رئیس جهاد دانشگاهی قزوین در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه قزوین گفت: جهاد دانشگاهی با اتکا به توان و دانش داخلی باعث می‌شود نیازمندی به بیگانگان کاهش یابد.

به گزارش ایسنا منطقه قزوین، فرشاد پیله‌چی پیش از خطبه‌های نماز جمعه قزوین، با اشاره به سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: بعد از انقلاب به دستور امام خمینی (ره) انقلاب فرهنگی شکل گرفت که به دنبال آن دانشگاه‌ها تعطیل شد.

وی افزود: در همان زمان جهاد دانشگاهی با هدف تبیین دستاوردها و فعالیت‌های پژوهشی و فرهنگی انقلاب در دانشگاه‌ها تأسیس شد، به فرموده مقام معظم رهبری جهاد دانشگاهی از معدود رویش‌های اصلی انقلاب اسلامی و به تعبیری مولود انقلاب است.

رئیس جهاد دانشگاهی قزوین اظهار کرد: مقام معظم رهبری جهاد دانشگاهی را گلستانی می‌داند که عطر آن سراسر کشور را فراگرفته است.

وی افزود: جهاد دانشگاهی وابسته به بودجه نفت نیست همین امر برای ما توفیقی است که باعث شده با اتکا به توان داخلی، بدنه علمی ما در کشور تقویت شود که این از افتخارات جهاد دانشگاهی است.

پیله‌چی یادآور شد: اخیراً مقام معظم رهبری در دیدار با ائمه جمعه سراسر کشور فرمودند که مراجعه دولت به مجموعه خوش‌فکر و جوانی مثل جهاد دانشگاهی زیاد شده است و این امر باعث می‌شود افتخارات زیادی کسب و نیاز به بیگانگان را کم کنیم، جهاد دانشگاهی منشأ برکات خیر است.

وی تأکید کرد: این سخنان امیدبخش سبب شد در سراسر کشور روحیه نشاط و امید ایجاد شود و اگر اتفاقات علمی شگفت‌انگیزی در کشور رخ می‌دهد به برکت همین توجه‌ها و نگاه‌ها است، به برکت همین نگاه‌ها ما از نیاز به بیگانگان رها می‌شویم.

وی افزود: مقام معظم رهبری همواره تأکید دارند که گام اول انقلاب توسط جوانان مؤمن جلو رفت و اگر قرار باشد گام دوم انقلاب را برداریم چاره‌ای جز توجه به جوانان مؤمن، دانا و با ظرفیت نداریم.

پیله‌چی تصریح کرد: همچنین ایشان می‌فرمایند مدیران، هوشمندان و فعالان جوان در همه میدان‌های سیاسی، فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق، معنویت و عدالت باید شانه‌های خود را زیر بار مسئولیت دهید و از تجربه‌ها و عبرت‌های گذشته درس بگیرید، نگاه و روحیه انقلابی و عمل خود را به کار بندید و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته اسلامی بسازید.

وی عنوان کرد: امروز با وجود تمام اخبار بدی که در فضای مجازی -به دلیل نداشتن سواد فضای مجازی- وجود دارد ما به آینده کشور امیدواریم.

رئیس جهاد دانشگاهی قزوین اظهار کرد: مقام معظم رهبری در پیامی که برای خبرگزاری ایسنا که تحت پوشش جهاد دانشگاهی است، ارسال کردند، خواستار مخابره اخبار خوب، مفید و امیدبخش شدند.

وی بیان کرد: چرا ما نباید بگوییم که سرعت رشد علمی ما در کشور ۱۱ برابر رشد علمی در دنیاست، چرا ما نباید بگوییم که ۱۷ دانشمند ایرانی جزو ۴۰۰ دانشمند یک درصد دنیا هستند، چرا ما نباید بگوییم که در بسیاری از حوزه‌ها امروز جزو ده کشور برتر دنیا هستیم و در خیلی از حوزه‌ها در مرز دانش قدم برمی‌داریم.

پیله‌چی یادآور شد: این‌ها موضوعات مهمی است که باید موردتوجه قرار بگیرد، پیشرفت در حوزه سلامت و پزشکی حیرت انگیز است، نارسایی‌هایی که امروز در این مقطع زمانی ایجاد شده است به دلیل نبود انگیزه در مسئولان است.

وی خاطرنشان کرد: عدم توجه به ظرفیت‌هایی که ما داریم نیز تأثیرگذار است، ما در استفاده نکردن از ظرفیت‌ها در دنیا رتبه اول را داریم و تنها راه برون‌رفت از این وضعیت توجه به توان داخلی است.

رئیس جهاد دانشگاهی قزوین اظهار کرد: تنها راهی که می‌تواند ما را از بیگانگان بی‌نیاز کند توجه به جوانان و توانمندی‌های داخلی است، ما باید به دانشمندان داخلی توجه کنیم تا قله‌های پیشرفت را طی کنیم.

وی بیان کرد: ما با توجه به ظرفیت و بنیه‌ای که داریم می‌توانیم پیشرفت کنیم، در سنوات گذشته براساس تعاملات صورت گرفته با مدیران در مجموعه جهاد دانشگاهی استان قزوین موفقیت‌های خوبی به دست آمده است.

فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف

پیله‌چی تصریح کرد: ما نیازهای استان را احصا کردیم و در حوزه‌های مختلف فعالیت‌های متفاوتی را آغاز کردیم و پیش رفتیم.

