به گزارش ایرنا، این درخت همچنان با گذشت 45 قرن از عمر خود، سرسبز و شاداب در پهنای کویر یزد در ابرکوه مقاوم و استوار ایستاده و جهانیان را شگفت زده کرده است.
الکساندر روف دانشمند روسی عمر این درخت را به چهار تا چهار هزار و 500 سال تخمین زده است که هنوز در دل کویر ابرکوه یزد خرم و شاداب به حیات خویش ادامه می دهد.
درخت سرو چهار هزار و 500 ساله ابرکوه در طول عمر خود شاهد حوادث تلخ و شیرین زیادی بوده و گویی در نخستین لحظه با بیننده زبان به سخن می گشاید و حکایت عمر طولانی خود را همراه با ترنم مرغابی که در گرو شاخسار پر پیچ و خمش نهاده اند، بازگو می کند.
حمدالله مستوفی هم در کتاب نزهت القلوب که به سال740 هجری قمری تالیف شده است درباره درخت سرو ابرکوه آورده: در آنجا سروی است که در جهان شهرتی عظیم دارد چنانچه سرو کشمیر و بلخ شهرتی داشته واکنون این از آن بلندتر و بزرگتر است .
برخی مورخان معتقدند نهال این درخت را 'یافث' پسر نوح کاشته است و درخت سرو ابرکوه از نوع سروهای مدیترانه ای است که ارتفاع این درخت 25 متر و دور تنه آن بیش از 11متر می باشد.
به گفته رییس میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی ابرکوه این درخت به منزله یک اثر طبیعی در سال82 به تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور رسید و متعاقب آن در 16تیرماه سال 86 با شماره سه و بعنوان سومین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
عباس قدیریان در این باره به خبرنگار ایرنا افزود: در تعطیلات نوروزی این درخت کهنسال بیشتر از دیگر آثار تاریخی مورد استقبال و دیدار مسافران نوروزی و گردشگران قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: اداره کل میراث فرهنگی استان یزد نیز برای ثبت جهانی این اثر طبیعی و در واقع موجود زنده چهار هزار و 500ساله نیز برنامه هایی دردستور کار دارد.
قدیریان ادامه داد: شهرستان ابرکوه با بیش از 400 اثر تاریخی و طبیعی بخصوص درخت سرو با قدمت 4500ساله که درجهان نمونه است و بعد از قله دماوند در تهران، و آب سورت مازندران به عنوان سومین اثر طبیعی ایران درفهرست میراث ملی به ثبت رسیده جایگاه رفیعی در حوزه گردشگری دارد .
تماشای این درخت برای مسافران نوروزی خالی از لطف نیست بخصوص مسافرانی که جاده طریق الرضا (ع) را طی می کنند و از استانهای جنوبی به مشهد مقدس مشرف می شوند با دیدن این درخت زیبا و سر سبز خستگی را از تن خود بدور می کنند.
ابرکوه با 50 هزار نفر جمعیت در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد و در مسیرجاده اصلی یزد شیراز قراردارد و فاصله این شهر تا شیراز 300 کیلومتر و تا اصفهان280 کیلومتر است .
7540/ 5054 خبرنگار: کارگر ابرقوئی ** انتشار: بهنام احمدی *
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.