این رقابت‌ها به مدت  ۲ روز با حضور ۱۶۰ ورزشکار در ۲ رده سنی جوانان و امید از استان‌های یزد، بوشهر، کرمان، خراسان‌جنوبی و سیستان‌ و بلوچستان در زورخانه علی بن ابیطالب (ع) صفائیه شهر یزد برگزار شد.

همچنین در رده سنی جوانان نیز تیم‌های خراسان جنوبی، یزد و کرمان به ترتیب مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند.

این رقابت‌ها در مجموع در هفت منطقه برگزار می‌شود که تیم‌های اول به مرحله نهایی صعود می‌کنند.

زمان و مکان برگزاری  مرحله نهایی هنوز مشخص نیست.

حدود چهار هزار نفر از علاقه‌مندان به این ورزش اصیل ایرانی در رده‌های مختلف سنی در استان یزد سازماندهی شدند که از این تعداد ۲ هزار و ۷۰۰ نفر از بیمه ورزشی برخوردارند.

یزد از لحاظ تعداد ورزشکاران بیمه شده و ثبت مشخصات باستانی‌کاران در سامانه فدراسیون در میان ۳۱ استان در جایگاه نخست قرار دارد.

ورزش باستانی یزد از لحاظ جایگاه ملی بعد از کردستان و خراسان رضوی در مکان سوم قرار دارد که برای جذب مخاطب و گسترش آن بیش از همه به فرهنگ‌سازی، تأمین زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی نیاز است.

این رشته که همراه با ارزش‌های معنوی است، نقش مهمی در جذب نوجوانان و جوانان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و در مقابله با جنگ نرم دشمنان دارد با توسعه این رشته باید فعالیت‌های بیشتری برای جذب جوانان و نوجوانان انجام شود.

حضور جوانان در گود زورخانه و فعالیت در ورزش‌های پهلوانی که با عشق و ارادت به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و حضرت علی (ع) همراه است آنها را در برابر انواع آسیب‌های فرهنگی دشمنان مصون نگه می‌دارد.

وزرش زورخانه‌ای در ایران قدمت سه هزار ساله دارد و با توجه به زورخانه خیابان قیام یزد، سابقه آن با صبغه دینی و فرهنگی مردم این استان به حدود ۷۰۰ سال می‌رسد.

این رشته مجموعه حرکت‌های ورزشی با اسباب و بی‌اسباب، آداب و رسوم مربوط به آنهاست که در محدوده تاریخی و فرهنگی ایران از گذشته‌های دور رواج داشته است.

ورزش پهلوانی شامل میل گرفتن، پا زدن، سنگ گرفتن، چرخ زدن، میل بازی و شیرین کاری بین پاست.

استان یزد ۴۸ هیأت ورزشی و افزون بر ۶۵ هزار ورزشکار بیمه شده در رشته‌های مختلف دارد، جمعیت استان در سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵، یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر بود.

۷۵۳۶/ ۲۰۴۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.