محمدمهدی احمدی روز چهارشنبه در آیین گشایش دوازدهمین نمایشگاه کتاب یزد گفت: آمارها حاکی  از پایین بودن سرانه خرید کتاب در کشور است که این رقم در حد انتظار جامعه اسلامی نیست.

وی جمعیت مورد مطالعه پیمایش یادشده را ۱۶ هزار نفر افراد بالای ۱۵ سال ذکر کرد و اظهارداشت: ۴۶ درصد آنها کتاب درسی و غیردرسی و ۴۲ درصد کتاب های الکترونیکی مطالعه می کردند.

به گفته وی بر اساس نتایج یادشده، میانگین مطالعه کتاب غیردرسی نسبت به جمعیت نمونه مورد بررسی ۱۳ دقیقه در شبانه روز و میانگین مطالعه کتاب غیردرسی نسبت به افراد اهل مطالعه ۳۲ دقیقه در روز  است.

احمدی خاطرنشان کرد: همچنین بر پایه تحقیق یادشده ۳۵ درصد جمعیت مورد مطالعه کتاب های داستان و رمان ، ۲۱ درصد آثار دینی ، ۲۰ درصد کتاب های تخصصی حوزه مربوطه ، ۱۹ درصد آثار روانشناسی و تربیتی ، ۱۹ درصد کتاب های تاریخی ، ۱۶ درصد آثار ادبی و شعر و بقیه هم کتاب های سیاسی مطالعه می کردند.

وی تصریح کرد: با توجه به تحقیق یادشده این پرسش مطرح است، آیا افکار عمومی جامعه ما متناسب با فرهنگ غالب ایران که دینی و غنی اسلامی است تناسبی دارد یا نه؟  پاسخ این است که طبیعتا تناسبی وجود ندارد .

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در  ادامه توضیح داد که به این ترتیب متولیان حوزه فرهنگ و علمای دینی موظف هستند شرایطی را ایجاد کنند که ارتباط مردم با کتاب و آثار مکتوب در  جامعه بیشتر شود تا جامعه به نهادی آگاه و آشنا با مباحث حوزه فرهنگی دینی تبدیل شود.

احمدی یادآور شد: زمانی جامعه رشد پیدا می کند که رفتار منطقی و اخلاقی در آن جامعه نهادینه شود، اخلاق حسنه ای که‌رمز پیروزی پیامبر اکرم (ص) بود .

وی افزود: در جامعه اسلامی اگر بداخلاقی غلبه پیدا کند، بیانگر این است که زیست آن، مومنانه نیست اگر چه عنوان اسلامی داشته باشد رفتار ، رفتار دینی نیست، می طلبد که میزان آگاهی افراد جامعه بالا برود و رفتار جامعه و سبک زندگی آن ها  متعالی باشد که همه این‌ موارد مدیون مطالعه کتاب است.

احمدی ادامه داد: یکی از شاخص های توسعه یافتگی فرهنگی در جامعه میزان بالای مطالعه کتاب و اهمیت به جایگاه کتاب و کتابت است به ویژه در جامعه انقلابی ایران که ماهیت آن دینی و فرهنگی است و انتظار می رود که رابطه مردم و افکار عمومی با کتاب، رابطه منطقی باشد و کتاب در سبد خانوارها قرار گیرد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه از کتاب به عنوان منشا آگاهی یاد کرد و افزود: اگر افراد جامعه رابطه منطقی با کتاب برقرار کند، سطح آگاهی آنها افزایش می یابد و از آسیب های اجتماعی مصون خواهند ماند و برعکس جامعه بدون کتاب ناآگاه است که تمام مناسبت های آن برهم می خورد و هیچ چیز سرجای خودش نیست.

وی اضافه کرد: از جامعه ایرانی که دارای پیشینه تاریخی و تمدنی بزرگی و برخوردار از علمای بزرگ و مفاخر بزرگ دینی و علمی است انتظار می رود که کتاب در متن زندگی مردم آن قرار گیرد و به عنوان یک برند فرهنگی و فضیلت مورد توجه باشد و برای آن بسترسازی شود، بنابراین کتاب باید به یکی از ارکان اصلی زندگی مردم تبدیل شود و این انتظار منطقی و معقول از چینن جامعه ای است.

به گفته احمدی برپایی نمایشگاه های کتاب جریان سازی در راستای فرهنگ مطالعه کتاب و کتابخوانی است و مردم و محققان استان‌ها با تازه های کتاب آگاهی پیدا می کنند و یک رابطه منطقی بین مردم و کتاب برقرار می شود.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از یزد به عنوان شهری یاد کرد که فرهنگ دینی در آن غالب است و در زمینه فرهنگ مطالعه می تواند نقش بیشتری ایفا کند. 

دوازدهمین نمایشگاه کتاب یزد ، مطبوعات محلی و رسانه های یزد به عنوان یک رویدادمهم فرهنگی سال روز چهارشنبه با حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه ، استاندار و جمعی از مسوولان در محل نمایشگاه‌ های دایمی مرکز استان گشایش یافت.

در این نمایشگاه ۷۰ هزار و ۶۸۸ عنوان کتاب با حضور ۶۵۶ ناشر و نمایندگی از سراسر کشور در ۲۶۰ غرفه در معرض دید علاقه مندان قرار گرفت و نمایشگاه به مدت یک هفته، صبح ها از ساعت  ۹ تا ۱۳ و عصرها نیز از ساعت ۱۶:۳۰ الی ۲۱:۳۰ برای بازدید دایر است.

برای دوازدهمین دوره نمایشگاه کتاب یزد ۱۱ میلیارد ریال بن کارت یارانه‌ای الکترونیکی خرید با تخفیف ۲۰ درصد در نظر گرفته‌ شد که از طریق بانک عامل مستقر در نمایشگاه با ارائه کارت ملی بین بازدیدکنندگان توزیع می شود و بن‌های توزیع‌شده تا سه هفته پس از اتمام نمایشگاه در کتابفروشی های منتخب شهر یزد ، اعتبار دارد.
در مدت برگزاری این رویداد فرهنگی، برنامه‌ های جنبی از جمله نمایش تابلوهایی در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب، معرفی کتاب تاثیرگذار من، اجرای سرود آوای کودکی تفت، رونمایی و معرفی کتاب های تازه نشر نوقلمان، شاهنامه خوانی، کارگاه خلاقیت مادر و کودک و ... در نظر گرفته شد.

هم اکنون در ۱۱۰ باب کتابخانه عمومی استان یزد ۲ میلیون و ۱۰ هزار نسخه کتاب با موضوع های مختلف موجود است.

استان یزد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۷ درصد در شهرها و بقیه در روستاها زندگی می کنند

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.