امین سازگارنژاد عصر پنجشنبه در دوازدهمین جشنواره تعاونی‎‎های برتر استان یزد به نقش آموزش در کشورهای مختلف اشاره کرد و افزود: این سازمان برای هم‎‎افزایی امکانات آموزشی آماده همکاری برای ارتقای میزان مهارت فعالان بخش تعاون برای توسعه کمی و کیفی فعالیت‎‎های حوزه تعاون است.
وی به تفاهم نامه اخیر سازمان فنی و حرفه‎‎ای با نیروهای مسلح اشاره کرد و گفت: براساس این تفاهم نامه علاوه بر مهارت آموزی سربازان در حرفه مورد علاقه آنها در تبصره‎‎ای ، موضوع تشکیل تعاونی با عضویت سربازان به منظور تسهیل اشتغال آنها پس از دوران سربازی دیده شده است.
معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: زمانی که در نظام سرمایه‎‎داری، سرمایه به عنوان یک ارزش تلقی می‎‎شد، تعاونی‎‎ها با تاکید بر ارزش انسان‎‎ها و به عنوان یک رویکرد توسعه ای در ایران و دنیای جدید تشکیل شد.
وی افزود: با اینکه قانون اساسی ایران بر فعالیت های تعاونی به عنوان یک مجموعه دارای همکاری و همدلی، کار جمعی و تیمی تاکید زیادی دارد ولی هنوز این بخش اقتصادی تاکنون نتوانسته جایگاه رفیعی را در اقتصاد کشور به خود اختصاص دهد.
معاون وزارت تعاون، ادامه داد: نقش تعاون در برخی بخش‎‎های کشور از جمله در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی مغفول و کمرنگ است در حالی که ظرفیت های این بخش بسیار بالاست و باید استفاده کرد.
سازگارنژاد با بیان برخی ظرفیت های استان یزد در بعد تعاونی به فعالیت های گسترده شرکت تعاونی پیشگامان یزد اشاره کرد و گفت: با الگو قرار دادن این مجموعه می توان در مسیر رشد و گسترش فعالیت های تعاونی و تاثیر در اقتصاد ملی تلاش بیشتری کرد.
وی با مفید دانستن برگزاری جشنواره ‎‎ تعاونی های برتر اظهار امیدواری کرد تا این جشنواره ها به عنوان آیینه‎‎ای بتواند نقاط قوت و ضعف تعاونی‎‎ها را شناسایی کند و برای توسعه و رونق بیشتر این حوزه مورد استفاده قرار داد.
رئیس سازمان فنی و حرفه‌‌ای در ادامه با اشاره به ظرفیت گردشگری یزد یادآور شد : این استان کانون جهانگردی ، کار و اشتغال و توسعه نیروی انسانی است و باید با همکاری شهرداری ، شورای شهر و تعاونی ها زمینه تایید صلاحیت بخش های خدماتی فراهم شود .
وی تأکید کرد: از سوی دیگر باید با شناسایی آسیب تعاونی ها از ظرفیت‎‎های مجازی موجود در استان به عنوان یک فرصت مناسب برای توسعه و رونق بخش تعاون استفاده کرد.
همچنین مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد در این مراسم گفت: این جشنواره با رقابت 260 شرکت تعاونی در 20 گرایش تخصصی برگزار شد و پس از داوری شاخص‌‌های عمومی و اختصاصی از سوی داوران 23 تعاونی برگزیده شناخته شدند.
محمدحسین ریاحی با تاکید به ضرورت توسعه بخش تعاونی با تغییر نگرش ها و گسترش زیرساخت ها ، تعاون را یکی از ارکان مهم اقتصاد عنوان کرد که برای آن سهم 25 درصدی در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به ظرفیت های میراث فرهنگی و گردشگری یزد افزود: این استان از ظرفیت‎‎ها و زیرساخت‎‎های مناسبی در حوزه فناوری اطلاعات برخوردار است و تعاونی‎‎ها می‎‎توانند از این فرصت‎‎ها در جهت توسعه فعالیت‎‎های خود استفاده کنند.
در پایان این مراسم از شرکت‎‎ تعاونی پیشگامان کویر یزد، شرکت‎‎ تعاونی همیاران روستایی شهرستان اردکان، شرکت‎‎ تعاونی کامیونداران مهریز، شرکت‎‎ تعاونی پیشگامان رسانه و آگهی زبده(پرواز)، شرکت‎‎ تعاونی خاتم رز کویر، شرکت‎‎ تعاونی چینی بهداشتی ایساتیس، شرکت‎‎ تعاونی باشگاه مشتریان پیشگامان کویر یزد، شرکت‎‎ تعاونی اعتبار فرهنگیان شاغل و بازنشسته یزد، شرکت‎‎ تعاونی مصرف کارگران مجتمع معدنی سنگ آهن چادرملو تجلیل شد.
شرکت‎‎ تعاونی خدمات فنی فولاد، شرکت‎‎ تعاونی اتحادیه مصرف کارمندان دولت، شرکت‎‎ تعاونی اتاق تعاون استان یزد، شرکت‎‎ تعاونی ریحانه کویر یزد، شرکت‎‎ تعاونی مسکن جامعه فرهنگیان یزد، شرکت‎‎ تعاونی گارگران یزدباف، شرکت‎‎ تعاونی زیلوبافان میبد، شرکت‎‎ تعاونی تهیه و توزیع در و پنجره سازان میبد، شرکت‎‎ تعاونی آموزشی و آزمون فن گستر میبد، شرکت‎‎ تعاونی معدنی پی جویان یزد، شرکت‎‎ تعاونی فراگیر دهستان غدیر علی آباد، شرکت‎‎ تعاونی فنی و مهندسی وطن سازه، شرکت‎‎ تعاونی دام و کشت و صنعت دشت چم و شرکت‎‎ تعاونی نرگس پلیمر از دیگر تعاونی‎‎های برتر استان در سال 1396 بود.
هم اکنون در کشور 101 هزار شرکت تعاونی با 45 میلیون عضو وجود دارد که یزد در میان استان های کشور رتبه 11 را در تعداد تعاونی و اعضا دارد.
هم اکنون پنجهزار و 897 شرکت تعاونی و اتحادیه با 999هزار و 291نفر عضو و 50 هزار و 538 فرصت شغلی و باسرمایه چهار هزار و 683میلیارد ریال در استان یزد ثبت است.
استان یزد با 10شهرستان یک میلیون و 138هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد جمعیت آن در شهرها و بقیه در روستاها زندگی می کنند.
*1968* 2047*خبرنگار : محمودرضارحمانی ** انتشار : عباسقلی اشکورجیری
@irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.