بحث حق آبه سد زولا و انتقال آن به قره باغ، چندین سال است حواشی بسیار و البته مشکلات عدیده ای برای مردم و کشاورزان سلماسی در آبیاری زمین های زراعی شان بوجود آورده و داد کشاورزان را بیش از پیش درآورده است.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی، سد مخزنی زولاچای شهرستان سلماس در ۱۵ کیلومتری شمال غرب سلماس بر روی رودخانه زولا چای و با هدف تامین آب ۹۲۷۲  هکتار از زمین های کشاورزی منطقه و تامین آب شرب و صنعتی شهرهای سلماس و تازه شهر احداث شده است.

سدی که احداث آن امیدی برای کشاورزان مظلوم زمین های اطراف رودخانه زولا بود تا زمین زراعی های خود را بدون مشکل کمبود آب سیراب کنند و روز به روز بر رونق کشاورزی شهرستان بیفزایند ولی چندسالی است بر سر یک نوبت آبیاری مشکلات زیادی پیش امده ست.

اعتراضات و حواشی زمانی آغاز شد که خبر انتقال آب از سد زولای سلماس به روستای قره باغ به گوش کشاورزان رسید ولی همچنان دلخوش بودند که مسئولین سلماس از وقوع این کار اشتباه و ظالمانه ممانعت به عمل خواهند آورد.

اما اخبار جدی شد و پروژه خط انتقال آب از سد انحرافی زولا در منطقه سلماس به منطقه قره باغ در آذربایجان غربی با حضور استاندار آذربایجان غربی ، فرمانداران ارومیه و سلماس، مدیرعامل و معاونین و مدیران شرکت آب منطقه ای و جمعی از مدیران استانی در خردادماه سال94کلنگ زنی شد ؛ مراسمی که در آن مدیرعامل شرکت اب منطقه آذربایجان غربی، کیومرث دانشجو، این پروژه را خدمتی به مردم منطقه قره باغ خواند که با انتقال سالانه 3 میلیون و 900 هزار متر مکعب آب به منطقه قره باغ ارومیه هم اکنون استخرهایی در منطقه قره باغ ساخته شده اند.

زمان گذشت و پروژه خط انتقال آب از سد انحرافی زولا به منطقه قره باغ در آذربایجان غربی با حضور جمعی ازمدیران استانی و محلی در مرداد 95مورد بهره برداری قرار گرفت و اعتراض و داد کشاورزان سلماس را بلند کرد.

اعتراضی که تاکنون به هیچ جایی نرسیده و زمینهای زراعی پایین دست رودخانه و سد زولا در سلماس همچنان با مشکل کم آبی و خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند.

کشاورزان چند روستا در منطقه لکستان سلماس با مشاهده این وضعیت خود دست به کار شدند و اقدام به حفر چاه های مجاز و غیرمجاز کردند تا زمین های خود را جرعه آبی رسانند، ولی در اسفند ماه سال گذشته به بهانه احیای دریاچه ارومیه دستگاههای مسئول با حکم دادگستری اقدام به پر کردن این چاه های غیرمجاز کردند که باز هم موجی از نارضایتی را در بین مردم فقیر و کشاورز منطقه پدید آورد؛ کشاورزانی که حرف دلشان این بود: چرا باید به قره باغ آب از سد زولای سلماس منتقل شود در حالیکه قرار بود آب مزارع ما از آب سد زولا تامین شود و هنوز حتی کانال کشی هم به این منظور توسط دستگاههای مسئول صورت نگرفته!!!

خوشبختانه این معضل هم با پیگیری خبرنگاران و با هماهنگی نماینده مردم سلماس با استاندار آذربایجان غربی، از ادامه پر کردن چاه های آب تا تعیین تکلیف قطعی این جریان ممانعت به عمل آمد.

اما اخیرا نماینده مردم سلماس در مجلس از آغاز رسیدگی به تقاضای تحقیق وتفحص از انتقال آب سد زولای سلماس به قره باغ در جلسه هفته آینده کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با حضور وزیر نیرو خبر داد.

