مهدی غیب الهی روز جمعه در حاشیه بازدید از روند ساخت یک واحد گاوشیری به خبرنگار ایرنا افزود: در پرداخت وام هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد، مبلغ وام مطابق نظر کارشناسان مربوطه تخصیص و تامین و پرداخت می شود.

به گفته وی هم اکنون ۶۰۰ واحد دامداری صنعتی و نیمه‌صنعتی در شهرستان فعال است که نه تنها بستر بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری، بلکه برای ایجاد اشتغال افراد جویای کار و تولید محصول دامی زمینه بسیار خوبی را فراهم کرده است.

وی اظهارکرد: با وجود کم‌آبی و تبعات ناشی از تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی زمینه تولید فرآورده‌های دامی به روش علمی در منطقه فراهم است.

این مسوول بخش کشاورزی و دامی شهرستان ابرکوه اظهارداشت : سال گذشته با پرداخت ۱۰۰ میلیارد ریال وام اشتغال پایدار روستایی و عشایری به روستاییان این شهرستان ، زمینه اجرای ۳۵ طرح دامی فراهم شد.

وی ادامه داد: با پرداخت ۲۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری به هشت دامدار، تولید روزانه ۵۰ تن شیر در سال گذشته امسال این رقم به ۷۰ تن در روز افزایش یافته است.

این مسوول تأکید کرد: تحقق ایجاد اشتغال و تولید محصول با کیفیت دامی با روش های نوین از جمله اولویت‌های مدیریت جهاد کشاورزی استان یزد و شهرستان ابرکوه است.

وی بیان کرد: ابرکوه، رتبه دوم تولید محصولات دامی استان یزد را در اختیار دارد و دامداران سالانه ۱۶۰ هزار تن فرآورده‌های مختلف دامی و لبنی تولید و روانه بازار مصرف می کنند.

غیب الهی اضافه کرد: این میزان تولید حاصل پرورش سه میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه جوجه یک‌ روزه در ۷۵ واحد مرغداری ، ۱۵۰ هزار رأس گوسفند و بز، هشت هزار و ۵۰۰ رأس گاو شیری ، چهار هزار و ۲۰۰ کلنی زنبور عسل و ۵۰ نفر شتر است.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه یادآورشد: اصلاح نژاد دام سبک و سنگین ، آموزش بهره‌برداران، تجهیز و نوسازی واحدهای تولید مرغ گوشتی و تخم‌گذار، تولید مرغ در سایز مناسب با وزن  ۱.۲ الی ۱.۸ کیلوگرم، پرورش مرغ بومی و اصلاح ساختار دامداری‌های صنعتی و سنتی بخشی از این برنامه‌هاست.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه همچنین از ایجاد یک واحد فرآوری لبنی با ظرفیت ۲۰۰ تن شیر در روز توسط بخش خصوصی در این منطقه خبرداد و تصریح کرد : با بهره برداری از این واحد تولیدی در سال آینده، ابرکوه به قطب تولید فرآورده های لبنی استان تبدیل خواهد شد.

همچنین ۲۹ فروردین ماه  سال ۹۸ رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابرکوه گفته بود که در سال ۱۳۹۷ با پرداخت ۱۸۵ میلیارد ریال وام با همکاری بانک های عامل به افراد جویای کار شهرستان در مناطق روستایی و عشایری ، زمینه اشتغال ۳۰۰ نفر فراهم‌ شد.

ناصر زارع با بیان اینکه اولویت پرداخت تسهیلات با فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است ، اظهارداشت: این مبلغ صرف اجرای طرح‌های کشاورزی ، تولید فرآورده‌های دامی، صنایع غذایی و تبدیلی، فرش دستبافت، گردشگری ، فناوری اطلاعات ، ورزشی ، آموزش و رفاهی ، مشاغل خانگی و خدماتی ‌شده است .
وی ادامه داد: با پرداخت تسهیلات هم اکنون ۱۸۲ طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری ، فراگیر و مشاغل خانگی با ۸۰ تا ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست.
زراع بابیان اینکه از مجموع طرح‌های اشتغال‌زا ، ۸۰ مورد مشاغل خانگی است ، خاطرنشان کرد: برای این طرح‌ها ۹ میلیارد و ۸۳۰ میلیون ریال تسهیلات به زنان سرپرست خانوار پرداخت ‌شد.
وی خاطرنشان کرد: حدود ۲۴۰ طرح اشتغال زایی برای دریافت وام خود اشتغالی به میزان ۳۵۰ میلیارد ریال در نوبت دریافت وام هستند.
زارع ادامه داد: بر اساس آمار سرشماری سال ۱۳۹۵ تعداد بیکاران شهرستان ۲ هزار و ۴۵۰ نفر بودند که ۸۵۰ نفر آنان فارغ‌التحصیلان مراکز دانشگاهی هستند که از سال ۹۵ تاکنون با پرداخت وام و بهره‌برداری از طرح‌های اشتغال‌زا تعداد جویندگان کار به ۹۵۰ نفر کاهش‌ یافته است.
 از مجموع سه هزار بنگاه اقتصادی حوزه صنعت ، معدن ، کشاورزی، دامداری ، خدمات ، اصناف و گردشگری ، یک هزار و ۱۱۳ مورد بنگاه‌های اقتصادی است که در این واحدها پنج هزار و ۴۵ نفر مشغول به کار هستند.
مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.