سیدحسین طباطبایی، عصر سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: ساعت۱۱:۸،  امروز پنجم شهریورماه جاری با درخواست اورژانس مروست در خصوص اعزام بیمار با شکایت کاهش سطح هوشیاری و ضربه به ستون فقرات، بلافاصله با هماهنگی مرکز فرماندهی عملیات اورژانس، بالگرد به پرواز درآمد و مصدوم را به بیمارستان شهید رهنمون یزد منتقل کرد.

وی ادامه داد: این درخواست کمک از شماره تلفن امداد ۱۱۵ صورت گرفت و گزارش رخداد حادثه‌ برق گرفتگی در شهرک صنعتی مروست اعلام شد؛ بلافاصله یک دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام و پس از انجام اقدام پایه حفظ حیات در محل حادثه، مصدوم به درمانگاه انتقال داده شد.

به گفته او، پس از ارزیابی مجدد مصدوم در درمانگاه مروست ، با توجه به شدت آسیب و نیاز به انجام اقدام‌های تخصصی نوروسرجری، مصدوم با بالگرد به یزد منتقل شد.

طباطبایی بر آمادگی کامل همکاری برای پرواز اورژانس هوایی استان برای نجات جان بیماران در مناطق مختلف استان تاکید کرد.

ضربه یا تروما (Trauma) در دانش پزشکی به هر نوع آسیب دیدگی، ضربه، جراحت، شوک، آسیب و حادثهٔ وارد شده به بدن انسان گفته می‌شود با این شرط که از خارج به بدن وارد شود و عامل درونی یا بیماری در بدن علت ایجاد آسیب نباشد.

اهمیت تفاوت این ۲ مبحث در اورژانس و فوریت‌های پزشکی مشخص می‌شود؛ مثلاً در برخورد با بیمار دچار سنکوپ یا شوک، اگر عامل آن بیماری باشد، امدادگر به‌آسانی می‌تواند اقدام به جابه جایی بیمار کند ولی در شرایط تروما، به علت وجود احتمال آسیب‌های شدید مانند قطع نخاع، هرنوع جابجایی و حرکتِ بیمار بدون ساپورت و ثابت نمودنِ اندام‌های متحرک و توسط اشخاص ناوارد ممنوع است.

تروما اگر شدید باشد شخص را به مداوای سریع اورژانسی نیازمند می‌سازد.

تروما ششمین عامل آماری در علل مرگ شمرده می‌شود.

مروست مرکز بخشی به همین نام از توابع شهرستان خاتم در ۲۰۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

۷۵۳۶/ ۲۰۴۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.