به گزارش ایرنا، کسب و کارهای خانگی راهبردی برای ایجاد اشتغال و درآمد است و به عقیده کارشناسان 15 تا 80 درصد نیاز اشتغال 150 کشور جهان را مشاغل خانگی تامین می کند.
قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در ایران در سال 1390 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد تا از طریق ارایه تسهیلات تا سقف یک میلیارد ریال به صورت تسهیلات قرض الحسنه با کارمزد چهار درصد این مشاغل خانگی و کارآفرینی شکل بگیرد.
با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در سال های اخیر و نامگذاری سال 96 به اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال، راهبرد دولت هم باید به این سو گرایش پیدا کند، چرا که حمایت از مشاغل خانگی علاوه بر تحقق راهبردهای اقتصادی، دارای مزیت های اجتماعی مثبتی است که نباید از آن غافل بود.
تعاونی های مشاغل خانگی بر مبنای رشته های شغلی برآمده از تاریخ، فرهنگ و مشاغل بومی، مظهر یکپارچگی و یکدل شدن چند خانواده و در نتیجه افزایش تولید و رونق کسب و کار خانگی است که آثار اجتماعی مثبتی به همراه دارد، همبستگی خانوادگی را افزایش داده و اثر اقتصادی آن هم پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و رونق کسب و کار در داخل یک اجتماع کوچک و صمیمی است.
بیش از یک میلیون و 300 هزار مجوز فعالیت مشاغل خانگی در کشور صادر شده است و از بیش از 400 رشته مشاغل خانگی کشور 300 رشته در استان سمنان فعال است، تا کنون بیش از 18 هزار مجوز مشاغل خانگی در استان سمنان صادر شده که بیش از 90 درصد از صاحبان مشاغل آن را زنان تشکیل می دهند.
یک میلیون 649 هزار نفر شاغل در 95 هزار و 167 تعاونی در کشور مشغول فعالیت هستند و در استان سمنان در دولت تدبیر و امید ایجاد 257 تعاونی و جذب هفت هزار و 451 نفرعضو منجر به اشتغالزایی سه هزار و 304 شد، از 257 تعاونی تشکیل شده در این استان 9 تعاونی تامین نیاز محصولی و 2 تعاونی توسعه عمرانی در شهرستان گرمسار و شاهرود بوده است.
در استان سمنان 437 تعاونی کشاورزی، 224 تعاونی خدمات، 220 صنعت، 53 تامین نیاز، 49 مسکن، 43 معدنی، 33 تامین نیاز تولیدکنندگان، 20 تعاونی حمل ونقل، 18 تعاونی چند منظوره، 16 عمرانی، 14 تعاونی فرش دستباف، هشت تعاونی تامین نیاز خانگی و چهار مورد سهام عدالت بوده است که منجر به اشتغال 16 هزار و 653 نفر شده است.
بهره برداری از 88 طرح تعاونی تشکیل شده منجر به اشتغال هزار و 308 نفر شد و در مجموع صادرات تعاونی های تشکیل شده و به بهره برداری رسیده به 52 هزار و 799 هزار دلار رسید.
27 عنوان رشته مشاغل خانگی برای استان سمنان تعریف شده و که در این رابطه اداره کل فنی و حرفه ای استان سمنان آموزش دوره ای و ارایه مدرک معتبر را بر عهده دارد، در این گزارش از زبان چند نفر از کارآفرینان مشاغل خانگی، و مسوولان امر گزارشی درباره مسایل و مشکلات و نیازهای حوزه مشاغل خانگی تهیه شده است.

** مشکلات مشاغل خانگی از زبان کارآفرینان
صفیه مونسان، مدیر کارگاه حوله و چادرشب بافی شهرستان سرخه گفت: دریافت تسهیلات 500 میلیون ریالی از صندوق کارآفرینی امید استان سمنان و خرید تجهیزات منجر به اشتغال 10 نفر از زنان شده است.
این بانوی کارآفرین افزود: با توجه به این که پس از دریافت تسهیلات و سرمایه‌گذاری و تولید، مرحله بازاریابی موجب باعث فروش تولیدات و رونق کسب و کار خانگی کارگاه‌های مشاغل خانگی خواهد شد و وجود مکانی به صورت تعاونی های فروش در شهر کمک شایانی به این مساله خواهد کرد.
صفیه مونسان مدیر کارگاه حوله و چادرشب بافی شهرستان سرخه خاطرنشان کرد: فعالیت و ورود دارندگان مشاغل خانگی به شبکه های اجتماعی و بازاریابی برای فروش تولیدات این مشاغل از طریق فضای مجازی می تواند گام مهمی در رونق این نوع کسب و کار داشته باشد.
فتانه حقیقت منش موسس کارگاه قالیبافی شهرستان مهدی شهر نیز گفت: این گارگاه با دریافت تسهیلات 500 میلیون ریالی از صندوق کارآفرینی امید در شهر درجزین منجر به اشتغال سه نفر شد ه است و تامین مواد اولیه با توجه به این که این شهرستان تامین کننده نخ های مخصوص بافندگی است از مزیت های فعالیت این نوع کارگاه ها در این منطقه است.
وی یادآور شد: این کارگاه علاوه بر تولید قالی و قالیچه، دست به بافت و تولید تابلوفرش های زینتی زده اما ورود تابلوفرش های چینی و ماشینی منجر به از بین رفتن بازار فروش کارگاه ما شده است.
راضیه عرب عامری مدیر کارگاه تولید پوشاک شهرستان شاهرود گفت: بعد از مدتها پیگری و کسب مجوز و دریافت وام یک میلیارد ریالی، این کارگاه با 10 نفر مشغول به کار شد.
وی، نبود نظارت کافی بر ورود پوشاک های خارجی در بازار و پایین آمدن تولیدات این کارگاه را از چالش های پیش رو برشمرد و گفت: در بیشتر موارد برای فروش بهتر کالا و جذب مشتریان برروی پوشاک ایرانی برچسب نام تولیدکنندگان خارجی نصب می کنند.

