محمد رضا آخوندی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بافق اظهار کرد: طرح گود گوار از مهمترین طرح های آبخیزداری موفق کشور است که در شهرستان بافق اجرا شده و نقش مهمی در بیابان زدایی و جلوگیری از ورود ریزگردها به این شهرستان دارد.
وی با بیان اینکه منطقه گودگوار حدود پنج هزار و 500 هکتار طرح مطالعاتی دارد عنوان کرد: از این میزان در سه هزار و 700 هکتار عملیات احیایی و کشت گونه های سازگار انجام می شود که تا به امروز مطالعات یکهزار و 430 هکتار معادل 40 درصد کشت با گونه تاغ انجام شده است .
آخوندی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه عملیات احیا، تامین منابع آبی و ... در این منطقه هزینه بر است، ظرف سالهای آینده عملیات کشت انجام می شود.
وی با تشریح عملکرد شرکت تعاونی فراگیر منابع طبیعی شهرستان بافق گفت: این شرکت تعاونی از مهمترین شرکت های تعاونی منابع طبیعی در استان یزد است که حدود 90 نفر از دامداران و بهره برداران در آن عضو هستند.
آخوندی اضافه کرد: اعضای این شرکت تعاونی فعالیت ها و خدماتی را به عموم کشاورزان و بهره برداران در عرصه های منابع طبیعی ارائه می کند و هم اینک نیز توزیع علوفه و جیره کمکی به دامداران از این طریق صورت می گیرد.
او بیان کرد: علوفه و جیره با توجه به هزینه خرید از مرکز استان یزد و حمل و نقل آن، هر کیلو 890 تومان به دامداران منطقه عرضه می شود.
آخوندی همچنین در خصوص طرح مطالعاتی آبخیزداری دشت قطرم اظهار داشت: کار مطالعاتی این طرح تا پایان سالجاری انجام می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد افزود: اجرای این طرح که شامل بخش سیلاب، تغذیه سفره های زیرزمینی و نزولات آسمانی است، سال های آینده آغازمی شود.
منطقه گودگوار با وسعت پنج هزار و پانصد هکتار، از کانون های بحرانی فرسایش بادی شهر بافق است که بیابان زدایی آن در دستور کار قرار دارد و هر سال بر تعداد نهال های کاشت شده در این منطقه افزوده می شود.
بافق با 40 هزار نفر جمعیت در فاصله 110 کیلومتری یزد قرار دارد.
7543/ 6014/ خبرنگار: اصغر عسکری** انتشار: کاظم شاملو*
IRNAYAZDD@
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.