نقی تقوایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه از این تعداد ۹۷.۶ درصد مرد و بقیه زن بودند ،  تعداد خون دهندگان مستمر در این مدت را ۷۳.۳ درصد بیان کرد و یادآور شد: اهدا کننده مستمر به کسی اطلاق می‌شود که سالی حداقل ۲ بار خون اهدا کرده باشد.

مدیرکل انتقال خون یزد افزود: از مجموع اهداکنندگان ۲۶.۷ درصد با سابقه و بقیه بار اولی بودند و امسال یکهزار و ۹۷۷ واحد و فرآورده‌های خونی به مراکز درمانی استان ارسال شد.

تقوایی داشتن حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، نداشتن سابقه رفتار پرخطر جنسی، پایین نبودن فشارخون ، حداقل ۱۸ و حداکثر ۶۰ سال، برخورداری از سلامت کامل و نداشتن ابتلا به کم‌خونی را از شرایط فردی اهداکننده خون دانست.
وی اضافه کرد: خون‌های اهدایی در جراحی، تصادف، زایمان و بسیاری از بیماری‌ها از جمله تالاسمی و هموفیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مدیرکل پایگاه انتقال خون یزد، نوع آزمایش‌ها را هپاتیت بی و سی، ایدز و بیماری‌های مقاربتی ذکر کرد و گفت: متوسط اهداکنندگان خون در ایران به ازای هر هزار نفر جمعیت ۲۷ نفر است که این عدد در یزد ۱۰ نفر بیشتر است.

 از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۶ هزار و ۱۰۰ نفر برای اهدای خون به پایگاه‌های خون استان مراجعه کردند که از این تعداد ۱۹ هزار و ۶۰۰ نفر موفق به اهدای خون شدند.

هم‌اکنون چهار پایگاه انتقال خون در شهرهای یزد، اردکان و میبد فعال است.
استان یزد یک‌میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۵ درصد در شهرها و بقیه در مناطق روستایی و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.

۲۰۸۸/ ۲۰۴۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.