** کاهش آسیب های اجتماعی از مزایای مشاغل خانگی
کارشناس آسیب های اجتماعی گفت: ایجاد هر کار خانگی به مثابه یک کارخانه است و امروزه بزرگترین مشکلات و آسیب های اجتماعی ناشی از بیکاری است که با ایجاد مشاغل خانگی علاوه بر درآمدزایی، همبستگی خانوادگی نیز به وجود می آید.
مجتبی میر محمدی افزود: با توجه به این که بسیاری از جوانان جامعه پس از دانش آموختگی از دانشگاه فاقد مهارت هستند، ایجاد مشاغل خانگی ساده راه برون رفت از این بحران بیکاری و افزایش اشتغال است.
وی، به 2 زوج کارآفرین شهرستان دامغان که به تازگی در محوطه کوچکی از خانه خود آشپزخانه مرکزی را با مجوز راه اندازی کردند اشاره کرد و گفت: این زوج در گذشته به دلیل بیکاری قصد جداشدن از هم داشتند که با این شغل خانگی اکنون به زندگی خود بازگشته‌اند.
کارشناس آسیب های اجتماعی، افزایش بزهکاری های اجتماعی و آسیب های اجتماعی را ناشی از بیکاری دانست و افزود: دیدگاه و نقطه نظر و حمایت های مسوولان از پایین به بالا باید باشد و حمایت های آنان از واحد های خرد باید افزایش یابد.

** ورود به تجارت الکترونیک راهکار رونق مشاغل خانگی
کارشناس مسایل اقتصای گفت: اتصال واحدهای کسب و کار خانگی به بنگاه های بزرگ تر با توسعه کار خانگی ادامه می یابد و از سویی تقویت و ارتقاء کیفی محصولات مشاغل خانگی با بسته بندی مناسب و دریافت کد بهداشتی، بسیاری از مشکلات فروش تولیدکنندگان را بر طرف می کند.
محمد کیانی، تقویت و ارتقاء فعالیت و اتصال به شبکه های تجارت الکترونیکی را از راهکارهای فروش تولیدات مشاغل خانگی برشمرد و گفت: حمایت از متقاضیان در زمینه های تامین آب، برق، گاز، بیمه افرد شاغل و مالیات در مشاغل خانگی و تخفیف های ویژه باید در نظر گرفته شود.
کارشناس مسایل اقتصای گفت: ایجاد بسترهای مناسب برای بازاریابی، برپایی و توسعه بازارها و نمایشگاه ها و فروش محصولات و عرضه محصولات مشاغل خانگی در فروشگاه های تعاونی و زنجیره ای باید اجرایی شود.

