یزد که با نام‌هایی مانند دارالامان، دارالعباده، دارالعلم و حسینیه ایران شهرت یافته، الگویی منحصر به فرد از زیست انسان در خشک‌ترین اقلیم جغرافیای ایران را به نمایش گذاشته است، مردمان این دیار از دیرباز با امید، تدبیر و تلاشی مثال زدنی کاریزهایی را در دل کویر تفتیده حفر کرده و از سرچشمه‌های دور دست، حیات را از مجرای قنات‌ها در دل کویر به جریان انداخته‌اند، تا بذرهای امید در آن جوانه زند.
استان یزد با یک‌میلیون ۱۳۸ هزار نفر حدود 4.6 درصد وسعت و نزدیک به 1.5 درصد جمعیت کشور را دارد و سهم این استان در تولید ناخالص ملی نزدیک به 2 درصد بوده و  بیش از متوسط کشور است.
با وجود آنکه این استان خشک ترین و کم بارش ترین استان کشور محسوب می شود، اما با مدیریت مناسب کشاورزان یزدی و بهره‌وری از منابع آب، حدود یک میلیون و 200 هزار تن محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود که در تولید روناس رتبه نخست، محصولات گلخانه‌ای رتبه دوم، پسته رتبه سوم، زردآلو رتبه چهارم، انار رتبه پنجم، زعفران رتبه ششم، خرما رتبه هشتم و زیتون رتبه نهم کشور را داراست.
بدون شک مهمترین مشکل استان یزد تامین آب است که از دیرباز نسل‌های پیشین با حفر قنات، آب مورد نیاز شرب و کشاورزی را در اقلیم خشک و کویری این استان تامین کرده‌اند، اما مهاجرت از سایر استان‌های کشور به یزد که هم اکنون سومین استان مهاجرپذیر کشور محسوب می‌شود، در کنار توسعه صنعتی استان در 2 دهه گذشته نیاز به منابع آب را در استان افزایش داده و با توجه به اقلیم خشک و کویری، تامین آب از خارج این استان در دستور کار قرار دارد که هم اکنون نزدیک به نیمی از نیاز آب شرب استان از طریق خط انتقال آب از سرشاخه‌های زاینده رود تامین می‌شود.
 استان یزد در میزان آب تجدیدپذیر کشور با ۷۵۰ میلیون مترمکعب رتبه ۳۰ را در بین 31 استان کشور دارد و از نظر کسری مخازن در رتبه هفت کشور قرارگرفته است، این آمارها از خیلی وقت پیش زنگ خطر آب را در استان به صدا آورده است.
استان یزد با حدود 3 هزار واحد صنعتی از استان‌های صنعتی کشور محسوب می‌شود، اما جمعیت قابل توجه دانش آموختگان دانشگاهی که حدود ربع قرن کسب رتبه اول در ورود به دانشگاه‌‎ها را برای این استان رقم زده، نرخ بیکاری این قشر را به شدت افزایش داده و روند توسعه و ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر به نفع نیروی کار یدی در این استان بوده و همین موضوع باعث افزایش نرخ بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها منجر شده است.
هم اکنون آمار افراد جویای کار استان یزد ۱۳.۹ درصد است که نسبت به میانگین ملی ۱.۹ درصد بیشتر است و نرخ بیکاری این استان بالاتر از متوسط کشور است که با متوسط ارزش افزوده آن که از متوسط کشور بالاتر است، ناهمخوانی دارد و همین موضوع توجه به ایجاد مشاغلی که دانش آموختگان دانشگاه‌ها جذب آنها شوند، را دوچندان کرده است.
شهروندان یزدی نقش تاریخی خود را در انقلاب، دفاع مقدس، جریان توسعه، فرهنگ و ... به خوبی به منصه ظهور گذاشته‌اند، طرح گفت و گوی تمدن‌ها که از سوی رییس جمهوری یزدی تبار کشور در جهان با اقبال جامعه جهانی مواجه شد، الگویی بود که قرن‌ها در این استان جریان داشت و امروز نیز استان یزد که با ثبت جهانی بافت تاریخی مرکز استان و انتخاب شهر یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران فرصت دیگری برای اثرگذاری در حوزه فرهنگ یافته، چشم براه سفر کاروانی است که مردم استان امید به تدابیرش دارند، تا با همت مردمان یزد خشک‌ترین اقلیم جغرافیای شکوهمند ایران، بیش از پیش آباد شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.