ابوالقاسم شعشعی روزدوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیش نیاز بهبود وضع اقتصادی و ارتقاء کیفیت معیشت مردم به عنوان مطالبات همگانی، ثبات سیاسی در داخل و خارج از کشور است.
وی ادامه داد: باید برای تداوم اهداف برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) باوجود مشکلات ناشی از مصوبات اخیر مجلس سنای آمریکا در گسترش تحریم ها تلاش شود و تعامل سازنده با کشورهای جهان که از سیاست های اعلام شده دولت یازدهم بوده باید در دولت دوازدهم تداوم یابد.
وی خاطر نشان کرد: هم اکنون در کشور در زمینه صنایع و امکانات بالقوه بخشی از ظرفیت ها معطل مانده و در زمینه گردشگری از جمله گردشگری سلامت، مذهبی و جهانگردی نیز قابلیتهای زیادی وجود دارد که لازمه تحقق آن ها ایجاد زیرساخت، فرهنگ سازی و بازاریابی برای جذب گردشگران است.
این دیپلمات سابق کشور گفت: نوسازی ناوگان هوایی، خطوط ریلی و فضاهای اقامتی شاخص توسعه کشور را افزایش می دهد، اما مهمتر از آن ایجاد روابط حسنه با کشورهای هدف از جمله همسایگان جنوبی کشور است.
شعشعی افزود: ضریب امنیتی ایران در داخل تاکنون بالا بوده و باوجود بحرانها و خطرها در کشورهای همسایه، ایران از ثبات امنیتی بالایی برخوردار بوده که حفظ این شرایط و استفاده از آن برای جذب بازار توریسم منطقه ای اهمیت دارد.
وی با بیان اینکه سرمایه گذاری خارجی به میزان اعتماد آنان به بازار ما وابسته است، ادامه داد: بانکها، بورس و بازار سرمایه ابزارهای رونق اقتصادی هستند، کاربردی کردن نظام بانکی برای حرکت اقتصاد و جذب نقدینگی و سرمایه های مردمی ضروری است و از این رو، باید در راستای کارآمدی آنها تلاش شود و استفاده از ظرفیتهای معطل مانده صنعت و فعال سازی عرصه کشاورزی با جذب سرمایه گذاری خارجی رونق می گیرد.
وی تصریح کرد: انتخاب مجدد دکتر روحانی، خارج از محاسبات جناحی و فکری و صرفا به خاطر سابقه کاری نسبتا موفق در دولت یازدهم سرمایه خوبی برای ایجاد روابط بهتر و گسترده تر با کشورهای خارجی است.
شعشعی ادامه داد: البته اتکای صرف به سرمایه گذاری خارجی راهبرد اصلی نیست و اقتصاد درون زا و مولد بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی باید مورد توجه قرار گیرد، برای نمونه اگر با پشتیبانی های لازم صنایع کاشی، کشت های گلخانه ای و کم آبخواه فعال شود به طور حتم نیاز به بازار صادرات نیز پیدا می شود.
این تحلیلگر مسائل سیاسی با طرح این پرسش که چگونه می توان بازار صادرات داشت در حالیکه روابط سیاسی و تعاملی ما با بسیاری از کشورها تحت شرایط تنش باشد؟ گفت: باید سیاستی مسالمت جو و تعامل پذیر اتخاذ شود و تمامی عوامل قدرت و تاثیرگذار با آن همدل باشند.
شعشعی با یادآوری توانمندی و حضور نیروهای خلاق و کارآفرین در کشور افزود: دستگاه های مربوطه باید پشتیبانی کارشناسانه داشته باشند و در بانک ها و بازار بورس و سرمایه تحول و شفافیت حاکم شود.
توجه به مطالبات و حرکت در مسیر رفع مشکلات جامعه با توجه به گشایش های ایجاد شده در دولت یازدهم، از مهمترین مسائلی است که کارشناسنان مختلف از دکتر روحانی در دولت دوازدهم انتظار دارند برای آنها چاره اندیشی شود.
7532 / 6014/ خبرنگار: سعید صادقی مقدم** انتشار: کاظم شاملو
irnayazdd@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.