به گزارش ایرنا ، در حالی روزهای پایانی دولت یازدهم در حال اتمام است که یکی از آرزوهای مردم خطه کویری یزد و مرکز ایران یعنی رهایی از بوی نامطلوب سوخت های مایع و کاهش آلایندگی های این سوخت ها با سرعت یافتن فعالیت های وزرات نفت و شرکت گاز در حال تحقق است.
استاندار یزد در آخرین جلسه ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی استان با تقدیر از تلاش های شرکت گاز برای سرعت در فعالیت ها و گازرسانی به مناطق محروم و روستا با اشاره به رشد چشمگیر اعتبارات گازرسانی در استان گفت: در 2 سال گذشته اعتبارات گازرسانی در استان از 37میلیارد تومان به ترتیب به بیش از 137 و 145 میلیارد تومان افزایش‌یافته است.
سیدمحمد میرمحمدی افزود: شرکت گاز در چند سال فعالیت دولت تدبیر و امید به حل یکی از بزرگترین مشکلات استان که آلودگی ناشی از سوخت نامناسب صنایع و کوره های آجرپزی بوده، کمک زیادی کرده و جایگاه مطلوب این شرکت در کشور گویای این موفقیت هاست.
یکی از مواردی که همواره دولت و مسئولان استان بر آن تاکید داشتند گازرسانی به روستاها بود و از ابتدای شروع به کار دولت تدبیر و امید جزء اصلی ترین شعارها بود به گونه ای که 2 سال خبر معاون استاندار یزد قول اتمام گازرسانی به روستاهای بالای 20 خانوار استان را در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این دولت داده بود.
سیدمحمدرضا سیدحسینی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد پیشتر گفته بود : 120 روستا در استان گازرسانی یا قرارداد مربوطه منعقد شده و در صورتی که شرایط بودجه ای خوب باشد و بتوانیم به روند کنونی ادامه دهیم به احتمال فراوان در نیمه اول سال 1396 همه روستاهای بالای 20 خانوار استان از گازرسانی برخوردار می شوند.
در این خصوص شرکت گاز استان معتقد است امسال مطالعات گازرسانی به همه روستاها تکمیل در سال 97 گازرسانی به روستاها به اتمام می رسد.
مدیر عامل شرکت گاز استان یزد درباره وضعیت گازرسانی در دولت تدبیر و امید در روستاها به خبرنگار ایرنا گفت: با طرح جدید وزارت نفت بر مبنای محل اعتبارات بند ق تبصره 2 قانون بودجه سال 1393 و بدون تحمیل بودجه و هزینه جدید به کشور حدود 9 هزار روستا گازدار شده است.
منوچهر فلاح افزود: در این طرح پیشنهاد شده بود مابه التفاوت سوخت جایگزین با گاز به وزارت نفت تحویل داده شود و با فروش آن به روستاها گازرسانی شود که این بودجه در زیساخت های گازرسانی هزینه شد.
وی با بیان اینکه شرکت نفت از محل فروش فرآورده های نفتی این طرح را اجرا کرده است و با بودجه های ملی شاید بیش از 2 هزار روستا بیشتر گازرسانی نمی شد، تصریح کرد : در بخش صنعت نیز همین طرح در حال اجراست و در این راستا به حدود 100 واحد صنعتی کوچک و بزرگ که از تعرفه صنعتی گاز استفاده خواهند کرد که از این تعداد 20 واحد در حال اجراست.
مدیرعامل شرکت گاز استان یزد درباره وضعیت گازرسانی به روستاها استان در دولت یازدهم نیز با بیان این که تاکنون 95 درصد از جمعیت استان از گاز طبیعی بهره‌مند هستند، گفت: سهم مناطق شهری از بهره‌مندی از گاز طبیعی 99‌درصد و مناطق روستایی نیز 75درصد شامل 321روستای استان است.
فلاح درباره گازرسانی به نقاط بی بهره استان نیز گفت: تا پایان امسال وضعیت گازرسانی به روستاهای استان تعیین تکلیف می شود و در صورت تامین هزینه ها و اعتبارات ، پایان سال 97 ، تمام مناطق واجد شرایط استان از گاز بهره‌مند خواهند شد.