وی با اشاره به حوزه فرهنگی بیان کرد: در این حوزه با کمک معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی توانستیم برنامه‌هایی از قبیل کرسی‌های آزاداندیشی و مناظرات دانشجویی را تقویت کنیم و برای دانشجویان فضای خوبی جهت گفتمان‌های تخصصی ایجاد کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی قزوین اظهار کرد: در حوزه کتاب و انتشارات به‌صورت تخصصی وارد و ایجاد دانش‌افزایی کردیم، یکی از افتخارات ما در این حوزه تدوین کتاب eight است.

وی تصریح کرد: تدوین کتب بومی آموزش انگلیسی دغدغه مقام معظم رهبری است، ایشان چند سال پیش فرمودند که خوب است ما دانش انگلیسی را یاد بگیریم اما همراه با انتقال دانش، انتقال فرهنگ غرب هم اتفاق می‌افتد که چیز خوبی نیست.


پیله‌چی بیان کرد: جهادگران جهاد دانشگاهی استان قزوین با کارهای پژوهشی مهمی که انجام دادند توانستند در این راه قدم بردارند و ما توانستیم مجموعه هشت جلدی کتب زبان انگلیسی eight را تدوین کنیم.

وی اظهار کرد: ۷۰ درصد این مجموعه تمام شده است و تا سال آتی این مجموعه کتاب تکمیل می‌شود، در حال حاضر در کلیه مراکز آموزشی جهاد دانشگاهی کشور این کتاب آموزش داده می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی قزوین تأکید کرد: با اتمام این پروژه امیدواریم این آموزش در سراسر کشور تأثیرگذار باشد.

وی تصریح کرد: خبرگزاری ایسنا در سه حوزه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و خبرگزاری ایکنا در حوزه قرآن به‌صورت تخصصی ورود پیدا کرده است و تاکنون توانستیم قدم‌های خوبی برداریم.

پیله‌چی عنوان کرد: با شفاف‌سازی و کارهای تخصصی که انجام می‌دهیم زمینه مطالبه‌گری را در مردم افزایش دادیم و سعی کردیم خبرگزاری‌ها را به خبرهای سخیف و سیاسی محدود نکنیم و امیدواریم به‌صورت تخصصی موضوعات را پیش ببریم. ‌

وی بیان کرد: در حوزه آموزش نیز به مهارت و مهارت‌پروری توجه کردیم این‌که صرفاً ماشین تولید مدرک باشیم کفایت نمی‌کند بنابراین دوره‌های اشتغال‌زا و مهارت پرور را در حوزه آموزش تدوین کردیم.

رئیس جهاد دانشگاهی قزوین عنوان کرد: امروز افتخار داریم در حوزه‌های مختلف آموزشی ازجمله پزشکی، فنی و مهندسی و علوم انسانی، دوره‌های دارای خروجی طراحی کنیم که افراد وارد بازار کار شوند و به دنبال رونق تولید، ایجاد اشتغال و توسعه پایدار هستیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایطی که در استان شکل‌گرفته است امیدواریم در ادامه بتوانیم شرایط اشتغال پایدار در استان را ایجاد کنیم تا تعداد افراد بیکار به حداقل برسد.

پیله‌چی با اشاره به فعالیت حوزه پژوهشی بیان کرد: در این زمینه سعی کردیم نیازهای استان را احصا و به‌صورت تخصصی در حوزه درمان ورود پیدا کنیم، تا سال گذشته در حوزه ناباروری که از مشکلات جدی اجتماعی است گام‌های خوبی برداشتیم و با تأسیس مرکز ناباروری شرایط مساعدی را ایجاد کردیم.

وی افزود: همچنین آزمایشگاه پاتوبیولوژی خون را داریم که با تعرفه نیمه‌دولتی به عموم مردم خدمت ارائه می‌دهد و وظیفه خودمان می‌دانیم که در شرایط بد اقتصادی به عموم مردم کمک کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی قزوین عنوان کرد: بانک خون بند ناف به‌عنوان یک بیمه برای عموم مردم می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد، از سال گذشته با توجه به تعاملاتی که با دانشگاه علوم پزشکی قزوین داشتیم و با توجه به شرایط استان در حوزه سرطان نیز ورود پیدا کردیم.

وی افزود: سرطان در استان ما جدی است و روز به روز آمار این بیماری در حال افزایش است، مجموعه جهاد دانشگاهی همواره سعی کرده که به دولت کمک کند لذا در این حوزه نیز سعی کردیم کار گزین انجام دهیم.

پیله‌چی یادآور شد: برای افرادی که مبتلابه سرطان هستند مرکز شیمی‌درمانی تأسیس کردیم که در مرکز درمانی جهاد دانشگاهی مستقر است، در این ماه نیز مرکز توان‌بخشی جهاد دانشگاهی را راه‌اندازی خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: اخیراً مجتمع تحقیقاتی و درمانی جهاد دانشگاهی را کلنگ زنی کردیم و امیدواریم هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد تا خدمت‌رسانی بیشتری به مردم صورت بگیرد.

رئیس جهاد دانشگاهی قزوین اظهار کرد: علاوه بر انتظاری که از مسئولین داریم از خیرین و واقفینی که می‌توانند کمک کنند می‌خواهیم که به یاری ما بیایند چراکه هر چه زودتر این مرکز راه‌اندازی شود میزان مرگ‌ومیر و آسیب‌های اجتماعی در استان کاهش می‌یابد.

وی تأکید کرد: با راه‌اندازی این مرکز امید و نشاط به جامعه برمی‌گردد، مجموعه جهاد دانشگاهی قزوین آمادگی دارد که از دستگاه‌های اجرایی مأموریت بگیرد و کار را به نحو احسن جلو ببرد.

پیله‌چی در پایان خاطرنشان کرد: تا زمانی که ما جوانان هستیم تمام تلاش خود را در عرصه‌های مختلف انجام می‌دهیم که به مردم خدمت‌رسانی کنیم.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.