تعطیل نشدن کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی به دنبال تعطیلی مراکز فرهنگی ، اصناف و ادارات برای پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری کرونا موضوعی بود که تا قبل از فرا رسیدن تعطیلات عید از سوی مردم و کارگران و خانواده های آنها مطرح می‌شد.

با تعطیل شدن کارخانه‌ها و ادامه روند تعطیلی اصناف، همه مردم به نوعی روزهای عید را در  قرنطینه خانگی سپری کردند و حال با شنیدن خبر بازگشایی کارخانه‌ها و مراکز تولیدی و صنعتی نگران سلامتی خود و ریشه کن نشدن این بیماری هستند.

مردم با دادن پیامهایی نظیر "چه کسی  به فکر کارگر است ، ۲۰ روز از سال گذشته هنوز حقوق کارگر مشخص نشده ، کاش مسوولان فقط یک روز در کارخانه کاشی حاضر شوند" نگرانی خود را از دایر شدن دوباره کارخانه ها بعد از چند روز تعطیلی نشان داده‌اند.

همچنین در بین پیام‌ها "راه‌اندازی کسب و کارها بعد از ۲۰ فروردین در ستاد ملی کرونا تصمیم گیری نهایی خواهد شد" به نقل از ریاست جمهوری نیز آمده و گفته شده گویا میبد جزئی از  ایران نیست.

"با هم بودن تا ریشه کن کردن کامل ویروس کرونا" نیز در پیام های مردمی یادآوری شده و آمده: چرا باید فقط اصناف کوچک و بازاریان و مغازه‌دارانی که همه سرمایه و درآمدشان در این روزها به صفر رسیده و بعضی تا مرز ورشکستگی پیش رفته‌اند همچنان تعطیل باشند.

با چند شهروند نیز به گفت و گو نشستیم که همه آنها متفق القول بودند که در این شرایط کرونایی نباید مراکز صنعتی و تولیدی بازگشایی میشد.

به عقیده آنها بازگشت کارگران غیربومی به میبد می تواند مشکل ساز شده و احتمال انتقال بیماری کرونا را دو چندان کند.

در این میان مسوولان شهر نیز انتظار رعایت دستورالعمل‌ها  و پایبند بودن شهروندان به توصیه‌های حاصل شده از برگزاری نشست‌ها  و هم اندیشی‌ها را دارند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار میبد روز شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: با وجود توصیه به صاحبان صنایع میبد نسبت به ادامه تعطیلی کارخانه‌ها و مراکز تولیدی و صنعتی تا ۲۰ فروردین در حال حاضر نیز آنها می‌توانند با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی فعالیت خود را آغاز کنند.

سید بهروز موسوی ندوشن افزود : با توجه به فعالیت یک سوم کارمندان و همچنین درخواست از افراد غیر بومی به دادن گواهی سلامت و در صورت مبتلا بودن به بیماری گذراندن ۱۴ روز در قرنطینه خانگی ،  دایر بودن کارخانجات نمی تواند مشکلی ایجاد کند.

وی ادامه داد: بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای کارخانه‌ها هر دو باید پیگیر انجام دستورالعمل‌های بهداشتی نظیر تب سنجی کارگران ، ضد عفونی  سطوح و...یاشند ، همچنین شبکه بهداشت و درمان شهرستان نیز بر کار آنها نظارت کند.

این مسئول تصریح کرد: صاحبان صنایع و اصناف خود باید به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پایبند باشند.

رییس شبکه بهداشت و درمان میبد هم گفت: قطعا شبکه بهداشت و درمان نمی‌تواند در ارتباط با تعطیلی و یا عدم تعطیلی صنایع نظری دهد و تصمیم گیرنده شورای تامین شهرستان است .

دکتر مهدی حفیظی افزود :ولی از نظر بهداشتی دایر بودن صنایع همراه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نمی‌تواند مشکلی داشته‌ باشد.

وی در ادامه بر ضد عفونی سرویس‌ها ، استفاده از ماسک ، جلوگیری از ورود  کارگرهای دارای علائم بیماری با تب سنجی و غربالگری با حضور پرسنل بهداشت حرفه‌ای مستقر در مراکز تولیدی و صنعتی و... تاکید کرد.

