محمدجواد شاکر روز دوشنبه به مناسبت دهه وقف (۴ تا ۱۳ آبان) در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه نیاز به نیت‌های جدید و به روز در زمینه‌ وقف داریم تا بتوانیم از این طریق، بخشی از مشکلات جامعه را رفع کنیم تاکید کرد: از جمله موارد جدید وقف باید بتوان از محل آن به آزادی زندانیان، بیماران سخت درمان ، دانش‌آموزان بی‌بضاعت و تهیه‌ جهیزیه  و ... برای نیازمند ان کمک کرد.

به گفته شاکر این نهاد یک سال گذشته به ۴۱۵ پرونده‌ متصرفی و ۱۱۳ پرونده‌ غیرمتصرفی رسیدگی کرد که این آمار در پرونده‌ متصرفی به ۷۹۶ مورد و در غیرمتصرفی به ۱۴۰ پرونده رسید که بیانگر رشد قابل توجه در رسیدگی به پرونده‌هاست.

شاکر تصریح کرد: این اداره‌ بنا بر رسالت قانونی که دارد در رتق و فتق امور موقوفه‌ها و بقاع متبرکه، طبق قانون عمل می‌کند و سعی هم دارد، وظایف محوله را به نحو مطلوب انجام دهد.

معاون اداره اوقاف اردکان اضافه کرد: از جمله برنامه‌های فرهنگی‌ در یک سال اخیر می‌توان به آرامش معنوی، ضیافت الهی، نشاط معنوی، جشن ولایت علوی، بصیرت عاشورایی و سوگواره‌ یاس نبوی اشاره کرد که برای اجرای این برنامه‌ها ۴۵ مبلغ همکاری کردند که ۱۵ نفر از روحاینان اعزامی از حوزه علمیه قم و بقیه افراد محلی بودند.

وی با بیان اینکه در یک سال اخیر برای تنظیم اجاره‌نامه، ۶ مجوز اخذ شد و درآمد اداره از محل اجاره، پذیره‌ تفکیک یا پذیره‌ انتقال نسبت به سال قبل ۲ برابر شد، تصریح کرد: درآمد اوقاف از محل بقاع متبرکه، سه میلیارد ریال بود که در زمینه‌های فرهنگی، جاری و عمرانی هزینه شد.

وی اظهارداشت: این اداره در زمینه های فرهنگی، امور جاری، کارهای عمرانی بقاع متبرکه، نیات مذهبی و نیات خیریه، ۲ میلیارد ریال هزینه کرد که جمع این هزینه‌ها حدود ۶ میلیارد  ریال است.

 به گفته معاون اداره اوقاف اردکان همچنین در مورد هزینه مصارف آب‌انبارها، حسینیه‌ها، تعمیر رباط ها حدود ۶۴۸ میلیون ریال، مدارس علوم دینی  ۱۸۰ میلیون ریال و مساجد تاکنون ۲۳۳ میلیون ریال هزینه شده است.

 شاکر در ادامه با تشکر از همکاری مردم با این نهاد از شناسایی مستاجران خوش‌ حساب و اعلام اسامی به استان و تجلیل از آنها خبر داد.

وی یادآور شد: در حال حاضر پنج پرونده‌ اثبات وقف در دست بررسی است که یکی از این پرونده‌ها ۱۴ پلاک دارد که در حال پیگیری در مراجع قضایی هستیم و علاوه بر درخواست اثبات وقفیات در زمینه‌ تولیت، خلع‌ ید، تعدیل و اجاره‌بها نیز رسیدگی‌های قابل توجهی صورت گرفته است.

 شاکر عمده‌ترین مشکل اداره‌ اوقاف‌ را با توجه به مراجعه مردمی و تنگناهایی که وجود دارد، کمبود نیرو عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به حجم کار با ۹ نفر در حال خدمت هستیم .

معاون اداره اوقاف اردکان همچنین از اسکن ۴۲۰ هزار صفحه از پرونده‌های موجود در این  اداره‌ خبر داد و  این اقدام را گامی در جهت مکانیزه کردن بایگانی اداره دانست و خاطرنشان کرد که با این اقدام اطلاعات به صورت مشخص و شفاف موجود است.  

به گفته شاکر این شهرستان  ۹ هزار رقبه و چهار هزار موقوفه دارد.

مرکز شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.