سید جمال سجادی پور روز پنجشنبه پس از بازدید از چند طرح‌ کشاورزی و دامداری ابرکوه به گزارشگر ایرنا افزود: همچنین در سفر ۱۹ آبان ماه آقای رییس جمهوری به یزد برای سال ۱۳۹۹ نیز همین میزان کمک برای تسریع در اجرای طرح سامانه های آبیاری نوین به استان اختصاص یافت.

اجرای افزون بر ۲۶ هزار هکتار آبیاری نوین

وی اظهارکرد: تا پایان سال گذشته مجموعا ۲۶ هزار و ۱۰۰ هکتار سیستم های آبیاری نوین در اراضی و باغ های استان یزد اجرا شد.

سجادی پور با بیان اینکه امسال چهار هزار و ۶۰۰ هکتار آبیاری نوین در برنامه کاری قرار دارد، ادامه داد: گرچه مصوبه استانی سه هزار و ۵۰۰ هکتار است ، تاکنون ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار آن اجرا و به بهره برداری رسید.

وی با بیان اینکه ، بقیه طرح با پیشرفت بالا در ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار در دست اجراست که قبل از پایان سال افتتاح می شود،  اضافه کرد: راندمان آبیاری پروژه های آبیاری تحت فشار از ۳۵ درصد به ۲ برابر افزایش یافت و تداوم طرح  با تمام توان پیگری می شود.

راندمان آبیاری بالای ۸۵ درصد در سیستم آبیاری نوین

این مسوول ارشد بخش کشاورزی یزد خاطرنشان کرد: عامه مردم طرح آبیاری کم فشار را لوله گذاری تصور می کنند در حالیکه روشی هم با عنوان قطره ای داریم که زیرسطحی و یک روش هم تشتکی است که از چند طرح آن امروز در ابرکوه 

بازدید شد.

به گفته وی با اجرای این شیوه  آبیاری راندمان به ۸۵ درصد یعنی بیشترین میزان بهره وری آب در اجرای این سیستم ها اتفاق افتاده است.

سجادی پور بیان کرد: دولت در سیستم های آبیاری کم فشار هر هکتار هفتاد میلیون ریال و آبیاری قطره ای در هر هکتار ۱۷۰ میلیون ریال کمک پرداخت می کند.

وی ادامه داد: کشاورزان از فرصتی که دولت در این مورد فراهم کرده است، برای پایداری تولید در این بخش ،حتما از این شیوه آبیاری استفاده کنند.

سجادی پور تصریح کرد: کشاورزان استان برای استفاده بهینه و بهره وری بیشتر

از آب موجود توجه آنها به اجرای سیستم های قطره ای باشد.

ابرکوه رتبه نخست اجرای آبیاری نوین را دارد

وی با اشاره به اینکه ابرکوه یکی از مناطق مهم تولید بخش کشاورزی یزداست ، خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی و فعالیت بیشتر جمعیت آن در حوزه کشاورزی از لحاظ اجرای طرح های آبیاری نوین در استان در رتبه نخست قرار دارد.

اجرای ۹۰درصد طرح های آبیاری نوین در باغ های زردآلو ابرکوه

وی ادامه داد: کشاورزان ابرکوه در اجرای طرح های آبیاری نوین خیلی خوب  کار کردند و بالای ۹۰ درصد باغ های زردآلوی منطقه مجهز به سیستم های آبیاری قطره ای است .

سجادی پور با اشاره به اینکه تاکنون افزون بر چهار هزار و ۵۰۰ هکتار آبیاری 

نوین در این شهرستان اجرا شد ، اضافه کرد: سیستم های آبیاری نوین به پایداری کشاورزی و افزایش بهره وری آب کمک می کند.    

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به محدویت منابع آبی بهترین تغییر الگو را توسعه کشت محصولات گلخانه ای دانست و یادآورشد : هزار و ۷۳۰ هکتار اراضی استان به محصولات گلخانه‌ای اختصاص دارد که سالانه ۵۱۰ هزار تن محصول تولید و روانه بازارهای داخلی و عمدتا خارجی می شود.

صادرات ۶۰ درصد محصولات گلخانه ای به بازارهای خارجی

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد با بیان اینکه ۲۲ درصد خیار سبز گلخانه‌های کشور در استان تولید می شود، تصریح کرد: امسال ۴۲۰ هزار تن( ۶۰ درصد)  محصول به بازارهای روسیه و عراق و  کشورهای حوزه خلیج‌ فارس صادر ‌شده است.

