مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به ثبت نام 231 هزار و 666 نفر برای دریافت تسهیلات ازدواج در سه ماهه ابتدایی امسال، از موفقیت نیمی از این متقاضیان در دریافت این تسهیلات خبر داد.

به گزارش ایسنا - منطقه یزد، «اعظم کریمی» در جریان بازدید از نمایشگاه «ازدواج موفق، خانواده شاد» در یزد، با حضور در جمع اهالی رسانه اظهار کرد: در سال گذشته 550 هزار و 565 مورد ازدواج و 175 هزار و 614 مورد طلاق در کشور ثبت شده که سهم استان یزد از این رویدادها به ترتیب 6461 ازدواج شامل 6227 مورد ازدواج شهری و 234 مورد روستایی و در مورد طلاق 1885 مورد ثبت شده شامل 1724 طلاق شهری و 61 مورد طلاق روستایی بوده است.

وی وضعیت ازدواج و طلاق در استان یزد و کشور را در مجموع نگران کننده نخواند ولی رضایت بخش نیز ندانست و افزود: مقایسه تعداد ازدواج ها با طلاق با توجه به این که طلاق ها معمولاً مربوط به ازدواج های سالهای قبل بوده، قیاسی نامناسب است.

وی در مورد ارائه تسهیلات ازدواج به جوانان نیز اظهار کرد: خوشبختانه امسال شاهد سرعت بخشیدن به پرداخت تسهیلات ازدواج و کاهش تعداد افراد در صف مانده برای دریافت این تسهیلات و البته رضایت متقاضیان هستیم که جا دارد در این مورد همکاری بانک ها قدردانی کنیم.

به گفته کریمی، در سه ماهه ابتدایی امسال 231 هزار و 666 نفر برای دریافت تسهیلات ازدواج ثبت نام کرده‏اند که از این تعداد 182 هزار و 511 نفر یعنی 44 درصد موفق به دریافت این تسهیلات شده اند.

وی گفت: در استان یزد نیز 5469 نفر برای این تسهیلات کرده اند که 48 درصد آنها معادل 2657 نفر موفق به دریافت آن شده‏اند و 2712 نفر با توجه به زمانبر بودن فرآیند که معمولاً 45 روز طول می‎کشد، در صف دریافت وام ازدواج هستند.

این مسئول با اشاره به واگذاری مشاوره های ازدواج‎های قبل از ازدواج به وزارت ورزش و جوانان، گفت: تاکنون 7939 کارگاه مشاوره با 33 هزار و 458 ساعت آموزشی در 384 شهر کشور برگزار شده که بخشی از آنها در 129 شهرستان کم برخوردار و محروم با توجه نبود مراکز مشاوره در این شهرها برگزار شده است و 204 هزار نفر از این کارگاه‏ها بهره‏مند شده اند.

وی همچنین برگزاری 270 نشست‎ تخصصی ازدواج در شهرستان‎ها و نیز برگزاری نشست‏های تخصصی با گروه‏های مرجع مانند خبرنگاران را از دیگز برنامه‎‎های این مدیریت ذکر کرد.

کریمی با تاکید بر تمرکز و اهتمام دولت به استفاده از ظرفیت جوانان، در این باره به تمرکز اخیر دولت به انتصاب مدیران جوان در حوزه جوانان وزارت وررزش و جوانان اشاره کرد و گفت: سازمان‏های مردم نهاد از ظرفیت‎های بالایی برخوردار هستند و هرچند که برخی دستگاه‎های دولتی اعتماد زیادی به جوانان دارند ولی باید از جایی شروع شود و رسانه ها می توانند در ترویج این مهم بسیار موثر واقع شوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش یزد را استانهای سرآمد در حوزه جوانان نه از لحاظ می بلکه به لحاظ برنامه های نوآورانه و کیفی در حوزه جوانان برشمرد و گفت:  افزایش سمن های استان در طی این سالها نشان از ظرفیت های بالا و خوب یزد در حوزه جوانان دارد.

وی افزود: امسال پس از یک وقفه چند ساله شاهد ایجاد ستاد هفته ازدواج در کشور بودیم که با همکاری دستگاه‎‎های متولی این حوزه و ستاد ساماندهی امور جوانان برنامه‎های متعددی را سطح کشور و استان یزد برای این هفته مانند برپایی نمایشگاه ازدواج تدارک دیده است.

