ویروس کرونا، نوع جدیدی از ویروس هاست که به آن کووید ۱۹ گفته می‌شود، اولین بار در شهر ووهان مرکز استان هوبی چین شناسایی شد و با شیوع آن در سایر نقاط جهان از جمله در ایران لزوم رعایت نکات بهداشتی و ماندن در خانه برای مقابله با آن اهمیت بیشتری پیدا کرد.

در شرایطی که شمار مبتلایان و فوتی ها با شیب تند در حال حرکت است، بهترین توصیه و تنها راهکار موجود و پیشنهادی مسوولان وزارت بهداشت، ماند در خانه ماندن است، چون بیماری دارو و واکسن ندارد. 

 ویروسی که با کوچک ترین بی احتیاطی به افراد سرایت می کند ، زندگی فردی و خانوادگی افراد را به خطر می اندازد.

قرنطینه خانگی را می‌توان به نوعی مسوولیت‌پذیری مردم دانست؛ ما نه فقط در برابر خود، بلکه در برابر دیگران هم مسوول هستیم و نباید با بی‌تفاوتی جان دیگران را به خطر اندازیم.

پویش های مختلفی با انگیزه در خانه ماندن در ۲۱ شهر و تعدادی از روستاهای استان یزد ایجاد شد و مصوبه تعطیلی بازار هم ابلاغ شد.

متاسفانه تعدادی از شهروندان در گوشه و کنار شهرها در حال گشت و گذر و خرید غیرضروری هستند و البته برخی واحدهای صنفی هم بدون توجه به تصمیم ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا اصطلاحا با چراغ خاموش فعالیت می کنند.

 رفتار برخی افراد در این روزهای سخت داستان های مختلفی را در اذهان تداعی می کند در هر حال جامعه به سان کشتی است، سرنشینان آن تا حدی آزادی دارند که موجب هلاک دیگران نشوند.

بیمه سلامتی با قرنطینه خانگی 

یک شهروند یزدی در گفت و گو با گزارشگر ایرنا از مردم خواست برای سلامتی خود و خانواده ها به قرنطینه خانگی مورد تاکید کارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی و نیز مسوولان استان پناه ببرند.

حسین حسینی افزود: این روزها باید از دید و بازدید و حضور در منزل اقوام صرف نظر کرد، زیرا احتمال ناقل بیماری در افراد به ظاهر سالم هم وجود دارد.

وی ادعا کرد: اعضای خانواده اش یک ماه است از منزل خارج نشدند و شخصا مایحتاج خانواده 

را با رعایت نکات بهداشتی تهیه می کند و سعی هم دارد ، کمتر در شهر تردد کند.

همچنین از  علی فاطمی دیگر شهروند یزدی که در خیابان امام خمینی( ره) حضور داشت، پرسیدم، آیا از  طرح قرنطینه خانگی اطلاع دارد، در پاسخ گفت، در جریان راه های سرایت و انتقال بیماری کرونا قرار دارد و برای تهیه چند قلم کالای ضروری از منزل بیرون آمد.

وی تصریح کرد: ۱۰۰ درصد به قرنطینه خانگی برای حفظ سلامتی اعضای پنج نفری خانواده اش و دیگران معقتد است، و برای پیشگیری هم در شبکه های مجازی خانوادگی پذیرایی از مهمانان را به پایان طرح مبارزه با ویروس کرونا موکول کرد.

به گفته این جوان ورزشکار یزدی ، اگر همه در خانه بمانند ،قطعا زنجیره ویروس قطع می شود و  از شهروندان عاجزانه خواست با حضور در خانه خانواده خود را در برابر این بیماری بیمه کنند.

جدی گرفتن مسوولیت اجتماعی  

همچنین زهرا دهقانی  با بیان اینکه همه در مهار کرونا مسوولیت داریم، اضافه کرد: شهروندان نباید نسبت به انجام مسوولیت اجتماعی خود در چارچوب منافع ملی بی تفاوت باشند.

وی از یزدی ها خواست با پیوستن به « پویش در خانه می مانیم» در برابر دیگران احساس مسوولیت کنند و با کمک هم کرونا را شکست دهیم.

وی با اشاره به اهمیت قرنطینه خانگی آن را راهکاری برای تقویت روحیه مدافعان حبهه سلامت برشمرد زیرا هم از سرنشینان یک کشتی هستیم.

همچنین به دلیل شیوع کرونا برخی جوانان با تصور غلط که الکل صنعتی و یا دست ساز تقلبی  برای حفظ سلامتی در برابر این ویروس موثر است، اقدام به مصرف آن کردند .

بر اساس این باور غلط ۳۵ نفر در یزد از ۲۳ اسفند ۹۸ تاکنون مسموم شدند، که از این تعداد پنج نفر فوت کردند، ۲ تن هم دچار مرگ مغزی شدند و سه نفر هم بینایی خود را از دست دادند.

متاسفانه همه این افراد کمتر از ۳۰ دارند و با نادیده گرفتن ارزش های دینی که در میان مردم استان قوی است، فریب افراد سودجو را خوردند و هزینه بالایی را به اقتصاد خانواده و شبکه بهداشت و درمان یزد تحمیل کردند.

همچنین سخنگوی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در یزد دوشنبه شب  به ایرنا گفته بود: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ٧٧٦ نفر در استان به این ویروس مبتلا شدند که از این تعداد ۵۱ نفر مربوط به ۲۴ ساعت گذشته است .

ابراهیم سلمانی افزد: از مجموع  موارد مثبت بیماری ٣٧١ مورد در شهرستان یزد، ۱۶۸ مورد در اردکان، ١٦٥ مورد در میبد  و ٢١ مورد هم مربوط به ابرکوه است و بقیه  موارد قطعی مربوط  به شهرستان مهریز، بافق،  بهاباد، اشکذر، تفت و خاتم است.

وی  اظهار کرد: از ابتدای شیوع این بیماری ۲  هزار و ٢٧٦ نفر با علایم  تنفسی در بیمارستان های استان بستری شدند که ۷۶ نفر فوت کردند.

کرونا  نخستین‌بار در شهر ووهان مرکز استان هوبی چین شناسایی شد و تاکنون به بیش از۱۷۰ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشت تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.

این بیماری قابل پیشگیری است و به‌راحتی با مشارکت شهروندان و با  راهکارهای ساده مانند شست و شوی مکرر دست‌ها با آب صابون، استفاده از ماسک و دستکش در بیرون خانه و تعویض به هنگام آن، مصرف مایعات گرم، دست ندادن و روبوسی نکردن با دیگران، خودداری از تماس دست با چشم‌ها، بینی و دهان، حفظ فاصله یک و نیم متری با افراد بیمار و ماندن بیماران در خانه می‌توان از میزان شیوع و ابتلای ویروس کرونا جلوگیری کرد.

علایم ابتلای به ویروس کرونا شامل تب، سرفه، تنگی نفس، علایم گوارشی و در موراد شدید عفونت ریه (پنومونی)، سندرم تنفسی حاد و نارسایی کلیه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.