شهروز برزگر در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی، با اشاره به برگزاری جلسه رسیدگی به تفاضای تحقیق وتفحص ازانتقال آب سد زولا شهرستان سلماس به قره باغ با حضور قائم مقام وزیرنیرو و سایرمسئولین، گفت: در این جلسه آقایان میدانی وحاج رسولیها درمورد انتقال آب سدزولا به قره باغ توضیحاتی ارائه کردند و مشخص شد گزارش های ارائه شده ازشهرستان سلماس واستان آذربایجان غربی به وزارت نیرو به این صورت بود که روستای قره باغ درمنتهی الیه رودخانه زولا قرارگرفته ودرست است که دریک شهر دیگر قراردارد اماازنظر موقعیت جغرافیایی درانتهای روخانه زولاقرارگرفته است.

برزگر اظهار کرد: در این جلسه توضیحات کامل تر در مورد موقعیت مکانی سد زولا که ازروستای کنگرلو وارد دریاچه ارومیه می شود و فاصله 20کیلومتری روستای کنگرلو تا قره باغ ، ارائه شد و بر این نکته تاکید کردیم که براساس گزارش های نادرستی که ازشهرستان سلماس واستان به وزارت نیرو داده شده تصمیم انتقال آب این سد به قره باغ گرفته شده است.

نماینده مردم سلماس با تاکید بر درخواست تحقیق و تفحص در این مورد، تصریح کرد: پیرو این درخواست رسیدگی به تقاضای تحقیق و تفحص از انتقال آب سد زولای سلماس به قره باغ در جلسه هفته آینده کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با حضور وزیر نیرو مطرح خواهد شد تا دستورات لازم در این خصوص انجام گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون کشاورزی نیز دراین خصوص کمک های زیادی کردند ودرخواست کردند تحقیق وتفخص دراین مورد انجام گیرد ؛ چراکه نظر اعضای این کمیسیون براین است که این حق آبه کشاورزان پایین دست سد زولا بوده وباید به کشاورزان داده شود وطبق قانونی که مجلس در برنامه ششم توسعه مصوب کرده است باید اول حق آبه کشاورزان بالا وپایین دست رودخانه داده شود وسپس اگر آبی باقی ماند فقط برای مصرف شرب ونه کشاورزی به حوضه دیگرانتقال داده شود .

نماینده مردم سلماس افزود:دراین خصوص لابی گری های بسیاری توسط افرادی که ذی نفع بودند انجام شده بود ومخالف این بودند که آب قره باغ به کشاورزان عودت داده شود .

برزگر اذعان کرد: امیدواریم با پیگیری های انجام شده به زودی زود شاهد بازگشت حق مردم و کشاورزان شهرستان سلماس به زمین های زراعی شان باشیم و دست سواستفاده گران از حقوق مسلم مردم و کشاورزان مظلوم سلماسی قطع شود.

با این شواهد و اعتراضات به وجود آمده مسئله تنش آبی در شهرستان سلماس و شمال استان در حال تبدیل شدن به بحرانی امنیتی است و حتی کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز به این مسئله واکنش نشان داده و اقدام به تشکیل کمیته بحران آب در این زمینه نموده تا زوایای گوناگون مسئله در این خصوص سنجیده و تدابیر لازم اتخاذ گردد؛ خصوصا که چند روز پیش نیز خبری در رسانه های مجازی استان و شهرستان مبنی بر انتقال آب از خوی به روستای زاویه جیک سلماس با تانکر های اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان خوی، دوباره اعتراضات و نارضایتی هایی را در سطح افکار عمومی شهرستان خوی و سلماس به وجود آورد.

امید است هر چه زودتر مسئولین متولی آب در سطح  استان و شهرستان و نیز وزارت محترم نیرو از خواب غفلت و ندانم کاری برخیزند و بر وقوع بحران امنیتی آب در این منطقه حساس و استراتژیک جلوگیری کنند.

/ گزارش از سجاد ثقفی-خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی/


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.