** تعاونی ها و افزایش کسب و کار خانگی
مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان گفت : از بیش از 400 رشته مشاغل خانگی کشور 300 رشته عنوان در استان سمنان فعال است، در این استان تاکنون بیش از 18 هزار مجوز فعالیت مشاغل خانگی صادر و بیش از 17 میلیارد تومان تسهیلات هم پرداخت شده است.
اسماعیل غنیان افزود : از ابتدای سال 96 تا کنون بیش از 30 مجوز جدید برای فعالیت مشاغل خانگی صادر شده و رویکرد امسال افزایش کارآفرینان مشاغل خانگی است.
غنیان با یادآوری اینکه کارکرد اجتماعی تعاونی پویاتر از دیگر بخش های اقتصادی است و باید به مردم واگذار شود، افزود: فرهنگ کار تعاونی در دهه اخیر از بین رفته و این آفت بزرگی است که نیاز به فرهنگ سازی از سوی رسانه ها و دانشگاهاست و پایه های نظام آموزشی باید با رویکرد تقویت روحیه تعاونی احیا شود.
وی یادآور شد: با توجه به این که استان سمنان پایین ترین تراکم جمعیت درکیلومتر مربع را دارد، دایر کردن یک تعاونی در پیشبرد امور مختلف مناطق استان تاثیر بسزایی دارد.
مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان بیان داشت: اولین تعاونی در روستای داور آباد شهرستان آرادان در زمینه کشاورزی به شماره ثبت یک در سال 1314 شکل گرفت و دومین تعاونی 20 سال بعد دایر شد.
وی، به ثبت فعالیت یک هزار و 151 تعاونی در استان سمنان اشاره کرد و گفت: اگر تعداد تعاونی هایی که در سامانه ثبت نشده محاسبه نشود، کل تعاونی های فعال به هزار و 350 تعاونی می‌رسد.
غنیان، با اشاره به این که یک میلیون و 649 هزار نفر شاغل در 95 هزار و 167 تعاونی فعال هستند، افزود: سهم اشتغال استان سمنان از هزارو 151 تعاونی ، 16 هزار و 600 نفر است که سهمیه یک درصدی از اشتغال تعاونی ها را به خود اختصاص داده است.
وی به سیاست گذاری دولت تدبیر وامید با حمایت از تعاونی های تامین، محصولی و توسعه نیاز اشاره کرد و گفت: از 6 هزار و 977 تعاونی تامین نیاز در کشور، استان سمنان 94 تعاونی با سهم 1.3 درصد را به خود اختصاص داده است.
وی یادآور شد: برای زیتون کاران زعفران کاران، دامداران و کشاورزان هر شهرستان یک تعاونی برای تامین تمام ملزومات نیاز و ایجاد بازار مناسب تشکیل شده است.
مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان بیان داشت: از 10 هزار و 333 تعاونی فعال در کشور 148 تعاونی بانوان در این استان وجود دارد که 1.4 درصد از کل تعاونی های کشوری را به خود اختصاص داده است، بیش 18 هزار مجوز مشاغل خانگی در استان سمنان صادر شده که 90 درصد صاحبان مشاغل را بانوان تشکیل می دهند.
وی یادآوشد: سهم استان سمنان از 134 تعاونی تشکیل شده در سال 96، بیش از 10 تعاونی است که سهم 7.5 درصد تعاونی های تامین نیاز است.
غنیان خاطرنشان کرد: از هزار و 129 تعاونی به بهره برداری رسیده از ابتدای سال 96 تا کنون 17 مورد با 1.5 درصد در استان سمنان به بهره برداری رسید که منجر به اشتغال 386 نفر در استان سمنان شد.
وی یادآور شد: بیشترین فراوانی تعاون در شهرستان شاهرود با 25 درصد، دامغان، سمنان و گرمسار، و رتبه بعدی مهدی شهر، سرخه و آرادن مشترک هستند.
وی با بیان اینکه از هزار و 151 تعاونی فعال در استان سمنان 437 تعاونی در بخش کشاورزی است، بیان داشت:میزان صادرات تعاونی ها در در چهار ماه سال 96 به یک میلیون 145 هزار دلار رسید که نسبت به مدت مشابه تغییری نداشته است.
مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان سمنان گفت: سقف اختصاص تسهیلات مشاغل خانگی یک میلیارد ریال است و به ازای هر نفر ایجاد شغل 50 میلیون ریال تسهیلات پرداخت تسهیلات می شود.

** تسهیلات صندوق کارآفرینی سمنان برای مشاغل خانگی
مدیر صندق کارآفرینی امید استان سمنان گفت: این نهاد حمایت وی‍ژ ای از مشاغل خرد خانگی و پرداخت تسهیلات با کارمزد چهار درصد تا سقف یک میلیارد ریال را در برنامه دارد.
ابوالقاسم چتری افزود: کارگاه تولد پوشاک و تریکو ورزشی در شهرستان شاهرود با پرداخت تسهیلات یک میلیارد ریالی منجر به اشتغال 10 نفر شد .
چتری، با اشاره به شناسایی 20 صندوق خرد زنان روستایی برای حمایت از کارگاه های کوچک و توانمندی روستائیان، افزود: این صندوق در دولت تدبیر و امید با پرداخت 526 میلیارد ریال به منظور ایجاد شغل پایدار برای یک هزار و 657 نفر در این استان اقدام کرده است.
از ابتدای سال 96 تا کنون بیش از 30 مجوز جدید برای فعالیت مشاغل خانگی در استان سمنان صادر شده و رویکرد امسال افزایش کارآفرینان مشاغل خانگی است.
7344/6103 گزارش: امیرحسین کاشی‌منش ** انتشار دهنده : مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.