ابرکوه ، تفت و میبد از جمله سه شهر از ۱۴ شهر نمونه گردشگری ایران است که ابرکوه با داشتن ۴۰۰ اثر تاریخی و طبیعی ، تاکنون ۱۵۰ اثر آن در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

« محسن کوشش تبار» عصر پنجشنبه در حاشیه بازدید از سایت میدان میوه و تره‌بار شهرداری، دهکده گردشگری «تیجرد» و بافت تاریخی محله دروازه میدان به خبرنگار ایرنا افزود: ابرکوه یکی از شاخصه های مهم و دیدنی گردشگری کشور است و اولویت آن  صنعت گردشگری است.

 وی اظهارکرد: باتوجه به آثار تاریخی و بافت ارزشمند تاریخی، این شهر در ساختار تاریخی در نوع خود منحصر به‌فرد بوده، متأسفانه تاکنون شناخته نشده است.

کوشش تبار خاطرنشان کرد: مجموعه استانداری یزد با توجه به شاخصه های گردشگری ابرکوه که می تواند محور توسعه برای این شهرستان و استان باشد، نگاه ویژه داشته باشد.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی و خدمات مالی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور ادامه داد: بناهای تاریخی ابرکوه تلاقی معماری ، فرهنگ و تمدن استان‌های فارس، اصفهان، یزد و کرمان است و این موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی می‌تواند در حوزه گردشگری محل ایجاد جاذبه ای برای هر یک از این استان‌ها و حتی کشور باشد.

وی تصریح کرد: مأموریت و تلاش مجموعه فرمانداری، شهرداری و سایر نهادهای  شهرستان باید برای جذب سرمایه‌گذار و رونق بخشیدن به حوزه گردشگری برنامه ریزی شده باشد.

وی بابیان اینکه سرمایه گذاران بخش خصوصی جسورانه وارد حوزه گردشگری شده اند و خانه‌های تاریخی را به فضایی آرام و به‌ دوراز هیاهو شهری برای گردشگر تبدیل کرده اند، تاکید کرد: ساختار فرهنگی و تاریخی اصیل ابرکوه مستور مانده و جای کار بسیار زیادی دارد.

کوشش تبار با اشاره به زیرساخت های حوزه گردشگری، یادآورشد : ابرکوه در آینده‌ای نه‌چندان دور مشکلی در حوزه فرصت‌های شغلی نخواهد داشت و علاوه بر کمک به ساخت میدان میوه و تره‌بار در حوزه گردشگری به این شهرستان هم کمک خواهیم کرد.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی و خدمات مالی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور با قدردانی از بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری منطقه، ادامه داد: در استان یزد تیم اجرایی منسجم، برنامه‌ریزی شده و توسعه محور ، همراه با اعتمادسازی در بخش خصوصی شکل گرفته است که می‌توان آن را بزرگترین  دستاورد استان در رابطه با ایجاد درآمد پایدار دانست.

کوشش تبار در ادامه با قدردانی از مسوولان دهکده گردشگری تیجرد تصریح کرد: مسوولان این دهکده در حوزه جذب گردشگری با ساخت ، احیای و مرمت مجموعه دهکده تاریخی و گردشگری تیجرد تلاش زیادی کرده اند.

وی ادامه داد: این تلاش ها و خدمات در این صنعت مجموعه باعث شده است گردشگران  را به فضای حدود ۳۰۰ سال قبل برگرداند.

وی اضافه کرد: بحث مهم در اینجا جابه‌جایی ثروت است که برخی از مناطق پردرآمد که به دنبال گردشگری هستند با حضور در این مجموعه می‌توانند ارزآوری داشته باشند که در نهایت موجب رونق اقتصادی منطقه و ایجاد اشتغال برای جوانان خواهد شد.

کوشش تبار افزود: به دلیل اعتمادسازی توسط دولت برای بخش خصوصی، نگاه بلندمدت مجموعه دهکده تیجرد تعریف‌شده است قطعاً این مساله می‌تواند الگوی مناسبی برای سراسر ایران باشد.

به گفته وی ، احیای مجموعه یادشده علاوه بر جذب گردشگر رونق خاصی به توسعه و رشد اقتصادی شهرستان ،زمینه ای هم برای سرمایه گذاری و ایجاد فرصت‌های شغلی است.

کوشش تبار همچنین این وعده را به سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری داد تا در حد توان و در حوزه تعاملی که سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با وزارت میراث فرهنگی برای رفع موانع ، در حمایت از بخش خصوصی دارد، همکاری کند.

سه اثر طبیعی، منزلگاه امام رضا(ع)، خانه آقازاده، مجموعه قلعه تیجرد، خانه‌های قدیمی ، قلعه‌های تاریخی، مسجد جامع ، کوه گنبد عالی و سرو ۴۵۰۰ ساله از آثار تاریخی منطقه است.

مرکز شهرستان ۵۳ هزار نفر ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد و در مسیر جاده اصلی یزد - شیراز قرار دارد و فاصله این شهر تا شیراز ۳۰۰ کیلومتر و تا اصفهان ۲۸۰ کیلومتر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.