به گزارش ایرنا هادی مقیمی روز پنجشنبه در نشست شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان اردکان ضمن بررسی مصوبات جلسات گذشته، افزود: یکی از وظایف این شورا پیگیری اجرایی شدن مصوبات است و برای به سرانجام رسیدن مصوبات باید از تمام پتانسیل‌های شهرستان به نحو شایسته استفاده شود.
وی اضافه کرد: ارتقاء سطح سلامت و بهبود کیفیت زندگی آحاد مردم جامعه از طریق اتخاذ تدابیر مناسب و نهادینه کردن سیاست‌گذاری و مدیریت تعاملی امکان‌پذیر خواهد بود .
فرماندار اردکان با اشاره به اهداف شورای سلامت و امنیت غذایی تأکید کرد: دستگاه‌های مرتبط باید سلامت مردم و کارکنان خود را در اولویت فعالیت‌های خود قرار دهند
در این نشست همچنین دبیر شورای سلامت با اشاره به فعالیت کمیته های زیر مجموعه شورا، خواستار همکاری بیشتر نهادهای شهرستان در دستیابی به اهداف شورای سلامت شد.
سید محمد پورهاشمی به بیان اهم موضوعات سلامت جامعه و طرح های وزارت بهداشت برای به حداقل رساندن آسیب های آن با توجه به مخاطرات متعدد و تهدید کننده در این زمینه پرداخت.
مدیر شبکه و دبیر شورای سلامت شهرستان برتشکیل جلسات منظم و منسجم شورای ارتقای سلامت در ادارات و نهادهای دولتی شهرستان تأکید کرد.
وی هدف از اجرای برنامه خود مراقبتی سازمانی را ایجاد محیط کار سالم از طریق اجرای برنامه ها و خط مشی های ارتقاء سلامت در محل کار، خلق محیط فیزیکی و فرهنگ حمایتی، شیوه زندگی سالم با همکاری کارکنان و مدیران سازمان عنوان و از فواید و منافع اجرای این برنامه به ارتقا سلامت کارکنان، افزایش روحیه، دلگرمی و رضایت کارکنان و بهبود فرایند اشتغال و روابط بین فردی کارکنان اشاره کرد و خواستار تشکیل جلسات شورای ارتقای سلامت در ادارات شد.
پورهاشمی در معرفی برنامه ایراپن گفت: ایراپن، عوامل خطر در زمینه پیشگیری از چهار بیماری دیابت، سرطان، آسم و بیماری های تنفسی و نیز بیماری های قلبی و عروقی را در جمعیت 30تا 70 سال کشور مد نظر قرار می دهد.
در این برنامه در مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت، خانه های بهداشت میزان احتمال خطر 10 ساله بروز حوادث کشنده و غیرکشنده قلبی، عروقی و مغزی جمعیت هدف برنامه حتی در زمانی که علامت دار و بیمار نیستند تعیین می شود و متناسب با میزان احتمال خطر به دست آمده، اقداماتی برای پیشگیری از بروز بیماری یا عوارض آن انجام می شود.
در این طرح همه خدمات به صورت رایگان انجام و مهمترین مشکل در اجرای این طرح عدم مراجعه همشهریان به پایگاه ها و مراکز خدمات جامع سلامت جهت تشکیل پرونده است.
وی ادامه داد: از ابتدای اجرای طرح تحول تاکنون فقط حدود 60درصد از جمعیت شهرستان اردکان به پایگاه ها و مراکز خدمات جامع سلامت جهت تشکیل پرونده سلامت خانواده خود مراجعه کرده اند.
وی خواستار همکاری تمامی ادارات جهت مراجعه کلیه کارمندان خود به پایگاه ها سلامت برای تشکیل پرونده شد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان اردکان در مورد بیماری ایدز نیز گفت: ایدز بیماری است که درمان ندارد ولی قابل پیشگیری است، شیوع ایدز در زنان و نوجوانان رو به افزایش است و سهم زنان در آمار ابتلا و سهم انتقال جنسی در موارد شناسایی شده، افزایش یافته است.
وی در این زمینه نیز خواستار هماهنگی اجرای برنامه شناسایی اماکن پرخطر( پاتوق معتادان، زنان خیابانی و ... ) در راستای آموزش و توزیع لوازم مورد نیار (سرنگ و ...) شد.
پورهاشمی ضمن اعلام آمار مبتلایان به بیماری پدیکلوز در شهرستان اردکان در سه ماهه اول سال 96 و مقایسه آن با سه ماهه اول سال های 93، 94 و 95 که از 38 نفر در سال 94 به 284 نفر در سال 96 رسیده، خواستار همکاری کلیه مسئولان مراکز تجمعی و آموزش و پرورش با مراقبین بهداشت و پیگیری بعدی و اطمینان از بهبودی کامل دانش آموزان مبتلا و هماهنگی جهت تشکیل جلسات آموزشی جهت خانواده ها، معلمین و مدیران مدارس شد.
مرکز شهرستان 98نفری اردکان در 60 کیلومتری شمال شهر یزد واقع است.
7544/ 6197 خبرنگار: مژگان دشتی**انتشار: فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.