به گزارش شنبه روابط عمومی استانداری یزد، سید محمد میرمحمدی در نشست مجمع نمایندگان استان با شهرداران سراسر استان گفت: تشکیل اینگونه جلسات نشان می‌دهد نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی برای رفع قوانین و مقررات دست و پاگیر در حوزۀ شهرها آماده هستند که این تلاش و جدّیت ستودنی است.
وی به سه دسته مسئله در حوزه شهری اشاره کرد و افزود: طراحی‌ و برنامه‌ریزی‌ها، تنگناها و نواقص قانونی، جمع‌بندی مباحث جلسات و ارائه پیشنهادهای روشن به نمایندگان مردم در مجلس برای تهیه قانون خاص و نیز بحت اجرای قوانین سه مسئله‌ای است که در حوزه شهری وجود دارد.
استاندار یزد با بیان اینکه از نظر شهروندی همه شهروندان یزد و دیگر شهرستان‌ها‌ محترم و ذی نفع در گرفتن خدمات شهری هستند تأکید کرد: اگر در شهری صنعت حاکم شده یا نشده دلیل بر این نیست که خدمات شهری بیشتری به شهروندانِ شهرهای دارای صنعت و خدمات شهری کمتری به شهروندان شهرهایی داده شود که صنعت ندارند.
میرمحمدی ادامه داد: خدمات شهری بنابر ویژگی‌های هر شهر به آن ارائه شود برای نمونه، اگر صنعت در شهری ایجاد آلودگی می‌کند، خدمات مربوط به آن برای اختصاص فضای سبز در همان شهر هزینه شود.
عالی ترین مقام اجرایی استان تصریح کرد: مسائل شهری را نباید با دیگر مسائل آمیخته کرد و باید نگاه را تغییر داد و حقوق شهروندی را رعایت و برای رفع مشکلات ناشی از استقرار صنعت اقدام کرد.
وی همچنین با بیان اینکه باید مدنظر داشت خدمات شهری به همه شهروندان داده شود، گفت: اگر در محدوده شهری مسائلی هست شهرداری‌ها باید مراقبت کنند، برای نمونه اگر چاله‌ای ایجاد شد یا خود شهرداری مسئول آن شود یا دستگاه‌های دیگر را موظف کند این مشکل رفع و نباید اجازه داد به مسائل شهری بی‌توجهی شود.
استاندار یزد افزود: شهرداران دقت داشته باشند در حوزه شهری هر مسئله‌ای تحت نظارت و پوشش آنهاست و نباید انتطار داشت دستگاه نظارتی با موارد خلاف قوانین برخورد نکند زیرا اگر دستگاه نظارتی در انجام وظایفش کوتاهی کند، فساد در جامعه افزایش خواهد یافت.
وی در عین حال با بیان اینکه باید برای داشتن شهرداری‌های زنده و پویا همه اعضا در آن نقش داشته باشند، اظهار امیدواری کرد تا با همت مجمع نمایندگان استان مشکلات و خلأهای قانونی در شهرداری‌ها به‌ویژه در بحث تفاوت‌ها و تبعیض‌های حقوقی حل شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد نیز در این نشست با بیان اینکه نمی‌توان با قوانین سال 1335 شهرهای سال 1395 را مدیریت کرد افزود: اکنون بسیاری از قوانین حوزه شهری بر اساس مسائل کلان‌شهرها تصویب می‌شود که این مشکل نیز مدیریت حوزۀ شهری در یزد را تحت‌الشعاع قرار داده است.
سیدمحمدرضا سیدحسینی تصریح کرد: شهرداران استان یزد در تصمیم‌گیری مسائل شهری دچار مشکل هستند از این رو برخی از کارها متوقف می‌شوند که دلیل آن نیز خلأهای قانونی است.
وی افزود: بسیاری از مشکلات حوزه شهری را به دلیل خلأ قانونی نمی‌توان حل کرد زیرا انجام امور شهری توسط شهرداران، آنان را با احضار دادیار و دادگاه مواجه می‌کند این در حالی است که شهرداران استان یزد گاهی نمی‌توانند شهرهای سال 1395 را با قوانین سال 1335 و نیز بر اساس مسائل کلان‌شهرها مدیریت کنند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد با اشاره به نزدیکی به ایام نوروز خطاب به شهرداران گفت: به نظر می‌رسد شهرهای استان هنوز برای استقبال از مسافران نوروزی به طور کامل آماده نشده‌اند از این‌رو، از شهرداران خواستاریم برای آماده‌سازی فضای شهری برای استقبال از نوروز بکوشند.
در این نشست شهرداران سراسر استان به بیان مشکلات مشترک شهرداری‌ها پرداختند و از آن میان به‌روزرسانی مقررات شهرداری‌ها، مصونیت حقوقی شهرداران، توزیع ارزش افزوده در شهرها، کاهش تنوع استخدامی شهرداری‌ها و کاهش تبعیض در منابع درآمدی ناشی از ارزش افزوده را خواستار شدند.
استان یزد 10 شهرستان، 21 شهر و بیش از سه هزار روستا و ابادی دارد و جمیعت آن یک میلیون و 80 هزار نفر اعلام شده است.
1968/6197 تنظیم کننده : محمودرضا رحمانی ** انتشار: فلاح
@irnayazdd
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.