محمدرضا آخوندی روز پنجشنبه در نشستی در محل منابع طبیعی تفت درباره منطقه ییلاقی دره‌گاهان تفت هم با بیان اینکه این منطقه در قالب تفاهم نامه به مدت ۶ ماه از سوی منابع طبیعی به شهرداری تفت واگذار شده، گفت: اولویت اول ما واگذاری مجدد به شهرداری تفت است ولی چنانچه شهرداری به هر دلیلی تمایل به ادامه نداشته باشد به بخش خصوصی واگذار می کنیم.
مدیرکل منابع طبیعی استان از تخصیص اعتبار دو میلیارد تومانی برای اجرای آبخیزداری در شهرستان تفت خبر داد و گفت: ما آمادگی برنامه ریزی بر روی پروژه های پیشنهادی هم داریم.
آخوندی در ادامه با بیان اینکه استان یزد با ۳۱۰ روز خورشیدی بالاترین پتانسیل برای احداث نیروگاه برق را دارد، گفت: برای تولید هر ۱۰ مگاوات برق نیازمند ۲۰ هکتار زمین هستیم که نیروگاه شهر نیر یکی از چهار نیروگاه برق استان است که سرمایه گذار با مشکل تحریم ها مواجه شده است.

وی اظهار داشت: طبق استاندارد کشوری برای حفاظت از منابع طبیعی استان یزد نیاز به ۵۳۰ نفر نیرو داریم در حالی که با همه پیگیری ها این تعداد در استان یزد به ۲۵ نفر هم نمی رسد.
مدیرکل منابع طبیعی استان با بیان اینکه برای واگذاری زمین های بنیاد مسکن جایی نبوده که مصر به ساخت مسکن در آنجا باشند و ما مخالفت کنیم، گفت: بیشتر موارد به بنیاد مسکن گفته ایم تا محدوده خود را قدری تغییر دهد و با اصل محل مخالفت نکرده ایم.
وی درباره گرفتن زمینی توسط محیط زیست در ده بالا که حاشیه هایی به همراه داشت، گفت: با توجه به ارتقاء منطقه حساسیت ویژه ای بر روی آن وجود دارد که محیط زیست هم بر اساس روند قانونی این کار را انجام داده است.
آخوندی درباره معادن گفت: استان یزد به لحاظ تنوع رتبه اول استان معدنی و به لحاظ کمیت رتبه دوم را داراست.
وی با بیان اینکه تنها جایی که از آن استعلام می شود، منابع طبیعی است، گفت: تنها ۸ درصد استعلام ها را منابع طبیعی جواب مثبت می دهد و موافقت می کند.
مدیرکل منابع طبیعی یزد ادامه داد: پس از مخالفت منابع طبیعی، متقاضی معدن شکایت می کند و موضوع در کمیته تعامل صنعت، معدن و تجارت با منابع طبیعی که ۵ نفر از اداره کل صمت و ۵ نفر از منابع طبیعی هستند که بحث می شود و اصولا از سوی منابع طبیعی باز مخالفت می شود.
وی با بیان اینکه پس از مخالفت در این کمیسیون باز موضوع به وزارت صمت می رود و کارشناسانی از تهران برای بازدید می آیند و تصمیم گیری در این زمینه در تهران انجام می شود درباره راه دسترسی معادن هم گفت، حدود سه هزار کیلومتر جاده خارج از محدوده توسط معادن در استان یزد احداث شده است.
در ابتدای این نشست رئیس شورای شهرستان تفت با اشاره به تخریب منابع طبیعی از سوی بسیاری از معادن، گفت: نیاز است منابع طبیعی ورود کند و از ایجاد راه های غیرمجاز با تخریب مراتع جلوگیری کند.
 وی همچنین خواست حق خسارت وارده به مراتع بخاطر ریزگردهای معادن و...نیز به اهالی ساکن در منطقه و صاحبان مراتع پرداخت شود.
محمد حسین بهارستان پیشنهاد داد در روستاهای ییلاقی خاص شهرستان تفت زمینی مناسب از سوی منابع طبیعی به دهیاری ها جهت ایجاد پارک های عمومی واگذار شود تا مردمی که ایام تعطیل و پایان هفته به این مناطق مراجعه می کنند و منزلی ندارند راحت تر بتوانند از آب و هوای منطقه استفاده برده و زمینه عرضه محصولات اهالی منطقه نیز در کنار آن فراهم آید.
نماینده شورای شهر تفت در این شورا تصریح کرد: دره گاهان تفت پس از واگذاری از سوی منابع طبیعی به شهرداری تفت بالغ بر صد میلیون تومان هزینه شد و ۸۰ درصد انرژی شهرداری در نوروز امسال توسط دره گاهان گرفته شد.
وی خواست تدبیری انجام شود تا نهادهای دیگر در این زمینه همکاری لازم داشته باشند تا انجام خدمات به مردم در این منطقه به بهترین نحو انجام گیرد.
نماینده بخش نیر در شورای شهرستان هم گفت: شوراها از مستثنیات روستاها اطلاع دقیقی ندارند که نیازمند اطلاع رسانی دقیق در این زمینه هستیم.
حمیدرضا آخوندی افزود: آبخیزداری با توجه به بارندگی های اخیر یکی از مباحث مهم است که نیاز است بر روی آن سرمایه گذاری شود.
وی زباله ها و نخاله های ساختمانی را یکی دیگر از مشکلات بخش نیر عنوان کرد که علی رغم تمایل سرمایه گذاری برای بازیافت زباله ها، با بی مهری منابع طبیعی نسبت به واگذاری زمین مواجه شد.
میرزاحسن زارع رشکوئیه، نماینده بخش گاریزات در شهرستان تفت هم خواهان اعطای نمایندگی منابع طبیعی به این بخش شد.
غلامرضا رکوعی، نماینده شهر نیر در شورا هم از مشکلات نیروگاه برق نیر انتقاد کرد و گفت: اعتبارات توسعه فضای سبز شهرستان تفت به بخش های دیگر هم اختصاص یابد و تنها در مرکز شهرستان هزینه نشود.
نماینده بخش مرکزی تفت در شورای شهرستان هم از طولانی شدن واگذاری زمین ها در استعلام از منابع طبیعی انتقاد کرد و افزود: شکستن  سنگ های گرانیت در روستای سانیج شهرستان آن هم به نام منابع طبیعی سبب اعتراض اهالی شده است.
سید محسن شجاع الساداتی اثرات تخریبی معادن در روستاهای بخش مرکزی به ویژه روستای کردآباد را موضوع دیگری عنوان کرد که نیازمند توجه ویژه منابع طبیعی است.

تفت در ۲۰ کیلومتری شهر یزد واقع شده و دارای حدود ۳۰۰ روستا و ابادی دارای سکنه است و بیشترین روستاهای ییلاقی استان یزد در این منطقه قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.