محمدحسین ملانوری روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از مراحل ساخت یک واحد گلخانه به مساحت سه هزار مترمربع  از سوی بخش خصوصی، به ایرنا افزود: تسهیلات با سود هفت درصد برای شهرهای کمتر برخوردار و ۹ درصد برای شهرهای برخوردار استانبه متقاضیان پرداخت می شود.

وی با اشاره به اینکه متقاضیان برای دریافت تسهیلات به مدیریت جهادکشاورزی محل سکونت خود مراجعه کنند، خاطرنشان کرد: برای اجرای کشت گلخانه‌های معمولی در هر هکتار ۱۵ میلیارد ریال و در روش کشت بدون خاک ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت می شود.

ملانوری اظهار کرد: امسال به دلیل محدویت منابع آبی و با توجه به ارزش افزوده ، مجوز ساخت ۶ شهرک گلخانه ای با اشتغال زایی حدود ۵۰۰ نفر در شهرستان های ابرکوه و خاتم برای بخش خصوصی صادر شده است.

این کارشناس ارشد بخش کشاورزی یزد بابیان اینکه ۸۰ درصد شهرک‌های گلخانه ای یزد در شهرستان خاتم قرار دارد، تصریح کرد: تاکنون ۲۰۰ نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی رشته‌های کشاورزی برای سرمایه‌گذاری در شهرک های گلخانه‌ای اعلام آمادگی کردند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی یزد تاکید کرد: توسعه گلخانه ها به دلیل مزایایی که در کاهش مصرف آب ، افزایش تولید، اشتغال و ارزش افزوده دارد ، با توجه به استقبال مردم برای سرمایه گذاری شاهد شتاب خوبی برای توسعه در این بخش هستیم.

وی بیان کرد: با هدف توسعه کشت محصولات کم آبخواه و صرفه جویی در مصرف آب در سال زراعی جاری مبلغ ۷۰۴ میلیارد ریال وام ارزان قیمت برای ایجاد ۵۳ هکتار گلخانه به کشاورزان پرداخت شده است.

ملانوری یادآور شد:  امسال در سطح ۷۲ هکتار اراضی شهرستان های یزد و اشکذر، طرح توسعه کشت گلخانه ای با مشارکت بخش خصوصی و با همکاری ۱۴۰ نفر از تولید کنندگان اجرا شده است.

وی با تاکید بر رفع و تسهیل موانع ایجاد گلخانه خاطرنشان کرد: دستگاه های اجرایی دست اندرکار به خصوص شرکت آب منطقه ای باید با سرمایه گذاران دارای آب و زمین مدارا کنند و بانک های عامل هم با سرمایه گذاران این بخش نهایت همکاری را داشته باشند تا در شرایط فعلی بیشتر شاهد رونق کسب و کار باشیم.

ملانوری ادامه داد: ساخت مجتمع ها و شهرک های گلخانه ای باعث ایجاد زنجیره تولید، افزایش رونق صادرات به بازارهای خارجی می شود.

معاون جهاد کشاورزی استان یادآور شد : هزار و ۷۳۰ هکتار اراضی استان به محصولات گلخانه‌ای اختصاص دارد که سالانه  از این میزان سطح زیرکشت ۵۱۰ هزار تن محصول تولید و روانه بازارهای داخلی و عمدتا خارجی می شود.

این مسوول جهاد کشاورزی یزد با بیان اینکه ۲۲ درصد خیار سبز گلخانه‌های کشور در استان تولید می شود، تصریح کرد: امسال ۶۰ درصد معادل ۴۲ هزار تن  محصول به بازارهای روسیه و عراق و  حوزه خلیج‌ فارس صادر ‌شده است .

وی بابیان اینکه یزد از لحاظ تولید محصول گلخانه‌ای مقام دوم کشور را دارد، تصریح کرد: تاکنون در این بخش زمینه اشتغال ۱۶ هزار نفر فراهم شده است.

ملانوری خاطرنشان کرد: تولید محصول در فضای باز هر هکتار ۳۰ تن و در گلخانه های معمولی ۳۰۰ تن و در گلخانه های جدید  (N. f. t ) بالای ۶۰۰ تن است و در این زمینه  مصرف آب برای کاشت محصول گلخانه‌ای نسبت به کاشت در فضای باز ۱۰ برابر کاهش دارد و علاوه بر آن اشتغال را به ۱۰ برابر افزایش می‌دهد.

زمین‌های قابل‌کشت استان ۱۷۰ هزار هکتار است که در حال حاضر به دلیل تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی و کاهش بارندگی ، ۱۱۴ هزار هکتار آن کشت می‌شود و از این میزان ۶۹ درصد مربوط به باغ‌ها و ۳۱ درصد مربوط به زمین‌های زراعی است.

تعداد بهره‌برداران بخش کشاورزی یزد حدود ۷۰ هزار نفر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.