در سال زراعی گذشته (اول مهرماه 97 تا انتهای شهریورماه 98) میزان بارش استان یزد با وجود رشد حدود 80 درصدی نسبت به سال قبل که از 71.5 میلیمتر به 128.9 میلیمتر رسید اما از سیستان و بلوچستان که 2 سال قبل تنها 30 میلیمتر بارندگی داشت و با رشد 334 درصدی در سال زراعی گذشته به 130.3 میلیمتر رسیده بود نیز  کم‌بارش تر بود و در پایین‌ترین رده نزولات جوی کشور جای گرفت.
در واقع بر اساس اعلام مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور، یزد در سال زراعی یا آبی گذشته، کم بارش ترین استان ایران بوده و استان‌های مرزی از مرکز کشور ، اوضاع بهتریداشته اند.
از سوی دیگر امسال استان یزد 90 میلیمتر کمتر از میانگین کشوری ( با 318.3 میلیمتر ) بارندگی داشته و از این نظر با سال قبل از آن ( که در کشور 162.7 و در یزد 71.5 میلیمتر بوده ) چندان تفاوتی نداشته است با این حال نسبت به بارش‌های بلندمدت‌، بارش استان 33.8 درصد رشد داشته است.
بر این اساس یزد با 128.7 ، سیستان و بلوچستان با 130.3 و کرمان با 136.6 میلیمتر به ترتیب کم بارش ترین استان‌ها و گیلان با 1088.2، لرستان با 976.8 و ایلام با 871.6 میلیمتر پربارش ترین استان‌های ایران در سال آبی 98 -97 بوده است.
در واقع پربارش ترین استان ایران در سال آبی گذشته 8.5 برابر کم بارش ترین استان کشور، بارندگی داشته و همین امر بیانگر فاصله فقر طبیعت در مرکز با شمال کشور است و چهره خشکسالی را به عریان ترین شکل ممکن در استان‌های بیابانی و کویری مرکز کشور نشان می دهد .
مرکز ملی خشکسالی در این خصوص و درباره ماه‌های پایانی سال آبی گذشته و سال آبی جاری در گزارشی آورده است که : بارش کشور در شهریور و مهر در محدوده نرمال بوده ولی در استان‌های ساحلی خزر و بخش‌هایی از شمال غرب کشور گرایش به کمتر از نرمال وجود دارد ولی با جانمایی بهنگام و جنوب سوی واچرخند جنب حاره ای، انتظار می رود بارش ماه آبان در محدوده نرمال تا بیش از آن باشد.
بر این اساس، پیش بینی‌ها بیانگر آن است که در آبان ماه بارش‌های خوبی در کشور و بیش از حد نرمان اتفاق افتد تا شاید برخی گمانه‌ها مبنی بر شروع ترسال به واقعیت بپیوندد.
همچنین در بخش دیگر این گزارش آمده که : در مهرماه دما به مقدار قابل توجهی (حدود 2 درجه) نسبت به نرمال افزایش خواهد یافت و دمای هوا در آبان قدری تعدیل شده و به حدود یک درجه بی هنجاری مثبت می رسد.
پیش بینی‌های هواشناسی یزد هم بیانگر آن است که هوای استان طی روزهای آینده خنک تر خواهد شد اما اطلاعات دقیقی از وضعیت پیش بینی بارندگی‌های استان یزد در ماه‌های آتی وجود ندارد.
اگر امسال نیز همچون سال قبل شاهد افزایش بارندگی در طول پاییزو زمستان و حتی بهار باشیم، بخش کوچکی از آسیب خشکسالی‌های دو دهه اخیر بویژه در نقاط روستایی و بخش کشاورزی جبران و بخشی از کسری سفره‌های زیرزمینی و قنوات استان جبران شود.
از سوی دیگر انتظار از مسئولان کشور این است که در تخصیص بودجه‌های جبران خسارات خشکسالی این آمارها را مدنظر قرار داده و فکری اساسی برای جلوگیری از کاهش جمعیت روستایی استان یزد که هم اکنون بین حدود 13 تا 15 درصد از کل جمعیت استان است داشته باشند، تا تولید و زندگی در مناطق روستایی رونق یابد.
تحلیل از : محمودرضا رحمانی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.