به گزارش ایرنا، خاتم، قطب تولید انگور و زردآلوی استان یزد است، محصولاتی که از کیفیت بالایی در شهرستان برخوردار است و پس از برداشت علاوه بر مصرف داخلی و استان یزد به نقاط دیگر کشور هم صادر می شود.
به گفته مسئولان این بخش در شهرستان، خاتم با دارا بودن افزون بر 25 درصد سطح زیر کشت بخش کشاورزی استان یزد در زمینه تولید بسیاری از محصولات، سرآمد است.
بخش کشاورزی خاتم در تمام برنامه‌های توسعه ای از اولویت ویژه‌ای برخوردار است و بعنوان محور و اساس توسعه اقتصادی استان مورد توجه قرار دارد
با توجه به نامگذاری سال جاری به سال اقتصاد مقاومتی مسئولان باید در حمایت از محصولات تولید شده داخلی و کشاورزان همه تلاش خود را بکار گیرند.
گندم و ذرت از دیگر محصولات قابل توجه شهرستان خاتم متشکل از شهرهای هرات و مروست است و در مجموع افزون بر 85 درصد مردم شهرستان کشاورز هستند و از این طریق امرار معاش می کنند.
انگور این شهرستان که در نوع خود کم نظیر است از جمله محصولاتی است که عمدتا به خارج از کشور نیز صادر می شود و در استان رتبه اول را از نظر تولید برخوردار است اما نوسان قیمت آن در بازار و همچنین کاهش منابع آبی موجب بروز مشکلاتی برای کشاورزان شده است.
رئیس اداره جهاد کشاورزی مروست گفت: انگور مروست بیشترین سطح زیر کشت را در استان داراست و بیش از یک هزار هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان زیر کشت این محصول است.
کرامت تیموری زاده افزود: میانگین برداشت آن 25 تن در هر هکتار است و پیش بینی می شود این رقم به 28 تن افزایش یابد.
وی خاطرنشان کرد: 40 درصد محصول تولیدی برای مصرف داخلی و بقیه به میادین تره بار یزد، اصفهان، هرمزگان، تهران و غرب کشور صادر می شود.
وی یادآور شد: بخشی از آن هم در کارخانه ها فراوری و به صورت کشمش به برخی از کشورها صادر می گردد.
*** قیمت پایین انگور، دغدغه کشاورزان
تیموری زاده تاکید کرد: بازار جهانی قیمت انگور، مشکلی است که دغدغه کشاورزان شده و امسال نیز این قیت پایین بود و با توجه به افت سطح آبهای زیرزمینی، کشاورزان در این زمینه مشکلاتی را دارند.
وی همچنین از رونق صنایع تبدیلی در مروست خبر داد و تصریح کرد: در بحث صنایع تبدیلی کارهای خوبی در مروست انجام شده و سردخانه چهار هزار تنی هم تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.
رئیس اداره جهاد کشاورزی مروست بیان کرد: واحد بسته بندی کشمش و حبوبات نیز تا پایان سال راه اندازی خواهد شد.
وی از افرایش 15 درصدی محصول انگور در سالجاری خبر داد و گفت: نوع انگور تولید شده در منطقه، ریش بابا، عسکری و سیاه است.
یک کشاورز مروستی هم سطح زیر کشت انگور خود را یک هکتار اعلام افزود: در هر هکتار 35 تن برداشت داشتم که این رقم در سال های اخیر به دلیل خشکسالی ها کاهش پیدا کرده و به رقمی حدود 25 تن رسیده است.
فرهاد کارگریان اظهار داشت: به دلیل کمبود آب و کاهش سطح آبهای زیرزمینی، باغ انگور خود را امسال با 50 تانکر آب آبیاری کرده ام.
رئیس کارخانه فرآوری انگور و کشمش مروست هم با بیان اینکه این کارخانه از سال 85 با سرمایه500 میلیون تومان راه اندازی شد افزود: به طور میانگین تا سال 91 بیش از 300 تن کشمش به کشورهای اروپایی صادر میشد.
احمد کارگریان افزود: کشمش فراوری شده در مروست به شهرهای بناب، مراغه و تبریز صادر می شود که اشتغالزایی این کارخانه نیز فصلی است و برای سه ماه از سال بیش از 70 نفر در این کارخانه فعالیت دارند.
وی ضمن اشاره به نامگذاری سال جاری به اقتصاد مقاومتی افزود: حمایت از محصولات و تولید کنندگان داخلی می تواند تضمین کننده اقتصاد مقاومتی باشد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون از هیچ کمک مالی و تسهیلات در زمینه توسعه کارخانه استفاده نکرده تاکید کرد: در سال جاری پنج میلیارد ریال تسهلات از صندوق توسعه ملی درخواست داشتم که با یک میلیارد و 500 میلیون ریال آن موافقت شده اما به دلیل اینکه قسمت زیادی از بخش مروست، وقفیات است از این تسهیلات نیز بی نصیب خواهم ماند.
وی با اشاره به توسعه کارخانه کشمش و اشتغالزایی بیشتر یادآور شد: امید دارم تا مسئولان به این مشکل رسیدگی و بتوانند این تسهیلات را که اولین تسهیلات این کارخانه جهت توسعه آن است را اعطا نمایند.
هرات مرکز شهرستان خاتم در فاصله 240 کیلومتری شهر یزد واقع شده است.
7534/ 6197 خبرنگار: شهلا حیدری** انتشار: فلاح
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.