به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، حجت‌اله شهبازی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به شعار امسال اظهار داشت: گلخانه‌ها شاخص‌ترین فعالیت اقتصادی و کشاورزی در راستای تحقق این شعار هستند.

شهبازی بیان کرد: در حال حاضر 95 هکتار گلخانه سبزی و صیفی در استان همدان وجود دارد که اگر گل و گیاه و گل شاخه بریده را نیز اضافه کنیم به 100 هکتار می‌رسد.

وی عنوان کرد: اگر این میزان کشت گلخانه‌ای در فضای باز ایجاد می‌شد تنها 32 نفر اشتغال ایجاد می‌کرد ولی اکنون با ایجاد گلخانه حداقل یک هزار و 45 نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده است و این یکی زا شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی و موضوع اشتغال است.

شهبازی با اشاره به بحث تولید در شعار امسال و تحقق آن در بخش کشاورزی گفت: اگر در این 95 هکتار گوجه فرنگی و خیار را در فضای باز کشت می‌کردیم 3 هزار و 300 تن محصول داشتیم ولی اکنون بیش از 33 هزار تن محصول را داریم و در این زمینه افزایش ده برابری را شاهد هستیم که دو شاخصه اقتصاد مقاومتی را در بحث گلخانه داریم.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه در احداث گلخانه علاوه بر دو هدف تولید و اشتغال بحث افزایش سرانه مصرف محصولات سبزی و صیفی را داریم افزود: افزایش سرانه به دو دلیل افزایش جمعیت و تغییر الگوی مصرف بوده است که در تمام طول سال مصرف‌کنندگان تقاضای این محصولات را دارند.

شهبازی مطرح کرد: برای تولید خارج از فصل متعارف راهی جز تولید محصولات گلخانه‌ای نیست که با توجه به نگرانی از تولید محصولات سالم و ارگانیک در بین مردم جامعه، در گلخانه به خاطر فضای ایزوله‌ای که وجود دارد امکان تولید محصول سالم به مراتب بیش از فضای باز وجود دارد.

وی با بیان اینکه گلخانه‌ای که محصولات ارگانیک برند تولید می‌کند یک مورد در همدان فعال است، گفت: در زمینه اشتغال ضمن افزایش کمی در کشت فضای باز افراد در طول سال در ماه مشخصی مشغول به کارند ولی در گلخانه تثبیت اشتغال در طول سال را شاهد هستیم.

شهبازی با اشاره به مزایای کشت گلخانه‌ای بیان کرد: افزایش کیفیت محصول، افزایش بازار پسندی محصول و سپس افزایش ماندگاری محصول را در تولیدات گلخانه‌ای داریم.

وی با اشاره به امکان صادرات و دستیابی به بازار هدف در خارج از کشور گفت: در گذشته صادرات توسط واسطه‌هایی انجام می‌شد ولی سپس تغییراتی در این زمینه ایجاد شد.

آزادسازی 5200 هکتار از اراضی درجه یک با تغییر کشت در گلخانه

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان با اشاره به افزایش بهره‌وری از اراضی کشاورزی گفت: حدود 5 هزار و 900 هکتار از اراضی درجه یک کشاورزی استان همدان به کشت خیار و گوجه اختصاص دارد که اگر آن مقدار محصولی را که در از این مساحت به دست می‌آوریم به گلخانه ببریم به میزان 5 هزار و 200 هکتار از اراضی درجه یک کشاورزی همدان آزاد می شود.

شهبازی با بیان اینکه افزایش بهره وری در آب نیز زا مباحق مهم است، عنوان کرد: طبق آمارهای رسمی جهاد کشاورزی مصرف آب در فضای باز برای هر کیلو گوجه فرنگی 667 لیتر آب و برای خیار 424 لیتر است که وقتی این محصول را در گلخانه تولید می‌کنیم برای گوجه فرنگی 33 لیتر و برای خیار نیز 40لیتر آب مصرف می‌شود.

وی اظهار داشت: افزایش بهره‌وری 10 تا 12 برابری را در گلخانه‌ها داریم، ضمن اینکه گوجه فرنگی در سال یک بار کشت و برداشت ولی خیار دو بار به همین خاطر دوره نونهالی در خیار بیشتر است.

شهبازی بیان کرد: اگر حدود 260 هزار تن خیار و گوجه فرنگی را که در فضای باز تولید می‌کنیم به گلخانه منتقل کنیم صرفه جویی حدود 150 میلیون مترمکعب که رقم بسیار قابل ملاحظه‌ای است را داریم.

