مرتضی نوریان روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت بیش از ۱۷ هزار تن در قم موفق به اهدای خون شدند که سهم بانوان در اهدای خون حدود ۴ درصد و سهم آقایان ۹۶ درصد است.

وی بابیان اینکه سهم بانوان استان در اهدای خون از میانگین کشوری و جهانی پایین‌تر است، ‌ادامه داد: میانگین سهم بانوان کشور در اهدای خون پنج درصد است و این در حالی است که این میانگین برای بانوان در کشورهای توسعه‌یافته حدود ۵۰ درصد می‌باشد.

مدیرکل انتقال خون قم ادامه داد: در این مدت حدود ۲۳ هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی در مراکز درمانی استان توزیع‌شده است.

نوریان با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی تعداد پلاکت‌های تولیدی استان در پنج ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: در این مدت ۱۷۰ واحد پلاکت فرزیس توسط مردم نوع‌دوست قم اهداشده است که این فرآورده خونی ارزش علمی و درمانی بالایی برای بیماران سرطان خون دارد.

مدیرکل انتقال خون قم بابیان اینکه امکان اهدای خون برای افراد ۱۸ تا ۶۰ سال وجود دارد،‌ ادامه داد: آقایان هر سه ماه و بانوان هر ۴ ماه یک‌بار می‌توانند اقدام به اهدای خون کنند.

وی اظهار داشت: درمجموع این استان ازنظر تامین نیاز مراکز درمانی به خون و فرآورده‌های آن مشکلی ندارد ولی با توجه به اینکه هر فرآورده زمان نگهداشت محدودی دارد،‌ نیازمند اهدای مستمر خون در این زمینه هستیم.

نوریان ادامه داد: میزان نگهداشت گلبول قرمز متراکم یک ماه، پلاکت فرزیس بین سه تا پنج روز و پلاسما که در تولید دارو برای بیماری‌های خاص بسیار مهم است در دمای منفی ۴۰ درجه تا ۲ سال قابل نگهداری است.

شهروندان برای دریافت زمان نوبت جهت اهدای خون می‌توانند به سامانه www.IBTO.ir مراجعه تا در زمان اعلام‌شده به پایگاه انتقال خون مراجعه کنند.

قم دارای ۲ پایگاه انتقال خون واقع در خیابان ۱۵ خرداد و همچنین میدان روح‌الله است که این مراکز میزبان اهداکنندگان خون هستند.

۷۴۰۴ / ۱۱۷۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.