آزاده زارعی محمودآبادی متخصص شنوایی سنجی روز یکشنبه در حاشیه برگزاری کارگاه توجیهی یک روزه برای مربیان مهدهای کودک میبد جهت اجرای طرح شنوایی سنجی در سال تحصیلی ۹۹- ۹۸ با اشاره به دلایل ابتلای کودکان به کم شنوایی به ایرنا گفت: کم شنوایی‌های خفیف یکطرفه در حالت عادی در کودکان قابل تشخیص نیست و از طریق تست‌های اودیومتری ، تیمپانومتری و اتوآکوستیک تشخیص داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: وجود کم شنوایی در زمینه تحصیل کودکان و نیز ارتباط برقرار کردن آنها مشکل زاست ، علاوه براین عفونت‌های ایجاد شده درگوش میانی نیز آسیب‌ها و بیماری‌هایی را برای کودکان به ارمغان می‌آورند،عفونت‌ها می‌تواند قبل از به ایجاد  آسیب جدی با غربالگری تشخیص داده و درمان شود.

زارعی محمودآبادی آمار کودکان کم شنوا را با توجه به تجربه خود از هر ۳۰ کودک در مهدها سه تا پنج نفر عنوان کرد و ادامه داد : با اجرای طرح غربالگری ،کودکان دارای مشکل شنوایی و عفونت گوش به پزشکان متخصص ارجاع داده می‌شوند.

وی افزود: سومین سال است که در این شهرستان طرح غربالگری شنوایی‌سنجی برای کودکان سه تا پنج سال انجام می‌شود.

رئیس بهزیستی میبد نیز با اشاره به اینکه طرح غربالگری شنوایی سنجی از تاریخ ۱۵ آبان الی ۱۰ آذر امسال در مهدهای کودک اجرا می‌شود گفت: توانایی شنیدن پایه و اساس یادگیری کودکان است ، کم شنوایی و ناشنوایی کودکان منجر به اختلال در رشد زبان و یادگیری آنها می‌شود در حالی که کودکان باید با یادگیری مهارت‌های اجتماعی با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کنند.

سید محسن فلاح در ادامه تصریح کرد : شنوایی همیشه در معرض خطر و لازم است شنوایی کودکان در فواصل زمانی مناسب مورد ارزیابی قرار گیرد به ویژه درطرح غربالگری شنوایی که با دستگاه های پیشرفته،  شنوایی سنجی کودکان انجام می‌شود.

حدود ۳۰ مهد شهری و روستایی در شهرستان میبد فعالیت دارد که ۲۲ مهد شهری و بقیه روستایی است و ۹۲۰ نفر از کودکان در حیطه‌های جسمی و حرکتی، کلامی، عاطفی، اجتماعی و شناختی، مهارت‌های زندگی و ارتباطی را در این مهدها فرا می‌گیرند.

مرکز شهرستان ۱۰۴هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.

۹۹۳۴ / ۲۰۴۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.