درپی انتشار کلپی در فضا مجازی که در آن ادعای تخریب بافت تاریخی منطقه ابرندآباد شهر شاهدیه یزد مطرح و باعث واکنش برخی چهره‌های فرهنگی و اجتماعی مانند پرویز پرستویی نسبت به این موضوع شده بود، شهردار توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد. 

سیدعلی میرنژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در طرح عمرانی قبلی این منطقه که ایجاد خیابان پیش بینی شده بود، باغات از بین می‌رفت و بافت ارزشمند تاریخی نیز تخریب می‌شد، لذا در این زمینه با انتخاب یک مشاور و تغییر طرح اولیه، طول آزادسازی کاهش یافت که علاوه بر حفظ بافت ارزشمند تاریخی، باغات محدوده مورد نظر نیز حفظ شده است.

وی با بیان اینکه در طرح مصوب قبلی و بر اساس طرح تفصیلی بخش زیادی از بافت تاریخی و باغات تخریب می‌شد، تاکید کرد: با وجود مصوب شدن طرح قبلی، شهرداری از اجرای آن جلوگیری کرد و محدوده آزادسازی در طرح جدید قسمت حیاط ساختمان‌های تاریخی موجود در مسیر را که تازه‌ساز بوده و ارزش تاریخی نداشته، در محدوده آزادسازی قرار داد.

 شهردار شاهدیه گفت: بناهای محدودی که در قسمت حیاط قرار داشته و تخریب شده، سقف تیرآهن داشت و فاقد هرگونه ارزش تاریخی بوده و هم اکنون اجرای طرح آزادسازی تمام شده و طرح کف و بدنه و مرمت آغاز شده است که با هماهنگی میراث فرهنگی اجرا می شود.

میرنژاد افزود: از افرادی که زاده شهر شاهدیه و دارای نفوذ و یا شهرت هستند درخواست می‌شود برای جذب بودجه‌های ملی حفظ بافت تاریخی شاهدیه اقدام کنند و اینکه با جوسازی مواردی مطرح شود که دور از واقعیت است تنها مانع توسعه شهری در این شهر خواهد شد.

شهردار شاهدیه گفت: در سال گذشته بخشی از بدنه قلعه تاریخی ابرندآباد شاهدیه که به ثبت ملی رسیده ریزش کرد و جای تعجب است که افرادی که امروز علیه اقدامات شهرداری در شبکه های اجتماعی تبلیغ می کنند در خصوص این موضوع هیچ واکنشی از خود نشان ندادند و این در حالی است که شهرداری شاهدیه در ۲ سال گذشته دنبال تهیه طرح برای این قلعه بوده که سه طرح برای حفظ و احیاء این قلعه به صورت همزمان از سوی شهرداری اجرا خواهد شد.

میرنژاد افزود: همچنین در بافت مسجد جامع ابرندآباد شاهدیه که یکی دیگر از اماکن تاریخی است از حسینیه سیف تا سیدگلسرخ، طرح میراثی با کف و بدنه خاص که به تایید میراث فرهنگی نیز رسیده، اجرا می شود و بعد از پیگیری های مستمر این طرح به شهرداری ابلاغ شد که متولی اجرای آن دکترای مرمت آثار تاریخی دارد و این منطقه دقیقا در کنار همین پروژه ای است که عده ای برای آن جوسازی می کنند.

وی تصریح کرد: برای خیابان اصلی نصرت آباد نیز طرحی همانند گذر فرهنگ وهنر کوچه مازاری‌ها پیش بینی شده که اواخر سال گذشته به تصویب میراث فرهنگی و مراجع ذی ربط رسیده و اجرا خواهد شد و طرح های شهرداری شاهدیه با رویکرد حفظ میراث فرهنگی و باغات اجرا می شود.

در چند سال اخیر قطع درختان و تخریب برخی محدوده‌های مجاور بافت تاریخی در شهر شاهدیه باعث واکنش هایی از سوی فعالان زیست محیطی و میراث فرهنگی شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.