در بین اسامی اعلام شده نام افرادی از طیف ها و گرایش های مختلف سیاسی و اجتماعی ازجمله افراد پیشکسوت، جوان، اصلاح طلب، اصولگرا، مستقل، فعال اجتماعی و... به چشم می خورد.
با وجود تحلیل هایی که این روزها در رابطه با تاثیر چهره افراد بخصوص زنان در کسب آرا مطرح می شود، به جرات باید گفت که هرچند این نکته بی تاثیر نیست، اما تاثیر نهایی را در انتخاب این دوره نداشته چراکه لیست اعلام شده نشان می دهد فاکتورهای متفاوتی برای انتخاب این دوره از سوی رای دهندگان در نظر گرفته شده است و مردم یزد گام های مثبتی درگزینش افراد کارآمدتر نسبت به دوره های پیش برداشته اند.
البته ذکر این نکته ضروری است که وقتی در جامعه ای حق و حقوق همه افراد بر اساس شایسته سالاری محقق نمی شود، آنها راه های دیگری برای رسیدن به اهدافشان برمی گزینند.
دکتر احمد کلاته ساداتی عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی در نشستی که با همکاری پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، گفت: زنان یزدی در تحصیلات عالیه وضعیت بهتری نسبت به مردان دارند و سهم جمعیت زنان در گروه سنی 29-20 ساله در سطح سواد بیشتراز مردان در مقطع کارشناسی و سهم برابر در کارشناسی ارشد و دکترا داشته اند.
این در حالی است که زنان با تحصیلات عالیه جایگاه مناسبی در پست های مدیریتی نیافته اند و تاحدودی نادیده گرفته می شوند؛ پس آراستن چهره و یا ارائه برنامه های سطحی و کارشناسی نشده برای کسب رای چه درست یا غلط راهی است برای دستیابی به حقوق تضییع شده کسانی که نتوانستند از راه های دیگر حقوق خود را مطالبه کنند.
نکته دیگر در بین منتخبان پنجمین دوره شورای اسلامی شهر یزد، حاشیه سازی برخی رسانه ها برای انتخاب شدن یکی از زنانی است که با رای بالا یکی از کرسی های این دوره شورای شهر را از آن خود کرد .
عده ای استنباط می کنند وی از طریق چهره خود توانست وارد شورا شود حال آنکه به این نکته توجه نمی شود که انتخاب این شخص فریاد هزاران زن یزدی است که از کمپین سه شنبه های بدون خودرو و بدون زنان، از دوچرخه سواری در سطح شهر و یا داشتن شرایط مساعد برای بهره بردن از این ورزش شادی آفرین و مفرح محروم شده اند و از آنجایی که امروز با زنانی در سطح بالایی از تحصیلات و شعور مواجه هستیم، فریاد خود را از طریق ریختن رای در صندوق شورای شهر به نفع کسی که سالها تمام تلاش خود را در این زمینه و برای هموارسازی شرایط و زمینه های دوچرخه سواری زنان انجام داده بود را پاسخ گفتند.
و اما در پایان لازم به توضیح است که دکتر کلاته ساداتی در نشست ذکر شده در سطرهای بالا به حق افزودکه : جامعه به حضور متناسب زنان و مردان نیاز دارد که امید است در آینده این توازن نقش های جنسیتی و شیوه همکاری درست در بین زنان و مردان در مقاطع مختلف تحصیلی و در جامعه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و آموزش داده شود تا هرکسی از اصولی ترین راه ممکن به حقوقش دست یابد.
*کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی و روزنامه نگار
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.