وی بابیان اینکه یزد از لحاظ تولید محصول گلخانه‌ای مقام دوم کشور را داراست، تصریح کرد: تاکنون در این بخش زمینه اشتغال ۱۶ هزار نفر فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه برنامه سازمان جهاد کشاورزی استان تنوع کشت و تولید است ، اضافه کرد: به گلخانه داران توصیه می کنیم، کشت چندگونه گیاهی را رعایت نند ،اگر یکی از محصولات در زمان برداشت به دلایلی از قیمت مناسبی برخوردار نبود، بتوانند با محصول دیگر جبران کنند.

سجادی پور ادامه داد: ترکیب کاشت خیارسبز ، بادمجان ، فلفل ، انواع آلوئه ورا و... سایر محصولاتی که می تواند در کشت گلخانه ای قرار بگیرد را توسعه دهند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد یادآورشد : امسال از ۳۹۵ هکتار طرح توسعه کشت گیاهان گلخانه در استان تاکنون ۱۲۰ هکتار آن تحقق یافت و مابقی در دست اجراست و قبل ازپایان سال مالی به بهره برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه ایجاد شهرک های گلخانه ای یکی دیگر از سیاست های این نهاد است ، تصریح کرد: تولید کنندگان در این حوزه خوب عمل کردند و کشت های نوین گلخانه ای شامل کشت (N. f. t )که باز چرخانی آب است که بهره وری آب برای این گونه کشت ۲ برابر کشت های موجود است.

سجادی پور افزود: در گلخانه های فعلی از هر مترمکعب آب، ۲۵ کیلو گرم محصول برداشت می شود و در گلخانه های از نوع کشت (N. f. t ) به ازای هر مترمکعب آب ۶۰ کیلوگرم محصول تولید می شود.

به گفته وی کشت « نشایی باز» از جمله سیاست های وزارتخانه است که می توان بهره  وری آب را بالا ببرد و در واقع یک ماه از دوره رشد گیاه تا ۴۰ روز یا دوره مورد نظر در محیط کوچک گلخانه در قالب کشت های نشایی رشد می کند .

یزد تامین کننده نشا گیاهان کشور 

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد هدف از اجرای طرح تولید کشت نشایی را بهره وری آب برشمرد و ادامه داد : در چهار سال اجرای طرح هم اکنون میزان تولید به یکصد میلیون نشا رسید که رقم بزرگی است و یزد یکی از تامین کنندگان نشا در کشور است .

وی با اشاره به اینکه کشت نشا خیارسبز گلخانه ای ۴۰ روز نسبت به کشت معمولی زودتر انجام می شود، اظهارکرد: این روش در بهره وری میزان آبیاری ، انرژی و نیروی انسانی بسیار موثر است که بخشی از اولویت های سازمان است.

اقبال مردم یزد برای پرورش دام سبک و پر تولید

وی یادآور شد: هم اکنون چند واحد پرورش دام سبک و پرتولید در استان فعال است که می توان به شهرک پرورش دام سبک و پر تولید پنج هزار راسی یزد ، سه شهرک دامپروری اردکان با ظرفیت ۱۲۰ هزار راس اشاره کرد و در ابرکوه هم چند فقره مجوز صادر شده است .

سجادی پور با بیان اینکه دامداران یزدی اقبال خوبی نسبت به پرورش دام سبک و پرتولید دارند، خاطرنشان کرد: این نوع دام تامین کننده خوبی برای تامین نیازهای کشاورزان و روستاییان استان است.  

از ۱۱۴ هزار هکتار اراضی قابل کشت استان یزد  ۳۳ هزار و ۱۵۱ هکتار ( ۲۹ درصد) زارعی و ۸۱ هزار و ۱۶۴ هکتار ( ۷۱درصد) به کشت محصولات باغی اختصاص دارد.

 مجموع اراضی قابل کشت استان ۱۷۰ هزار هکتار است که به دلیل تداوم خشکسالی و تغییر الگوی کشت و کشت گیاهان کم آبخواه هم اکنون ۱۱۴ هزار هکتار آن زیرکشت قرار دارد.

در استان یزد امسال ۵۹۰ هزار تن محصولات زراعی، ۲۵۳ هزار تن محصولات باغی،  ۵۱۰ هزار تن محصولات گلخانه ای و ۳۹۲ هزار تن محصولات دامی تولید شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.