از مهمترین مراکز که بیش از یک و نیم ماه است تعطیل است، مدارس است که انصافاً کار درستی انجام شد اما ادامه این روند، علی رغم فرصتها یی که ایجاد کرد که در این مطلب جای آن نیست، آسیبهای بالقوه ای را بدنبال دارد که گذشت زمان میتواند به شدت آنها بیافزاید و اثراتی بر تمام حیطه های سلامت اعم از روانی، جسمی،اجتماعی و معنوی و سایر حیطه ها بطور ژرف خواهد گذشت که تا سالها و دهه‌ها ادامه خواهد داشت.

اینحانب با توجه به تخصصی که در حوزه بهداشت و درمان دارم موارد ذیل را جهت بازگشایی مجدد مدارس در فرصت باقیمانده سال تحصیلی ارائه می نمایم که انتظار است همکاران پرتلاش شما در این خصوص با در نظر گرفتن جمیع مخاطرات،امکان سنجی  ،بهره برداری و تصمیم نهایی اتخاذ شود.

شواهد و قرائن بر این است که ویروس کرونا  یا همان عامل بیماری زای این ویروس تا زمانی که نمیدانیم کی است ریشه کن نمی شود .فعلا دارو یا سرم خاصی برای این ویروس نیست و شاید سالها طول بکشد با این وضعیت یک سوال بزرگ در اذهان شکل می گیرد که:

آموزش و پرورش حضوری تا کی تعطیل می باشد؟

یکی از راهکارهای تعامل سلامت محور با بحران کرونا و تعیین تکلیف و رفع بلاتکلیفی دانش آموزان و خانواده ها یشان رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تمرین این موضوع اساسی در همین فرصت باقیمانده سال تحصیلی برای سال تحصیلی آینده است.

اگر قرار است دانش آموزان ، کادر آموزشی و معلمان از ابتدای مهر ماه ۹۹ سال تحصیلی جدید را با شرایط خاص شروع کنند آیا نیاز به استاندار سازی منطبق با کرونا است؟ مانور و تمرین نیاز دارد؟

" دیدگاه تعامل سلامت محور با بحران کرونا و رفع بلاتکلیفی دانش آموزان و خانواده ها: انجام تمرین( مانور) و برپایی مدارس و آمادگی بیشتر برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ است.

راهکاری قابل تامل:

شیفت بندی دانش آموزان بصورت "ساعتی/ روزانه" و یا حضور"دو تا سه روز  در هفته " راهکار قابل تاملی است.

با هماهنگی لازم میتوان از ابتدای اردیبهشت ۹۹ با برنامه ریزی مناسب و شیفت بندی دانش آموزان بصورت ۱.۳ یا ۱.۲ ظرفیت در کلاس درس با رعایت فاصله و استفاده از ماسک و دستکش بصورت یکروز در میان یا ۲ روز درمیان ( جمعیت کلاس بر ۲ یا ۳ با توجه به فضای موجود کلاس جهت فاصله گذاری تقسیم شود)حضور یابند و یا در یک روز در سه شیفت ۲ ساعته (بیشتر مناسب دبستان که تحمل نشستن طولانی را ندارند) دانش آموزان یک کلاس با رعایت فاصله گذاری فیزیکی و زمانی حضور یابند.

رفت و آمد دانش آموزان بر عهده والدین و بین کلاسها فاصله زمانی مناسب برای  خروج و ضدعفونی فضا و جهت حضور گروه بعدی انجام شود. در بدو ورود به مدرسه تب سنجی انجام شود و دانش آموزان مشکوک اجازه ورود به مدرسه نخواهند داشت، زنگ ورزش و برنامه هایی از این نوع که به تجمع شدن نیاز دارد حذف می شود.

بدیهی است رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی بایستی در کادر آموزشی مدارس هم با انجام مانور و تمرین نهادینه شود تا با پشت سر گذاشتن وضعیت فعلی به سلامت، نه تنها سال تحصیلی فعلی با کیفیت مناسب به پایان برسد بلکه با تمرین و تمرین بیشتر خودمان را برای سال تحصیلی جدید با شرایط کرونایی آماده کنیم.

انشالله  بزودی راهنمای گام دوم مبارزه با کووید-۱۹(کروناویروس) فاصله گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط و کار در مدارس تهیه و در اختیار مدارس قرار گیرد.

دکتر حسن جان فدا- دکترای تخصصی مدیریت بهداشت و درمان- تحلیلگر حوزه سلامت

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.