به گزارش ایرنا حمید چیت چیان دوشنبه در آئین بهره برداری از طرح آبیاری و زهکشی دشت ارایض شوش اظهار کرد: مسایل آب به ویژه در کشوری که در یک منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده اهمیت بالایی دارد.
وی وضعیت خشکسالی در 10 سال اخیر را دلیلی بر اهمیت بیش از پیش مساله آب در کشور عنوان کرد و افزود: مجموع آبی که پیش از این در رودخانه کارون جریان پیدا می کرد بیش از 20میلیارد مترمکعب در سال بود که الان این میزان به کمتر از 14 میلیارد متر مکعب کاهش یافته است که تقریبا دو سوم می شود.
چیت چیان ادامه داد: این آبی است که کل حوضه کارون بزرگ شامل استان های چهارمحال بختیاری، اصفهان، کهکیلویه و بویراحمد، لرستان و خوزستان است.
وی اظهار کرد: در آماری که همین هفته در جلسه شورای امور آب اعلام شد میزان بارندگی استان خوزستان نسبت به سال آبی گذشته 48 درصد کاهش پیدا کرده که این نشان دهنده این است که در شرایط ویژه ای قرار داریم و باید نسبت به مصرف آب با دقت برخورد کنیم تا بیشترین بازده و بیشترین بهره وری را داشته باشیم تا مردم که به این منبع حیاتی نیاز دارند بتوانند با وجود کمبودها بیشترین استفاده را از این منبع داشته باشند.
وی گفت: از کارهایی که برای ارتقای بهره وری آب انجام می شود احداث شبکه های زهکشی و آبیاری کشاورزی است زیرا اگر آب به صورت سنتی مصرف شود مقدار آب مورد استفاده کشت و زرع و هدر رفت آن بیشتر خواهد بود در حالی که شبکه های زهکشی کمترین دسترسی غیرقانونی و کمترین تلفات را به همراه دارد.
وزیر نیرو با تاکید بر اینکه باید در استفاده آب بیشترین مراقبت را داشته باشیم اظهارکرد: از جمله مصادیق استفاده بهینه از آب شیوه های نوین آبیاری است که مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی نیز هست؛ ضمن اینکه در آمارها بیان می شود که هر 2 هکتار زمین آبی می تواند زندگی یک خانواده کشاورز را به صورت آبرومند تامین کند یعنی هر 2 هکتار زمینه اشتغال یک نفر را فراهم می کند در حالی که اگر کشت به صورت کشت گلخانه ای تبدیل شود در هر هکتار برای 10 نفر اشتغال ایجاد می شود.
چیت چیان به 10 برابر شدن زمینه اشتغال در صورت کشت گلخانه ای اشاره کرد و گفت: در کنار توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی، کشت گلخانه ای از اصلی ترین مسائلی است که باید مورد توجه مسئولان کشور به ویژه مسئولان کشاورزی باشد زیرا باعث بهره وری بیشتر از منابع آب می شود.
وی به اهمیتی که کشور و به ویژه رهبر معظم انقلاب و دولت تدبیر و امید برای خوزستان قایل است نیز اشاره کرد و اظهارکرد: در ابتدای شروع فعالیت دولت یازدهم، دولت درخواستی به رهبر معظم انقلاب ارائه کرد و درخواست اختصاص 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به این استان را برای توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی داد که موافقت شد تا شاهد توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی باشیم و اکنون در مقایسه با گذشته خوزستان و در مقایسه با دیگر استان ها فعالیت گسترده تری در این استان در حال انجام است.
وی اضافه کرد:امروز زهکشی 17 هزار هکتار در منطقه دشت ارایض و 2منطقه دیگر در مجموع با 20 هزار هکتار بهره برداری شد.
چیت چیان گفت: در دولت یازدهم 35 هزار هکتار از شبکه های آبیاری زهکشی توسط وزارت نیرو اجرا شده که این آمار نسبت به آمار دوره های گذشته بهتر است.
وی اظهار امیدواری کرد: احداث این شبکه ها در کنترل گردو غبار موثر باشد.
7280/7278 / 6037
خبرنگار: مجتبی پناهی - رقیه کردی * تنظیم: نادره وائلی ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.