: با توجه به جایگاه و ارزش کتاب در ایجاد بستر فرهنگی، باید از ظرفیت تمام دستگاه ها برای پیشبرد این اهداف استفاده کرد.
سالاری اضافه کرد: میزان مطالعه و توجه به مقوله کتاب و کتابخوانی در جوامع امروزی، شاخص کارآمدی برای توسعه یافتگی و پیشرفت کشورهاست.
وی با اشاره به افزایش بودجه تملک دارایی اداره کتابخانه های عمومی یزد در 2 سال گذشته ابراز کرد: با توجه به اهمیت فرهنگ مطالعه و لزوم بهبود فضای کتابخانه ها در این مدت بودجه این حوزه بیش از 100درصد افزایش یافت.
سالاری در ادامه به موضوع جهانی شدن شهر یزد اشاره کرد و افزود: بهبود فضای کتابخانه ها از جمله مواردی است که مورد توجه گردشگران و مسافران است، باید مد نظر قرار گیرد.
همچنین رئیس انجمن کتابخانه های عمومی یزد با تشکر از تعامل شهرداری ها در پرداخت نیم درصد سهم کتابخانه ها، تصریح کرد: دیگر منابع درآمد کتابخانه ها عوارض ساخت و ساز در شهرداری های حمیدیا، شاهدیه، زارچ و یزد است که سال گذشته با برگزاری نشست ها و همت مدیران شهرداری این سهم به خوبی پرداخت شده است.
به گفته حسین مسرت ،نویسنده و پژوهشگر فرهنگی مهدی آذر یزدی پیشگام ادبیات نوین کودکان ایران است که با نگارش کتاب هایی متعدد، به ادبیات کودک و نوجوان در ایران رویکردی تازه بخشید و نویسندگان دیگری هم به پیروی از او در این راه گام نهاده اند.
وی افزود: پیش از آذر یزدی به صورت جدی به مقوله کتاب کودک و نوجوان توجه چندانی نمی شد، اکنون بازار کتاب کودک و نوجوان مملو از کتابهای بازنویسی شده از ادبیات قدیم است.
وی ادامه داد: آذریزدی در کتاب قصه های خوب برای بچه های خوب و قصه های تازه از کتابهای کهن متون ادبی کهن را که فهم برای نسل جدید به خصوص کودکان و نوجوانان دشوار بود به صورت روان بازنویسی کرد و برخی تغییرات قابل فهم در آنها بوجود آورد.
به باور مسرت به همت شهرداری می توان آرامگاه آبرومندی در محله خرمشاه یزد برای این نویسنده بنام بنا کرد؛ موضوعی که سالها به دلیل همکاری و پیگیری نکردن شهرداری محقق نشده است.
وی اظهار امیدواری کرد: با مساعدت منتخبان مردم در پنجمین دوره شورای شهر و شهردار انتخابی این شورا رویکردی جدید نسبت به احداث آرامگاه آذر یزدی ایجاد و در این راستا اقدام شود.
به گفته این پژوهشگر، از آذر یزدی در عرصه ادبیات و نویسندگی بیش از 40 اثر منتشر شده است که مهمترین آن در حوزه کودک و نوجوان قصه های خوب برای بچه های خوب در هشت جلد و قصه های تازه از کتابهای کهن در 10 دفتر است.
آذر یزدی سال 1300 هجری شمسی در محله خرمشاه یزد متولد و در سال 1322 به تهران رفت، قبل از آنکه به کار نگارش داستان های کودکان بپردازد به مشاغل گوناگون و از جمله عکاسی و کتابفروشی اشتغال داشت.
وی از سال 1336 با توجه به زمینه مطالعات وسیع قبلی شروع به نوشتن داستان های گوناگون برای کودکان کرد.
آذر یزدی در سال 1343 به سبب نگارش کتاب قصه های خوب برای بچه های خوب از سوی سازمان علمی، فرهنگی، تربیتی ملل متحد (یونسکو) به دریافت جایزه نایل آمد.
آذریزدی 18 تیرماه سال 1388 در 88 سالگی در بیمارستان آتیه تهران درگذشت و 21 تیرماه پس از تشییع جنازه اش از مسجد حظیره در حسینیه خرمشاه یزد در نزدیکی محل زندگی اش به خاک سپرده شد
7537*2047* خبرنگار: مسعود میرجلیلی * انتشار- عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.