مدیرکل سازمان نوسازی،‌ توسعه و تجهیز مدارس استان یزد‌،گفت:‌ کاهش مصرف انرژی، آب و سایر منابع مدیریت پسماند و تصفیه پسابها‌ و تعامل سازنده با محیط زیست از جمله مهم ترین ویژگی‌های مدارس سبز است .

«محمدرضا عارفی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه یزد،‌ با اشاره به اهمیت و نقش مدارس سبز در توسعه اجتماعی و آموزشی، اظهار کرد: بر اساس شاخص‌های ارائه شده توسط سازمان نوسازی مدارس کشور، مدرسه سبز محیطی است که با آموزش حفظ و استفاده بهینه از منابع و انرژی، زمینه توانمندسازی دانش‌آموزان در تعامل با محیط را فراهم می‌کند و در ساخت و تاسیس مدرسه تمامی ضوابط و استانداردهای محیط زیستی وجود دارد.

وی افزود:‌ آموزش فرزندان مان در سال‌های آغاز تحصیلی و آشنایی ایشان با نحوه استفاده صحیح از منابع و مسئولیت پذیری در قبال محیط  سرآغاز رسیدن به یک جامعه سبز است که بدون همیاری و همکاری همه دلسوزان نظام میسر نمی‌شود.

مدیرکل سازمان نوسازی،‌ توسعه و تجهیز مدارس استان یزد‌، گفت:‌ سازمان نوسازی مدارس به عنوان متولی امر مدرسه سازی مسئولیت تدوین راهکارها و دستورالعمل ها جهت ساخت و بهره برداری این مدارس را در کنار آموزش صحیح دانش آموزان و مسئولین مدرسه را بر عهده گرفته است .

عارفی تصریح کرد:‌ مدرسه سبز بر پایه معیارهای هفت گانه انرژی، آب، پسماند و آلودگی، مدیریت، مواد و مصالح سایت ( محل ساخت ) و کیفیت محیط داخلی، طراحی ، نظارت و اجرا می گردد.

این مسئول در ادامه با بیان این‌که معیارهای مدرسه سبز استان یزد با همکاری مراجع علمی و پژوهشی کشور و با بررسی حدود 250 سیستم مختلف رده‌بندی جهانی ساختمان‌های سبز  بومی سازی و تدوین شده است، بیان کرد: کاهش مصرف انرژی، آب و سایر منابع مدیریت پسماند و تصفیه پسابها‌ و تعامل سازنده با محیط زیست از جمله مهم ترین ویژگی‌های مدارس سبز است .

وی در بحث انرژی برقراری تعادل بین استفاده از نور طبیعی و مصنوعی، استفاده از پوسته های خارجی مناسب، استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر، پایش و نگهداری تجهیزات را از جمله اهداف مدرسه سبز دانست و بیان کرد:‌ مدیریت آب مصرفی از طریق استفاده از شیرهای مناسب و لوازم کاهنده مصرف،  مدیریت آب باران و تصفیه پساب از جمله المان های مهم در بحث مدارس سبز است .

عارفی با بیان این‌که‌ مدیریت پسماندهای تولید شده در هنگام تخریب و ساخت و ساز و همچنین مدیریت پسماند تولیدی دانش آموزان از طریق تفکیک زباله ها از دیگر توانمندی های مدارس سبز است، گفت: دستیابی به آسایش حرارتی، بصری، صوتی، تهویه فضا و تامین هوای تازه و مدیریت صحیح منابع آلوده کننده در بخش محیط داخلی از جمله دیگر اهداف مدرسه سبز است که کمک شایانی به کیفیت تحصیلی و آموزشی دانش آموزان می کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ در این راستا هم اکنون عملیات اجرائی ساخت دو مدرسه سبز در منطقه سید گلسرخ یزد و شهرستان میبد مجموعا" با زیربنای 20 هزارمترمربع و اعتبار 30میلیارد تومن از اعتبارات ملی آغاز شده است.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.