به گزارش ایرنا کریم ذولفقاری، روز چهارشنبه در نشست شورای تحقیقات و آموزش کشاورزی کردستان در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان که با حضور علی زند معاون وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد افزود: در سال زراعی گذشته میزان تولید محصولات کشاورزی استان از مرز 2 میلیون و 600 هزار تُن گذشت این در حالی است که میزان تولید محصولات در سال 92 حدود یک میلیون 800 هزار تن تولید شده بود.
به گفته وی، کردستان در کشور مقام اول تولید توت فرنگی، دوم انگور دیم، سوم نخود، چهارم گندم و پنجم سیب زمینی را به خود اختصاص داده و توانسته رتبه اول جذب تسهیلات مکانیزاسیون را کسب کرده و با افزایش 26 صدم درصد به 1.96 دستگاه در هر هکتار رسیده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: کردستان دارای یک میلیون 110 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که پایین بودن میانگین اراضی آبی از جمله مشکلات استان در توسعه تولید و اشتغال و تثبیت فرصت های شغلی حوزه کشاورزی کردستان است.
به گفته ذولفقاری، هم اکنون بیش از 50 هزار میلیارد ریال در حوزه آب کردستان سرمایه گذاری شده اما فقط 2 هزار و 500 هکتار از اراضی استان از این خدمات استفاده می کنند که این عاملی باعث پایین بودن میانگین اراضی آبی کردستان است.
وی افزود: سازمان جهاد کشاورزی کردستان در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در صدد است اراضی آبی استان را از 110 هزار به 300 هزار هکتار رسانده و آن را به میانگین کشور برساند.
ذولفقاری افزود: 30 درصد جمعیت کردستان روستایی هستند که از کشاورزی ارتزاق می کنند و درآمد 50 درصد ساکنان شهر نیز وابسته به این صنعت است که لازم است برای افزایش میانگین درآمد مردم به این بخش توجه ویژه ای شود.
علی زند معاون وزیر و رئیس سازمان جهاد کشاورزی برای حضور در مجمع عمومی کارکنان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان، شورای تحقیقات و آموزش کشاورزی بازدید از بخش های تحقیقاتی و مجمع آزمایشگاهی، نمایشگاه دائمی دستاوردهای تحقیقاتی کشاورزی کردستان، ایستگاه تحقیقاتی گریزه سنندج، مرکز خدمات جهاد کشاورزی امیر آباد کامیاران، باغ ایستگاه پمپاژ گزنه و طرح امنیت غذایی ایکاردا در کامیاران به کردستان سفر کرده بود.
کردستان با داشتن رتبه چهارم تولید گندم کشور از مهمترین بخش های این طرح است و یک میلیون هکتار (50 درصد) از میلیون هکتار چهار استان مورد هدف اراضی دیم را در خود جای داده است.
در سال زراعی گذشته در مجموع بیش از 980 هزار تن گندم از مزارع استان برداشت شد و از این مقدار 850 هزار تن از کشاورزان خردیداری شده است.
استان کردستان به دلیل داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود و جایگاه سوم کشوری در تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.
3034/ 3020
** خبرنگار: حسن حسین زاده/**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.