رضا ملکی چهارشنبه‌شب در نشست شورای شهر که با حضور اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰، سازمان نظام مهندسی و شهردار تفت برای حفظ درختان باغشهر تفت برگزار شد، افزود: در مجموع در سطح کشور ساخت و ساز غیرمجاز بیشتر از مجاز است.
وی با اشاره اینکه قطع درختان بدون مجوز جرم است،به شهرداری توصیه کرد تا در مکان‌هایی اجازه ساخت دهد که درختان کمتری داشته باشد.
دادستان تفت تصریح کرد: مردم به عمل مسئولان نگاه می‌کنند، چنانچه رای صادره بدون تبعیض اجرا شود شهروندان هم به قوانین پای‌بند هستند.
 همچنین رئیس شورای شهر تفت با بیان اینکه زیبایی‌های این باغشهر به واسطه باغ‌های آن است ، گفت: مهمترین هدف شورای پنجم حفظ درختان موجود در باغ‌هاست.
سید مهدی اعرابی ادامه داد: طبق قانون در باغ‌های بیش از هزار و ۵۰۰ مترمربع تا سقف ۱۵۰

مترمربع  مجوز ساخت داده می‌شود و این عدد برای باغ‌های کمتر از هزار و ۵۰۰ مترمربع ۱۰ درصد است و  مسیرهای دسترسی حداکثر ۵۰ متر در قانون در نظر گرفته شده است.
وی تصریح کرد: نظر قاطع اعضای شورای شهر مبارزه با تخریب باغ‌هاست و در این زمینه از همه اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰ و کمیسیون تجدید نظر ماده ۱۰۰ درخواست مساعدت داریم که رای به تخریب صادر کنند.
اعرابی از شهردار تفت خواست تا بازرسی‌ها را بیشتر و دقیق‌تر کند تا در تمام مراحل ساخت اخطارهای لازم داده شود.
رئیس شورای شهر تفت با بیان اینکه اطلاع رسانی لازم در این زمینه صورت گرفته است، گفت: چنانچه چند مورد تخریب صورت گیرد بازدارنده خواهد بود و دیگر شاهد تخریب بی‌رویه 

باغ‌ها نخواهیم بود.
 باغشهر تفت ثبت ملی شود
همچنین معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تفت با بیان اینکه نیاز است برای ثبت این باغشهر اقدام شود، گفت: این ثبت می‌تواند کمک زیادی در جلوگیری از تخریب باشد.
ناصر دهقانی با بیان اینکه قانونی که مجلس برای میزان تخریب باغ‌ها مشخص کرده کشوری است، گفت: در باغ‌های شمال در یک هکتار ۱۵۰ مترمربع تخریب شود زیاد نیست ولی در باغ‌های هزار متری تفت هم بخواهیم ۱۵۰ مترمربع آن تخریب شود امر درستی نیست.
وی از شورای شهر تفت خواست تا از مجمع نمایندگان استان بخواهند تا جهت اصلاح این قانون اقدام کنند.
 ایجاد پلیس ساختمان در تفت
مسئول نظام مهندسی ساختمان شهرستان تفت هم گفت: نمی‌توان جلوی ساخت و ساز غیرمجاز را گرفت ولی می‌توان آن را ضابطه‌مند کرد.
سید مجیب طباطبایی افزود: نظام مهندسی با شهرداری در جلوگیری از تخریب باغ‌ها هم نظر است و باید پیشگیری کرد تا تخریب آخرین اقدام باشد.
وی با اشاره به تجربه موفق پلیس ساختمان در یزد پیشنهاد کرد، در تفت نیز پلیس ساختمان ایجاد شود.
طباطبایی افزود: به هیچ عنوان نباید اجازه تفکیک باغ‌ها را در تفت صادر کرد تا تغییر کاربری صورت نگیرد.
همچنین نائب رئیس شورای شهر تفت گفت: با اقدام شورای شهر شاهد کاهش ساخت و ساز در باغ‌ها هستیم.
محمدحسین بهارستان افزود: باید در تمام مراحل ساخت بازرس شهرداری در محل حضور یابد و با نظارت او کار انجام شود تا تخلفی صورت نگیرد.

شهر تفت به علت وجود انواع درختان انار و سایر محصول سردرختی به باغشهر استان یزد معروف است زیبایی طبیعت منطقه هم مرهون ارتفاعات شیرکوه است.

مجموعه باغ‌های انار تفت بر خلاف دیگر مناطق استان در محدوده شهر قرار دارد.    

تفت مرکز این شهرستان ۵۰ هزار نفری در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرارد. 

پ.ب/ ۲۰۴۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.