این مسئول شروع به کار نکردن کارگران غیر بومی دارای علائم بیماری و ارائه گواهی سلامت توسط  آنها به مسوولان کارخانه را نیز یادآور شد و به انجام پیگیری قرنطینه این افراد و خانواده‌هایشان توسط شبکه بهداشت و درمان اشاره کرد.

رییس اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعی میبد هم گفت: کارگرانی که محل کار آنها به دلیل بیماری کرونا تعطیل شده‌باشد می‌توانند در سامانه اعلام شده از طرف اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی

استان برای بیمه بیکاری ثبت نام کنند.

سید احمد علایی افزود: پس از بررسی شرایط کاری آنها بیمه بیکاری به این افراد تعلق می‌گیرد.

وی ادامه داد : بالاخره مراکز تولیدی نمی‌توانند به صورت طولانی مدت تعطیل باشند باید به هر حال یک زمانی را با رعایت دستورالعملهای بهداشتی شروع به کار کنند.

این مسئول به نظارت بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط گشت مشترک شهرستان اشاره کرد و بر برخورد با آنها در صورت تخلف تاکید کرد.

علایی با اشاره به بازدید از کارخانجات و اینکه بیشتر این واحدها تعطیل هستند ، انجام نظارت بر صنایع فعال و دایر با حضور۲۰ تا ۳۰ کارگر در ایام نوروز را هم یاد آور شد.

رییس اداره صنعت و معدن هم به دایر بودن کارخانجات با حداقل تعداد کارگر و قرنطینه کردن افراد مشکوک، در صورت امکان رفت و آمد کارگران با استفاده از وسایل نقلیه شخصی ،  ضد عفونی سرویس های حمل و نقل و...اشاره کرد.

حجت الله خلیلی همچنین انجام اقدام تب سنجی و شروع به کار نکردن افراد عیر بومی مشکوک به کرونا را نیز یادآور شد و به درخواست دایر بودن از سوی تنها تعدادی از کارخانجات اشاره کرد.

البته تصمیم تعطیلی کارخانه‌های میبد تا ۲۰ فروردین در نشست صاحبان صنایع با مسوولان مرتبط با بخش صنعت و همچنین اعضای شورای تامین گرفته‌شده و فرماندار آن را در مصاحبه با یکی از خبرنگاران  مطلع و حاضر در نشست برگزار شده اعلام کرد.

حسین فلاح در این مصاحبه گفت: طی جلسه ای در ۱۲ فروردین ماه مقرر شد به صنایع شهرستان میبد توصیه شود تا ۲۰ فروردین تعطیلی خود را ادامه دهند و اصلا بحثی درخصوص تعطیلی تا ۲۳ فروردین نبوده است.

وی افزود: به یقین توقف چرخه صنعت و تولید موجب ایجاد مشکلاتی خواهدشد.

فلاح تصریح کرد: کارگران غیربومی هم با هماهنگی مدیریت کارخانه و بعد از تست ها و تایید مراقبین بهداشت پس از ۱۰ روز قرنطینه در منزل می‌توانند به تدریج شروع به کار کنند.

فرماندار میبد در ادامه این گفتگو تاکید بر رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در صنایع کرد و از صاحبان صنایع خواست که رعایت مسائل بهداشتی را جدی رعایت کنند.

اما مردم میبد به نوعی سختی های دوران قرنطینه خانگی را تحمل کرده‌اند و روا  نیست دوباره افراد غیربومی و مشکوک به بیماری به عنوان نیروی کارگر کارخانجات به شهر وارد شوند و اگر هم نیروهای غیر بومی به شهر خود نرفته‌اند که مانند کارگران بومی هستند و نیازی به فراخوانی و دادن دستورالعمل  قرنطینه  خانگی (۱۴ روز ماندن در خانه ) ندارند.

میبد که پس از مرکز استان یزد، دارای بیشترین مبتلایان به ویروس کروناست  ۳۷ کارخانه کاشی و بیش از ۳۷۰ واحد تولیدی و صنعتی دارد.

مرکز شهرستان ۱۰۵ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد واقع شده است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.