 14.4 هکتار توسعه گلخانه‌ای از سال 95 در همدان انجام گرفت

وی با اعلام اینکه در ده سال اخیر به طور متوسط سالیانه 5.1 هکتار توسعه گلخانه را داشتیم تصریح کرد: در 4 سال گذشته یعنی از سال 92 تا 95 متوسط رشد سالیانه در توسعه گلخانه‌ای 6.2 بوده که در مقایسه با 4 سال قبلش یعنی از 88 تا 91 متوسط رشد 4.3 بوده و نکته قابل توجه آن این است که از سال 95 که بحث اقتصاد مقاومتی را به طور مشخص داشتیم 14.4 هکتار توسعه گلخانه را داشتیم.

شهبازی با اشاره به اینکه گلخانه ها 10 سال عمر مفید دارند، گفت: معیار ما رشد سالیانه است که بین سال 85 تا 94 که 9 سال است سالانه 4.3 هکتار توسعه داشتیم ولی در سال 95 به میزان 14.4 هکتار توسعه گلخانه‌ای در استان همدان رقم خورد که رشد 300 درصدی را نسبت به ده سال قبل داشتیم که جهت‌گیری جهاد در سال جدید مطابق با اقتصاد مقاومتی را نشان می‌دهد.

پیش‌خرید محصولات گلخانه‌ای در تشکل تعاونی گلخانه‌داران استان

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان اظهار داشت: در سال 95 تشکل تعاونی گلخانه‌داران استان راه‌اندازی شد که اهداف آن تأمین نهاله‌های مورد نیاز گلخانه‌داران، تنظیم بازار محصولات گلخانه و صادرات آن، افزایش درآمد گلخانه داران و توسعه گلخانه‌های استان بوده است.

شهبازی عنوان کرد: این تشکل با حمایت سازمان فعالیت می‌کند و کار ویژه‌ای که برای نخستین بار انجام شده امضای قرارداد پیش خرید محصولات گلخانه‌ای به صورت تضمینی برای دوره 6 ماهه بوده که طی آن گلخانه‌دارانی که مایل باشند محصولات خود را پیش فروش کنند می‌توانند با مراجعه به تعاونی گلخانه داران این کار را انجام دهند.

وی افزود: این تشکل با 35 عضو آغاز به کار کرد و با برگزاری مجمعی که 24 فروردین ماه جاری برگزار شد مصوب شد که عضوگیری جدید داشته باشند و برنامه به این شکل است تا تمام گلخانه‌داران استان که 241 نفر هستند عضو این تشکل شوند تا از امکانات و حمایت‌های دولت از طریق تعاونی برخوردار شوند.

شهبازی با اشاره به بیمه کشاورزان و محصولات کشاورزی در استان همدان بیان کرد: بیمه سازه و محصولات گلخانه که بیمه سازه برای نخستین بار در سال 95 توسط صندوق بیمه کشاورزی شروع شد امیدواریم به خسارت دیدگان در این مسیر کمک کنیم.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: در ده سال قبل چون گلخانه‌داران از نظر دانش فنی ارتقا یافتند خسارت‌ها نیز کاهش یافت ولی در سال گذشته گلخانه‌داران ملایر به خاطر قطع چندین ساعته برق خسارت دیدند.

شهبازی عنوان کرد: تنوع محصولات گلخانه ای در همدان شامل خیار، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای رنگی، توت فرنگی، بادمجان، آلوئه ورا، سبزیجات برگی، طالبی و غیره است.

وی با اشاره به تجهیز و نوسازی گلخانه‌ها و گازرسانی به واحدهای گلخانه‌ای به صورت ویژه گفت: موانع گلخانه‌داران را در ستاد تسهیل در استانداری برطرف می‌کنیم.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان با اشاره به اینکه در برنامه وزارت نفت این امر وجود دارد که باید تبدیل سوخت گازوئیل به گاز طبیعی انجام شود افزود: خوشبختانه واحدهای مستقر در مجتمع‌های گلخانه‌ای تماما انجام شده ودر شهرستانهای همدان، ملایر، نهاوند، تویسرکان، رزن، اسدآباد و کبودراهنگ که 7 مجتمع داریم گاز رسانی انجام شده و در سطح کشور استان شاخص در این زمینه هستیم.

161 واحد گلخانه‌ای در همدان گازرسانی شدند

شهبازی اظهار داشت: 137 واحد گلخانه‌ای در مجتمع‌ها فعال هستند که از گاز استفاده می‌کنند و در بخش خصوصی نیز شامل انفرادی و پراکنده از 104 واحد 34 واحد از گاز طبیعی استفاده می‌کنند.

وی افزود: برای سال گذشته 1508 هکتار توسعه گلخانه‌ای در سطح کشور پیش بینی شده بود که این میزان برای استان همدان 4 هکتار بود.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 622915
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.