کریمی با اشاره به افتتاح خانه عقد در استان یزد به همت فعالین ازدواج و خیرین استان، گفت: این خانه با ایجاد فضایی زیبا و رایگان مراسم های عقد زوجین جوان را به صورت رایگان انجام می‏دهد.

وی همچنین از برنامه های نواورانه شبکه فعالین ازدواج یزد در این نمایشگاه به تدارک بسته جهیزیه با محوریت کالای تولید داخل برای ارائه به متقاضیان به صورت پرداخت تسهیلات و اقساطی اشاره کرد.

این مسئول در ادامه با تبریک روز خبرنگار، به نقش رسانه‎ها در ترویج فرهنگ ازدواج اشاره و عنوان کرد: انتظار ما از رسانه ها این است که با تولید محتوی در زمینه مسائل اجتماع محور به تغییرات اجتماعی حوزه ازدواج بپردازند و تغییراتی که در فرهنگ ازدواج با بروز سنت های نوظهوری که فضای مجازی نیز به آن دامن زده را نقد کنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: رسانه باید در زمینه کارهای داوطلابه نیز فرهنگ سازی کنند تا همانند نسل های گذشته این قبیل فعالیتها که کمرنگ شده علاوه بر آسیب شناسی دوباره در جامعه ترویج شوند.

مدیر کل برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان کشور در پایان نیز براساس آخرین آمارهای ثبت احوال کشور میانگین سن اولین ازدواج در مردان را 27.5 سال و برای زنان 23.4 سال ذکر کرد و افزود: به نظر بر طبق این آمارها شاهد افزایش سن ازدواج در جامعه هستیم.

«سید ابوالفضل موسوی» نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست اظهار کرد: قطعاً انقلاب پایدار با خانواده پایدار امکان پذیر است لذا باید به تحکیم بنیان خانواده ها اهتمام ویژه داشت.

وی با اشاره به جنگ روانی در کنار جنگ اقتصادی و فرهنگی دشمن، این که رسانه‎‎ها در جامعه برای امیدبخشی جامعه تلاش کنند را دشوار دانست و گفت: تمام مسئولان و مدیران نظام نیز برای حفظ اعتماد و ارامش مردم تلاش می کنند که جلوه آن در انتخابات آتی کشور به نمایش گذاشته خواهد شد.

«مسعود شریعتی» مدیر کل ورزش و جوانان استان یزد هم ضمن تبریک روز خبرنگار به اهالی رسانه، در این نشست گفت: قطعاً خبرنگاران درجنگ اقتصادی و در مواجه کشور با فشار تحریم‏های ظالمانه می‏توانند بیشترین خدمت را به مردم و کشورمان با بیان واقعیت‏ها و امیدبخشیدن به جامعه ایفا کنند.

وی همچنین نقش رسانه‏ها فرهنگ سازی و ترویج ازدواج آسان و پایدار را حائز اهمیت خواند و افزود: این که مجمع خیرین ازدواج استان سرآمد کشور است به لحاظ تعامل تمام دستگاه‎های متولی ازدواج جوانان و استفاده از تمام امکانات و ظرفیت‌های موجود در استان است.

وی گفت: خوشبختانه نه تنها خیرین استان در بخش‎های مختلف مربوط به جوانان مانند ازدواج، مسکن و اشتغال ورود کردند که اصولاً بخش‎‎های دولتی استان نیز به دور از عملکرد جزیره‎ای به صورت بین بخشی به این حوزه اهتمام دارند.

شریعتی با اشاره به واگذاری وظیفه مشاوره ‎‎ های قبل از ازدواج به دستگاه ورزش و جوانان، گفت: هرچند سهمیه استان دراین موضوع 3600 نفر بود ولی با رایزنی های صورت گرفته بیش از 4700 نفر در استان ازمشاوره رایگان در این زمینه بهره مند شده اند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در حالی که استان در سال 1393 از تعداد هشت سمن برخوردار بود، اکنون 54 سمن فعال در استان وجود دارد که  در حوزه های مختلف مورد نیاز جامعه فعالیت دارند.

مدیر کل ورزش و جوانان استان در پایان نیز تاکید کرد: قطعاً با نقش آفرینی جوانان می توان تغییرات عمده ای را دراجمعه ارائه کرد لذا باید از این سرمایه های اجتماعی بهره بیشتری برده شود.



انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.