به گزارش ایرنا، سیدجواد حسینی عزآبادی روز یکشنبه در نشست خبری با بیان اینکه برخی کشورها فعالیت گسترده ای در حوزه انرژی خورشیدی دارند٬ اظهار کرد: بر اساس توافق نامه سال 2015 ٬ 195 کشور متعهد به کاهش دی اکسید کربن شده اند.
وی افزود: بر این اساس ایران هم متعهد به کاهش 12درصدی دی اکسید کربن و حرکت به سمت انرژی های نو و پاک و خورشیدی شده است.
وی درباره فعالیت های پیشگامان در این حوزه گفت: شرایط برای مشارکت مردم در نصب نیروگاه های پراکنده خورشیدی در منازل مسکونی فراهم شده است.
مدیرعامل شرکت تعاونی انرژی های خورشیدی پیشگامان اضافه کرد: بر اساس طرح آمایش سرزمین ، استان های یزد و کرمان 330 روز تابش خورشید دارند به همین دلیل برای تولید این نوع انرژی مناسب هستند که این مزیت سرمایه گذاری در حوزه تولید انرژی خورشیدی را افزایش داده است.
حسینی عزآبادی ادامه داد: تولید انرژی خورشیدی در استان یزد بالاتر از متوسط جهانی است به گونه ای که اگر از یک نیروگاه یک کیلوواتی در دنیا هزار و 800 کیلووات انرژی تولید می شود در یزد ظرفیت تولید 2 هزار و 200 کیلووات انرژی خورشیدی وجود دارد.
وی با بیان اینکه دولت نیز این نوع انرژی را 10 برابر قیمت پایه تعیین شده و در قالب قرارداد خرید تضمینی 20 ساله از مشترکان خریداری می کند، گفت: در این خصوص ، شرکت پیشگامان طرحی را با عنوان 'بام به بام' طراحی کرده که در قالب آن ، هر مشترک 150 میلیون ریال آورده خواهد داشت که 60 میلیون ریال آن به عنوان خرید سهام و مابقی برای خرید و نصب سیستم خواهد بود.
وی تصریح کرد: درآمد ماهانه هر مشترک 3 میلیون و 250 هزار ریال و در مجموع سود سالانه بیش از 30 درصد خواهد داشت ضمن آنکه بازگشت سرمایه سه ساله پیش بینی شده و از سوی دیگر تولید هر کیلووات انرژی خورشیدی ضمن کمک به محیط زیست موجب کاهش 600 گرم دی اکسید کربن می شود.
حسینی گفت: در فاز نخست این طرح و تا پایان امسال برای شهر یزد ، نصب هزار نیروگاه پیش بینی شده که بیش از 400 نفر برای آن ثبت نام کرده اند و در فاز بعدی نیز در طول سه سال در استان های یزد و کرمان 10 هزار نیروگاه 5 کیلوواتی و در مجموع 50 هزار کیلووات نیروگاه کوچک خورشیدی نصب خواهد شد.
مدیرعامل شرکت تعاونی انرژی های خورشیدی پیشگامان درباره شرایط منازل مشترکان هم اظهار کرد: برای یک نیروگاه 5 کیلوواتی، فضای 50 تا 60 متری در پشت بام نیاز است و پس از نصب نیروگاه نگهداری سیستم با مشترک و سرویس آن در طول قرارداد با شرکت پیشگامان است.
هم اکنون ۵۰۰ کیلووات سیستم های فتوولتاییک برای تولید انرژی خورشیدی در استان یزد نصب شده است.
1968/ 6014/ خبرنگار : محمودرضا رحمانی ** انتشار : کاظم شاملو*
@irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.