بهروز شهابی زاد روز چهارشنبه در همایش "همه مسئولیم" که به‌مناسبت هفته امر به‌ معروف و نهی از منکر برگزار شد افزود: شهادت امام‌حسین(ع) در راه احیای این فریضه، جایگاه امربه‌معروف و نهی از منکر را در دین و مذهب ما به خوبی نمایان می‌سازد.

وی با بیان این‌که در عصر رسانه و ارتباطات زندگی می‌کنیم و لاجرم باید در این فضا حضور فعالانه و آگاهانه داشته باشیم؛ اظهار داشت: می‌توان با کار فرهنگی با منکراتی که در این فضاها وجود دارد مقابله کرد.

فرماندار اردکان با بیان اینکه این روزها متأسفانه تفسیر اشتباهی از امر به‌معروف و نهی از منکر در جامعه ما درحال شکل‌گیری است و عده‌ای نیز آگاهانه به این تلقی دامن می‌زنند تصریح کرد: روحیه مچ‌گیری و اتهام‌زنی به نام امر به‌معروف و نهی از منکر یک رویه غلط است که در سایه آن، شخصیت‌ها، جایگاه‌ها و شئون افراد لکه‌دار می‌شود و مردم و مسئولان را از فعالیت یا اصلاح امور ناامید می‌کند و از سوی دیگر توجه و علاقه جامعه را به این فریضه کم‌رنگ می‌کند.

شهابی‌زاد با اشاره به وضعیت نابسامان فضای مجازی، بیان داشت: این‌که در فضای مجازی، به بهانه شفافیت و پاسخ‌گویی اتهاماتی به افراد وارد می‌شود و با تلفیق صحیح و ناصحیح، مسئولان را دچار رکود و جامعه را به همه افراد بدبین می‌کنند؛ نتیجه‌ای جز مأیوس‌کردن جامعه دارد؟

وی با یادآوری تأکیدات مقام معظم رهبری و امام‌جمعه اردکان مبنی بر ناامیدنکردن مردم و حفظ حرمت و شأن انسان‌ها اظهار داشت: برخی افراد با شعار "شفافیت" در فضای مجازی با آن گستردگی مطالبی را مطرح و ذهن جامعه را مشغول می‌کنند؛ اما وقتی برای پاسخ دعوت می‌شوند نه‌تنها مراجعه نمی‌کنند؛ بلکه حتی با دریافت پاسخ، آن‌را برای عموم منتشر نمی‌کنند.

فرماندار اردکان با طرح این سؤال که: "این روش در کجای دین و مذهب و حتی اخلاق اسلامی ما جا دارد؟" افزود: با این اتهام‌زنی‌ها، سیاه‌نمایی‌ها و... نه‌تنها مردم را به دولتی‌ها بلکه به سایر قوا و مسئولان نیز بدبین می‌کنید! مگر دستگاه‌های نظارتی متعدد ما بر عملکردها نظارتی ندارند؟

شهابی زاد در ادامه تأکید کرد: یکی از درست‌ترین تصورات و برداشت‌ها از این فریضه، نظارت آحاد جامعه بر عملکرد دیگران است که در قانون اساسی ما نیز بر حق مردم در این زمینه تصریح شده؛ اما قطعاً مقصود از نظارت همگانی، مانور روی نقاط ضعف مسئولان یا استفاده از روش‌های غیراخلاقی نیست.

وی توجه نامتوازن به آسیب‌های اجتماعی نظیر فساد، بی‌حجابی و... را یکی از موضوعات مهم دانست و گفت: باید نگاه موجود به مسائل باعث دل‌زدگی مردم و برداشت‌های سوء در این خصوص نشود.

 شهابی‌زاد توجه به مؤلفه‌های "حکمرانی خوب" را محور فعالیت‌های دستگاه‌ها در استان دانست و گفت: تجربه تاریخی حکمرانی نشان می‌دهد که اگر موضوع نظارت همگانی که در اسلام آن‌را به‌عنوان "امر به معروف و نهی از منکر" می‌شناسیم وجود نداشته باشد؛ حکمرانی ناصالحان را به‌دنبال خواهد داشت و امروز یکی از شاخصه‌های حکمرانی خوب تلاش برای تقویت بعد نظارت اجتماعی و اجرای امر به معروف و نهی از منکر است.

وی تأکید کرد: در دنیای امروز ما و با توجه به شرایط جامعه، پاسخ‌گویی و شفافیت در سایه توجه به قانون و مبارزه با فساد از مصادیق «معروف» هستند که نیازمند همکاری و همراهی مردم و توجه ویژه مسئولان است.

فرماندار اردکان در پایان با بیان این‌که در شرایط امروز کشور، بزرگ‌ترین منکر، ناامید کردن مردم است خاطرنشان کرد: باید با همکاری و هم‌دلی، کشور و جامعه را از شرایط سختی که با آن مواجهیم نجات بخشیم.

مرکز شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.

۷۵۴۴ / ۶۱۹۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.