محسن صادقیان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: برخی ها به جای قدردانی، فضایی علیه شهرداری و شورای شهر شاهدیه ایجاد کردند که این کار آنها اقدامی ناپسند است که به جای دیده شدن اقدام قابل تجلیل با انتقاد و تخریب غیرمنصفانه مواجه شوند، کلیپ‌هایی که در فضای مجازی در وسعت جهانی منتشر شد باعث مخدوش شدن وجهه استان و ایران در مجامع بین المللی می‌شود، باید با این افراد برخورد شود.

وی اضافه کرد: با توجه به مطلبی که در مورد خیابانی در بافت قدیم محله ابرندآباد شاهدیه مطرح و تصمیم آن در کمیسیون ماده پنج گرفته شد ،در این زمینه اطلاع کافی داشتیم، با این حال عصر دیروز( سه شنبه) به اتفاق اعضای شورای شهر یزد از آن بازدید شد.

وی ادامه داد: هر شخص منصفی از این محل بازدید کند، اذعان خواهد کردد، این محل بافت فرسوده و ناکارآمد است، بدنه دیوارهای خیابان و منازل موجود از آجر و خشت‌، عمدتا تازه تاسیس و در  سال‌های اخیر ساخته شد و ارزشمند نیست.

معاون استانداری یزد گفت: در طرح جامع و تفصیلی شاهدیه خیابانی به طول ۲ کیلومتر در نظر گرفته شد که طبق طرح جامع، شهرداری باید آن را اجرا می‌کرد ولی بارها در این مورد بحث شد در صورت اجرا بسیاری از باغ های واقع در مسیر تخریب و ممکن است ،برخی از خانه‌های خشتی و قدیمی آن تخریب شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل جلسات متعدد کمیسیون ماده پنج برگزار و بازدیدهای میدانی انجام شد و در نهایت برای جایگزینی آن، ۲  کیلومتر خیابان که باعث تخریب باغ ها می‌شد، در کمیسیون ماده پنج ،مسیری را به عنوان جایگزین پیشنهاد کردند که طول آن ۱۶۰ متر است.

صادقیان افزود:  بازدید میدانی در همان زمان صورت گرفت، ملک با ارزش و تاریخی در محل مشاهده نشد و در نهایت تصمیم گرفته شد ، مسیر جایگزین اجرا شود و ۲ محله مسکونی شاهدیه را به یکدیگر متصل ‌کند.

 وی ادامه داد: افرادی که در این محل حضور یافتند ، سخنان و کلیپ هایی را منتشر کردند همه دلسوز شهر و استان هستند و ما نیز دوستدار میراث فرهنگی استان و شهر هستیم و دغدغه حفظ آن را داریم ولی به بهانه‌های واهی نباید مطالبی منتشر شود، کلیپ منتشر شده تلفیقی از تصاویر و عکس‌هایی است که  مربوط به این محل نیست و به گونه ای تهیه شد که برداشت مردم این است به بافت تاریخی شهر آسیب وارد می‌شود، زیبنده نیست.

 صادقیان افزود: از دستگاه قضایی درخواست داریم با منتشر کنندگان این کلیپ برخورد جدی صورت گیرد و این موضوع ساده ای نیست که بخواهیم به سادگی از آن عبور کنیم .

وی با اشاره به اینکه در انجام اقدامات عمران شهری به دنبال حفظ تاریخ شهر و میراث فرهنگی آن هستیم  اظهارکرد: اقدامی که شورای شهر و شهرداری شاهدیه انجام داد بسیار ارزشمند است و مسیری را که در طرح جامع باعث تخریب باغ ها می‌شد، حذف و مسیر جدیدی را برای آن تعریف کردند.

وی در ادامه گفت: با این تصمیم بافت فرسوده و ناکارآمد احیا می‌شود و جای تشکر دارد و از شهرداری و شورای شهر که چنین تصمیم با ارزشی را گرفتند و در کمیسیون ماده پنج بر آن صحه گذاشته شد، تشکر می کنم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد در پاسخ به سووال ایرنا در مورد نبود نمایندگی میراث فرهنگی در شاهدیه گفت: بخشی از بافت قدیمی شهر ارزشمند است و از وزارت میراث فرهنگی درخواست داریم از این بافت حمایت کند .

وی در ادامه یادآور شد: همه در صحبت خود را مدافع میراث فرهنگی عنوان می کنند، اما اقدام عملی دیده نمی شود و یا حتی در شورای شهر یزد و مجموعه های فرهنگی و هنری در این زمینه موضع گرفتند و خبرهایی را منتشر کردند، ای کاش به جای تخریب استان از این ظرفیتی که داریم برای جذب بودجه برای بافت شاهدیه استفاده می کردند و در جهت تخریب و وجهه آن و نامناسب کردن جو برای شاهدیه اقدام نمی کردند.

وی ادامه داد: افرادی که دلسوز هستند از آنها درخواست داریم حمایت کنند و حمایت از شاهدیه تنها حرف نباشد ،اگر می توانیم بودجه ای را برای شهر جذب کنیم تا شهرداری بتواند اقدام عملی برای حفظ بافت انجام دهد و شهرداری با بودجه ای که دارد نمی‌تواند به تنهایی از عهده این کار برآید.

صادقیان افزود: اگر بافت قدیم حفظ نشود و برای آن اقدامی صورت نگیرد خود به خود تخریب می شود و مقدار باقی مانده بافت ارزشمند هم تخریب می شود و همه از جمله وزارت میراث فرهنگی و مجموعه فرهنگی و هنری و افراد مختلف که خود را دلسوز نشان دادند و شورای شهر یزد که با صحبت دلسوزی کردند، در عمل نیز هزینه ای برای حفظ بافت تاریخی شاهدیه انجام دهند.

شهر شاهدیه با حدود ۲۴ هزار نفر جمعیت در حاشیه شمال غربی شهر یزد قرار دارد و متشکل از محله های گردفرامز، ابرندآباد و نصرت آباد است. 

استان یزد ۲۱ شهر و ۱۰ شهرستان و ۲۱ بخشداری دارد .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.