به گزارش ایرنا بر اساس اعلام شرکت مدیریت منابع آب ایران از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه پارسال) تاکنون، استان گیلان با 766 میلی‌متر، پربارش ترین و استان یزد با 76 میلی‌متر، کم بارش ترین استان‌های کشور بوده‌اند.
بر اساس آخرین آمار ثبت شده از سوی این شرکت، پس از گیلان، استان‌های چهارمحال و بختیاری با 634 میلی متر و لرستان با 593 میلی متر به ترتیب رتبه دوم و سوم بیشترین بارش‌های کشور را به خود اختصاص دادند.
از ابتدای مهرماه گذشته تاکنون از میان 6 حوضه آبریز اصلی کشور، حوضه‌های آبریز خلیج فارس و دریای عمان با 362 میلیمتر و مرزی شرق با 60 میلیمتر بارش به عنوان پربارش ترین و کم بارش حوضه‌های آبریز کشور شناخته شده‌اند.
بر اساس این گزارش، از میان سایر حوضه های آبریز اصلی کشور، حوضه آبریز دریای خزر با 310 میلیمتر، دریاچه ارومیه با 202 میلیمتر، قره قوم با 179 میلیمتر و فلات مرکزی با 155 میلیمتر بارش رتبه‌های دوم تا پنجم بارش‌های کشور را از آن خود کردند.
بر این اساس، حوضه آبریز درجه 2، رودخانه‌های بلوچستان با 94 میلیمتر بارش کم بارش ترین حوضه آبریز اصلی خلیج فارس و دریای عمان و حوضه آبریز درجه دو، هامون هیرمند با 34 میلیمتر بارش به عنوان کم بارش ترین حوضه آبریز مرزی شرق شناخته شده‌اند.
ارتفاع کل ریزش های جوی از اول مهر پارسال تا هفتم خرداد سال آبی 96-95 بیش از 222 میلی متر بوده که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت( 224 میلیمتر) یک درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته( 226 میلیمتر) 2 درصد کاهش نشان می‌دهد.
همچنین حجم بارش اول مهر تا پایان هفت خرداد معادل 365 میلیارد و 862 میلیارد مترمکعب بوده است.
از سوی دیگر با توجه به ستقرار 'پر ارتفاع جنب حاره' بر روی کشور روند افزایش دما را شاهد هستیم.
بر اساس اعلام کارشناس هواشناسی استان یزد، از اوایل هفته اینده با شمالی شدن جریانات، شاهد کاهش دما هستیم که تا اوسط هفته اینده ادامه دارد.
محمدرضا شیرغلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: دمای هوای روز چهارشنبه دهم خرداد شهر یزد در گرمترین ساعات خود به 38، امروز به 40و روز جمعه به 39 می رسد ضمن آنکه این شاخص در اوایل هفته اینده با کاهش دوباره به رقم 34 خواهد رسید.
گرمای هوا در برخی از روزهای فصل تیر و مرداد در بخش های از استان یزد به نزدیک 50 درجه می رسد و مرکز استان در برخی از روزهای این دو فصل در زمره گرمترین مناطق کشور اعلام می شود.
در کنار این موضوع ، رشد صنایع و افزایش ریزگردها در کشور و بویژه مرکز ایران موجب شده تا بر اساس آمارگیری روزانه سازمان حفاظت محیط زیست ، یزد در روز دوم خرداد امسال با شاخص آلودگی بسیار ناسالم 284، آلوده‌ترین شهر ایران لقب بگیرد که بعد از آن بوشهر با 73 واحد کمتر و شاخص 211 در جایگاه بعدی قرار گرفته است.
این گرمای زیاد مصرف برق و پیک بار استان را 20مگاوات اضافه کرده است به گونه ای که مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان یزد گفت : به دلیل افزایش نسبی دما و رونق صنایع ، مصرف برق و پیک بار در استان یزد 20 مگاوات افزایش یافته است.
محمدرضا صحتی با بیان اینکه پیک بار سال گذشته در نیمه اول خردادماه 741 مگاوات بوده است ، افزود: امسال به دلیل افزایش نسبی دما و رونق صنایع شاهد ثبت رقم 761 مگاواتی مصرف تاکنون در استان بوده ایم.
و در نهایت آنچه بر این نگرانی ها افزوده افزایش مصرف آب بویژه با گردش پره های کولرها و جریان آب بر روی پوشال های کولرهاست به گونه ای که گفته می شود گرمای هوا در تابستان سرانه مصرف آب شهروندان یزدی را از 142 لیتر در شبانه روز به 242 لیتر افزایش می دهد که بیشتر این مصرف آب توسط کولرهای آبی بوده است.
گفته می شود 400 هزار دستگاه کولر آبی در این استان وجود دارد که سالانه 16 میلیون مترمکعب آب مصرف می‌کنند و در واقع هر دستگاه کولر آبی در شبانه روز بطور متوسط بین 400 تا 500 لیتر آب مصرف می کند.
میانگین سرانه مصرف آب در استان یزد بیشتر از میانگین کشوری است به طور مثال در یزد هر فرد 350 لیتر در روز آب مصرف می کند از این رو باید علاوه بر برنامه های مدیریت مصرف آب در بخش های مختلف همچون کشاورزی ، باید فکری برای کولرهای آبی در این استان صورت گیرد.
یکی از این راهها نصب سایبان روی کولرهای آبی است که در این خصوص مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت آبفا یزد گفت: با نصب سایبان روی کولرهای آبی می‌توان 10 تا 15 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کرد. سیاوش پاکدل نصب سایبان روی کولر را از مهم‌ترین راهکارهای صرفه‌جویی در مصرف آب عنوان کرد و افزود: در زیر سایبان قراردادن کولر، با کاهش مصرف انرژی از تابش مستقیم نور خورشید و هدر رفت مقدار زیادی آب ناشی از تبخیر جلوگیری می‌کند .
وی با بیان اینکه میزان مصرف آب در هر کولر آبی در استان 40 مترمکعب برآورد می‌شود، اضافه کرد: نصب سایه‌بان بر روی کولرهای آبی می‌تواند به تنهایی 10 تا 15 درصد میزان مصرف آب را کاهش دهد.
با وجود این همه اتفاق های طبیعی و پیامدهای آن در استان کویری یزد ، باز هم این مردم هستند که می توانند حلال مشکلات باشند، باید به مشارکت مردم در طرح های صرفه جویی آب و برق امیدوار بود.
همین پشتوانه موجب رشد روز افزون صنایع کم آبخواه و هایتک و نیز محصولات گلخانه ای کم آبخواه و ارتقاء جایگاه استان در این حوزه ها شده به گونه ای که هم اکنون استان یزد در تولید محصولات پسته ، انار و زرد آلو به ترتیب رتبه سوم ، چهارم و ششم کشور و در محصولات گلخانه ای رتبه نخست کسب کرده که عمده آنها مصرف آب کمی دارند.
از سوی دیگر به منظور توجه به علوم و صنایع کم آبخواه، استان یزد در بخش فناوری ها موفق به کسب رتبه دوم صادرات فناوری و کسب رتبه چهارم کشور ازنظر شاخص توسعه یافتگی در کشور شده است.
1968/6197 گزارش از:محمودرضا رحمانی**انتشار: فلاح
@irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.