به گزارش ایرنا اکنون ما در زمانی زندگی می کنیم که مسئله آلودگی محیط زیست به خاطر رشد سریع جمعیت، صنعت و محدودیتهای منابع طبیعی بیش از پیش مورد توجه کارشناسان واقع شده و همچنین به شکل یک مسئله قابل لمس مورد توجه عامه مردم قرار گرفته است.
در جوامع امروزی اهمیت حفاظت محیط زیست امری ضروری و بدیهی به نظر می رسد و بدون شک اقدام و اجرای هر گونه برنامه نیاز به دانش کافی و شناخت لازم از محیط زیست و آلاینده های آن دارد.
بحران های زیست محیطی ناشی از آلودگی ها هم اکنون بسیاری از کشورها را به طرز خطرناکی تهدید می کند از این رو کشورها با حفاظت جدی و منطقی از محیط زیست خود و برنامه ریزی های علمی می توانند این بحران های زیست محیطی را کنترل نمایند.
با توجه به تاثیر محیط زیست در زندگی و به طبع آن بقای انسان، حفاظت از محیط زیست امری ضروری تلقی می شود از این رو برای دستیابی به این هدف، شناخت مواردی که زمینه آلودگی محیط زیست را فراهم می کنند بدیهی به نظر می رسد.
شهرستان اشکذر در استان یزد از جمله مناطقی است که میزان الایندگی آنها بعلت وجود صنایع مختلف و بویژه فولاد، بالاست.
با توجه به اینکه این شهرستان بعلت وجود صنایع متعدد بعنوان یک شهرستان صنعتی به حساب می آید، بعنوان یکی از مناطق آلوده کشور به علت وجود صنایع آلاینده فولاد نیز شناخته شده و از این رو آگاهی و شناخت عوامل موثر در آلودگی زیست محیطی این منطقه مهم جلوه می کند.
زیرا بدین وسیله می توان این عوامل را کاهش داده و برای حذف آنها تدابیر مهمی را اندیشید و در راستای حفظ محیط زیست برآمد.
مهمترین منابع آلوده کننده هوا در شهرستان اشکذر صنایع فولادی مستقر در این شهرستان است که در این راستا شورای سلامت شهرستان طی جلسات متعدد با حضور دستگاه های مرتبط از جمله محیط زیست راهکارهای اساسی برای کاهش این آلایندگی صنعتی طی مصوباتی مطرح نموده و درصدد رفع این آلایندگی هاست.
رییس محیط زیست این شهرستان در این زمینه اظهار کرد: با توجه به اینکه تمام واحدهای فولادی شهرک فولاد این شهرستان در لیست صنایع آلاینده استان قرار دارد این اداره با همکاری دستگاه های مرتبط اقدام به تعطیلی دو واحد آلاینده در این منطقه نموده و به واحدهای مذکور به منظور تکمیل و نصب سیستم های کنترل آلودگی مهلت داده شده است .
دامون سلیمانی زاده خاطر نشان کرد: در سه سال اخیر روند برنامه ریزی اداره کل محیط زیست استان در محور مهریز ـ عقدا به گونه ای بوده که با همراهی تیم سیاسی و اجرایی استان و مشارکت سایر ارگانهای زیربط مجوز واحدهای بزرگ و آلاینده از جمله فولاد، کاشی و آجر در محورهای یاد شده و همچنین شهرستان اشکذر صادر نگردیده که این اقدام در دو دهه اخیر بی سابقه بوده است.
وی تصریح نمود: واحدهای کاشی و سرامیک شهرستان اشکذر در زمره واحدهای مطلوب به لحاظ رعایت قوانین و مقررات و نیز کنترل آلودگی های زیست محیطی است که گواه این موضوع نتیجه تست و اندازه گیری متداوم صورت پذیرفته ، پایش و بازرسی های مداوم و نیز اقدام های موثر در رفع آلودگی قسمت های آلاینده است.
وی یادآور شد: کوره های اجر پزی این شهرستان با برنامه ریزی مدون طی سه سال اخیر همگی تغییر سوخت یافته و از سوخت آلاینده مازوت به سوخت گاز مجهز شده، همچنین برای اولین بار در کشور کوره های آجر پزی دارای فیلتر ( سیستم کنترل آلودگی هوا ) شده اند که این امر موجب کاهش آلایندگی این واحدها در این شهرستان شده است .
سلیمانی زاده اظهار کرد: نظارت و پایش واحدهای آلاینده شهرستان اشکذر از سوی نمایندگی محیط زیست در این شهرستان به همراهی تیم نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان صورت می پذیرد و در صورت مواجه با آلودگی مستمر واحدها در این منطقه به واحدهای متخلف و آلاینده اخطار داده شده و در صورت عدم رفع آلودگی، ضمن قرار گیری واحد در لیست صنایع آلاینده پیگیری قانونی آن مورد نظر قرار می گیرد.
در شهرستان اشکذر بیش از 650 واحد صنعتی کوچک و بزرگ مستقر است.
مرکز شهرستان اشکذر در 20 کیلومتری استان یزد قرار دارد.
7546/ 6197 خبرنگار: سعیده السادات خاتمی ** انتشار: فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.