وی با بیان اینکه استان یزد هشتمین استان پهناور بوده و گازرسانی به آن زمان بر است اضافه کرد: با این وجود تعداد روستاهای گازدار در دولت تدبیر و امید نسبت به دولت های قبل بیش از 115 درصد رشد داشته و از 149 روستا به 321 روستا رسیده است.
این مسئول بابیان اینکه در دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به گازرسانی در روستاها شد افزود: تا قبل از دولت دهم تنها 46روستای استان دارای گاز بود و در دولت دهم 103 روستا اضافه شد.
مدیرعامل شرکت گاز استان یزد اضافه کرد: در ابتدای دولت یازدهم مجموع روستاهای گازدار استان 149 روستا بود و امروز در روزهای پایان فعالیت این دولت شاهد اضافه شدن 172 روستا به تعداد یاد شده یعنی رشد 166درصدی نسبت به دولت دهم هستیم.
فلاح ادامه داد: ضمن اینکه گازرسانی به 100روستای دیگر در حال انجام است که از این تعداد گازرسانی به 53 روستا به اتمام رسیده و در 47 روستای استان نیز گازرسانی درحال انجام است.
وی خاطرنشان کرد: گازرسانی به شهرستان بهاباد به عنوان تنها شهرستان بدون گاز استان نیز در آینده نزدیک تکمیل می شود و بعد از آن برای گازرسانی به روستاها این شهرستان برنامه ریزی و مطالعه صورت می گیرد.
این مسئول با بیان اینکه تنها در سه نقطه استان گازرسانی وجود ندارد افزود: در این مناطق نیز بزودی مطالعات به اتمام می رسد ضمن آنکه درخرانق اردکان هم گازرسانی از طریق CNG انجام خواهد شد و روستاهای بهاباد نیز بعد از مرکز شهرستان ، گازدار خواهد شد.
فلاح با مقایسه عملکرد دولت های دهم و یازدهم و تا پایان فروردین امسال در گازرسانی به بخش های مختلف استان یزد گفت: شبکه گازرسانی در دو دولت قبل هزار و 785کیلومتر بوده و در این دولت به 2 هزار و 74کیلومتر و در مجموع به 8هزار و 13کیلومتر رسیده است.
وی همچنین با بیان اینکه تعداد انشعاب های نصب شده در دولت قبل 39 هزار و 614 عدد و در دولت تدبیر وامید 45 هزار و 348عدد بود ادامه داد: پذیرش اشتراک در این دولت 98هزار و 148مشترک بوده در حالی که در دولت دهم این آمار 91هزار و 814مشترک بوده است ضمن اینکه برای امسال نیز حداقل 20 هزار مشترک پذیرش خواهد شد.
فلاح یادآور شد: از 98 هزار مشترک اضافه شده در دولت یازدهم، تعداد 75هزار و 636مشترک در شهرها و 22هزار و 512 مشترک در روستاها به مشترکان گاز استان افزوده شده است.
به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان یزد ، تعداد گلخانه های گازدار استان در دوره قبل یکهزار و 176 واحد و در دولت یازدهم یکهزار447 واحد بوده و در مجموع 2 هزار و 753مورد شده ضمن آنکه تعداد کوره های آجرپزی نیز از 49 واحد در دولت قبل با افزایش 3.4برابری در این دولت به 266واحد رسیده است.
فلاح از حجم بالای جایگزینی گاز با سایر سوخت ها در این دولت نیز خبر داد و گفت: در دولت تدبیر و امید با همراهی صنایع 832 هزار و 229 مترمکعب بر ساعت گاز را در صنایع با سایر سوخت ها جایگزین کرده در حالی که این میزان در دولت دهم 633 هزار و 200متر مکعب بوده است.
در مجموع با گازرسانی به 100 روستای برنامه ریزی شده در سال جاری تعداد روستاهای گازرسانی شده استان یزد در دولت یازدهم به 272 روستا خواهد رسید در حالی که کل روستاهای گازدار استان تا قبل از فعالیت این دولت تنها 149 روستا بوده است.
از جمعیت یک میلیون و 138 هزار نفری استان یزد حدود 20درصد را روستائیان تشکیل می دهند که بخشی از آنها در مناطق کوهستانی زندگی می کنند.
1968/6197 گزارش از:محمودرضارحمانی**انتشار: فلاح
@irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.