به گزارش ایرنا جلیل عفتی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران استان افزود: به همین منظور برای شناسایی و تشخیص اولیه کودکان مبتلا به این اختلال، از طریق پرسشنامه 10 گزینه ای، 10 تست معتبر صورت می گیرد.
وی اظهار کرد:خانواده ها با انجام این تست بر روی کودکان خود در صورت مشاهده 3 علامت و یا بیشتر در رفتار آنان باید نسبت به ابتلای کودک به اتیسم مشکوک شوند و برای اقدامات پیشگیری به مراکز بهزیستی و تخصصی مراجعه کنند.
عفتی با بیان اینکه پرسشنامه ها در مراکز توانبخشی ، مراکز مددکاری، مهدهای کودک، مراکز مشاوره و مراکز بهداشتی توزیع می شود اظهار کرد: خانواده ها در صورت مشکوک بودن کودک 2 تا 5 سال به اختلال اتیسم، برای بررسی های بیشتر توسط کارشناسان و دریافت راهنمایی های لازم به مرکز آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اتیسم ارجاع داده می شود.
مدیر کل بهزیستی یزد خاطر نشان کرد: با ارجاع کودکان به مراکز تخصصی، با ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی لازم به تدریج رفتارهایی که در کودک مناسب نیست کاهش می یابد و رفتارهای مناسب جایگزین آن می شوند.
وی با بیان اینکه در زمان حاضر یک درصد جامعه مبتلا به اختلالات اتیسم هستند افزود: براساس این آمار، یکهزار و 500 کودک مبتلا به این اختلال در استان وجود دارد.
عفتی با بیان اینکه خانواده در زمینه غربالگری و هم در زمینه مداخلات توانبخشی بیشترین نقش را دارند گفت: ضروری است که برای تشخیص به هنگام این اختلال در فرزندان 2 تا پنج سال خود پرسشنامه این طرح را از مکانهای مورد اشاره تهیه و پس از تکمیل درصورتی که سه سوال یا بیشتر مثبت بود نسبت به پیگیری های بعدی اقدام نمایند.
وی عوامل محیطی ، ژنتیک و هورمونی را از جمله دلایل و عوامل این اختلال نام برد و افزود: در زمینه تشخیص کودک مبتلا به اتیسم هیچ تست یزشکی متخصص نداریم به همین دلیل باید براساس بروز رفتارهای کودکان تشخیص داد.
مدیر کل بهزیستی یزد از فعالیت سه مرکز اختلال طیف اتیسم در استان خبر داد و گفت: این طرح به صورت دائمی اجرا می شود.
وی یادآور شد: اتیسم در حال تبدیل شدن به یک نگرانی در جامعه است و باید کار غربالگری علمی آن هرچه زودتر انجام شود.
***به ازای هر 5.9 ازدواج یک مورد به طلاق می انجامد
مدیر بهزیستی یزد با بیان اینکه آمار طلاق در حال افزایش است گفت: در استان به ازای هر 5.9 ازدواج یک مورد به طلاق می انجامد.
وی اظهار کرد: در 20 سال گذشته از هر 20 ازدواج یک مورد طلاق صورت می گرفت اکنون رشد طلاق نگران کننده است.
عفتی خاطرنشان کرد: متاسفانه فرزندان ما در نظام اموزشی مهارت زندگی و اموزش زندگی را فرا نمی گیرند و همین امر موجب افزایش طلاق می شود.
مدیر کل بهزیستی یزد اظهار کرد: خانواده ها هزینه هنگفتی برای دوران تحصیل دانشگاه فرزندان پرداخت می کنند اما برای ورود فرزندان به زندگی سالم اهمیتی چندانی قائل نیستند و فرزندان ما باید بدانند برای یک انتخاب درست مبادی تصمیم گیری چه می تواند باشد.
عفتی خاطر نشان کرد:بهزیستی استان برای رفع این معضل با دادگستری و اداره کل ثبت اسناد استان یزد تفاهم نامه همکاری با موضوع آموزش زندگی خانواده به جوانان در آستانه ازدواج منعقد نموده است.
وی اظهار کرد: در این راستا شرط ارائه سند ازدواج، ارائه گواهی آموزشهای ازدواج است.
طرح غربالگری اختلالات اتیسم در سال های 91 و 92 در پنج استان کشور به صورت پایلوت اجرا شد که نتیجه اجرای غربالگری در این استان ها نشان داد که شیوع و بروز اختلال طیف اوتیسم در کشور در حال افزایش است.
اتیسم (Autism) نوعی اختلال پیچیده رشد است که معمولا در سه سال نخست زندگی، خود را نشان می دهد و توانایی های گفتاری و ارتباطی کودک، رشد عادی مغز و تعاملات اجتماعی را تحت تاثیر قرار می دهد.
اتیسم با یک سری از رفتارهای ویژه همراه است و می توان آن را یک اختلال با یک طیف در نظر گرفت که در کودکان مبتلا به صورت های گوناگون و با شدت های متفاوت خود را نشان می دهد.
در افراد مبتلا به اتیسم حرکات تکراری دست زدن، پریدن، پاسخ های غیر معمول به افراد، دلبستگی به اشیا و یا مقاومت در مقابل تغییر نیز دیده می شود و ممکن است در حواس پنجگانه (بینایی، شنوایی، لامسه، بویایی و چشایی) نیز حساسیت های غیر معمول نشان دهند.
اختلال اوتیسم در پسران شایع تر از دختران است.
در استان یزد 50 هزار معلول وجود دارد که 25 هزار و 200 نفر آنان در بهزیستی دارای پرونده بوده و بطور مستقیم و بقیه نیز به صورت غیرمستقیم از خدمات این سازمان بهره مند می شود.
40 درصد معلولان استان جسمی- حرکتی، 27 درصد معلول ذهنی و بقیه دارای معلولیت شنوایی، بینایی و دیگر معلولیت ها هستند.
همچنین 145 مرکز و موسسه غیردولتی و 23 مرکز دولتی خدماتی در حوزه توانبخشی به معلولان استان و سالمندان خدمات ارائه می کنند.
2088/6197 خبرنگار: کبری دانشی دهج**انتشار: محمدحسین فلاح تفتی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.