به گزارش ایرنا، یکی از جاذبه های شهر یزد که مورد توجه گردشگران قرار می گیرد کوچه های آشتی کنان است. کوچه هایی که اکثرا در محله تاریخی فهادان قرار گرفته و به یکدیگر راه دارد و به اندازه ای به هم پیچ می خورد تا یک شبکه بزرگ از کوچه های متصل را بسازند.
خانه ها و کوچه پس کوچه های شهر یزد حکایت از معماری هایی با زیبایی منحصربفرد و اصیل دارد که شاید در این سال ها کمی تغییر کرده است اما هنوز هم می توان در آن رنگ و بوی بناهای خشتی و گلی را دید و حس کرد.
این شهر تاریخی دیدنی های فراوان دارد؛ حتی خانه های معمولی شهر که به خصوص در محله های قدیمی آن از گل و خشت ساخته شده اند، بوی تاریخ می دهد.
کوچه های آشتی کنان، کوچه هایی تنگ و باریک است که 2 نفر به سختی می توانند از آن رد شوند. دلیل ساخت این کوچه ها این بوده است که آنقدر آن را تنگ بسازند تا مردمی که رد می شده اند، به هم برخورد کنند و این برخورد باعث نزدیکی و صمیمت بین آنها شود.
در خصوص کوچه های آشتی کنان گفته می شود 2 نفری که با هم قهر بوده اند، خیلی اتفاقی از این کوچه در جهت مخالف هم رد می شوند و وقتی سعی می کنند تا خودشان را به نحوی از کوچه رد کنند، به هم گیر می کنند و این وضعیت، لبخند دوطرف را به دنبال دارد و بین آنها آشتی بوجود می آید.
در واقع اگر کوچه های آشتی کنان زبان داشتند شاید به عابران از این کوچه ها می گفتند: قهر ممنوع! اینجا کوچه آشتی کنان است.
یزد به دارالعباده نیز مشهور است و شاید بتوان یکی از دلایل ساخت کوچه های آشتی کنان در این شهر را مسائل اعتقادی و تاکید دین بر دوستی و صمیمیت و پرهیز از قهر دانست. در همین خصوص در حدیثی از حضرت علی (ع) آمده است: «بر شماست پیوستن و موافقت و دوستی کردن و بپرهیزید از بریدن و ترک کردن و قهر کردن از همدیگر»
هر چند در سایه دیوارهای بلند این کوچه ها، سالها انسان تنها و تشنه کویر خود را خنک می کرد اما انسان مدرن امروزی با ورود به این کوچه های کاهگلی بهم متصل، احساس تک افتادگی می کند و اگر دقیق نباشد در آن گم می شود.
از آنجا که کوچه های آشتی کنان در محله قدیمی شهر قرار گرفته، دیوارهای کاهگلی بلند آن، بارزترین ویژگی ای است که در نگاه نخست به چشم می خورد، البته هنگام عبور از این کوچه ها دق الباب های شگفت انگیزی مورد توجه قرار می گیرد.
** دق الباب
دیوارهایی از جنس خشت و کاهگل باعث خنک شدن شهر و محله ها می شده است و مثل پناهگاهی برای انسان گیر افتاده در کویر بوده اند حالا این کوچه های تو در تو می توانند به راحتی باعث گم شدن افراد شوند.
خانه های قدیمی ای که در این کوچه ها قرار دارند، بزرگ و زیبا با حوض هایی فیروزه رنگ و پنجره های مشبک هستند که ترکیبی از سلیقه و خلاقیت معماران ایرانی را نشان می دهد.
روی درهای این کوچه ها، دق الباب هایی به اشکال مختلف وجود دارد، دق الباب های شگفت آوری که با آیه ی قرآن تزیین شده اند و بعضی از آنها هم به شکل حیوانات است.
استان یزد 2270 هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.
استان یزد در کنار استانهای فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی بوده به گونه ای که استقبال گردشگران خارجی از این شهر تا پنج برابر افزایش داشته و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داده است.
تاکنون باغ های دولت آباد و پهلوان پور و قناتهای زارچ و حسن آباد از استان یزد در فهرست میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (UNESCO) به ثبت رسیده و پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد نیز به یونسکو ارسال شده است.
7532/ 6197 خبرنگار: سعید صادقی مقدم** انتشار: فلاح
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.