اهدای خون اقدامی بشردوستانه است، برای فرد سالم نه تنها ضرری ندارد بلکه مفید هم هست و گاهی هم باید عضوی را اهدا و زمانی هم چند قطره خون را برای خشنودی خدای متعال اهدا کرد، اما همین چند قطره می‌تواند به تن بی رمق و رنجور بیماری دردمند جانی دوباره ببخشد.

صحبت از اهدای خون است، خیلی‌ها سعادت آن را داشته‌اند و برخی هم تاکنون به آن فکر نکردند ، قرآن کریم اشاره زیبایی دارد، می فرماید: « ... هر کس، انسانی را از مرگ رهایی بخشد، چنان است که گویی همه مردم را زنده کرده است » (مائده/۳۲)

وقتی از نعمت سلامتی برخوردار هستیم، باید از آن مواظبت کنیم، و خدا را سپاسگزار باشیم ، سپاسگزاری تنها به زبان نیست بلکه به عمل است، و بهترین عمل آن است بیایم و کسانی که از این نعمت محروم هستند را دریابیم و با آنها نعمتمان را تقسیم کنیم و این صدقه‌ای است برای سلامتی خود و اهدای آن به دیگران.

از اهدای خون با عنوان اهدای زندگی، امید، عشق و محبت و برادری ،یاد می‌کنند،این اقدام انسانی در شمار کمک‌های نوع دوستانه‌ قرار دارد که جان را حیاتی دوباره می بخشد، درد و رنج را از بیمار می‌کاهد، سلامتی را به او هدیه می‌کند و نشاط و شادی را به اطرافیانش ارزانی می‌دارد.
در اسلام و فرهنگ ایران زمین همواره به ایثار و انفاق سفارش شده است، چه بهتر که این ایثار از جنس اهدای خون، مایه حیات باشد و خون سرخ با خود زندگی سبز را به همراه داشته باشد.

بنا بر اعلام سخنگوی سازمان انتقال خون در ایران سالانه سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به مراکز اهدای خون کشور مراجعه می‌کنند که  ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر موفق به اهدای خون می‌شوند.

بشیر حاجی بیگی اظهار کرد: در حال حاضر با وجود پیشرفت‌های چشمگیر پزشکی هنوز جایگزین مصنوعی برای خون ساخته نشد، فقط خونی که توسط افراد نیکوکار اهدا می‌شود، می‌تواند جان انسان‌های دیگر را از مرگ نجات بخشد.

سالروز تأسیس سازمان انتقال خون نهم مرداد ماه است که روز اهدای خون است این موضوع بهانه‌ای شد تا پای صبحت‌های تعدای از متولیان استان یزد و چند اهدا کننده بنشینم.

اهدای خون موجب کاهش غلظت آن می‌شود
مسئول جذب، نگهداری و آموزش اهدا کنندگان اداره کل انتقال خون یزد در گفت و گو با ایرنا با اشاره به فواید این اقدام بهداشتی می‌گوید: این کار نه تنها به کاهش غلظت خون کمک می‌کند بلکه تا حدودی از سکته های قلبی و مغزی در افراد جلوگیری می‌کند.
دکتر حسین روئین تن خاطرنشان کرد: همچنین از بسیاری بیماری‌ها چون فشار خون ، دیابت ، چربی خون بالا و سکته مغزی و عروقی، پیشگیری می‌کند.
وی اظهار کرد:  اهدای خون مشکلی را متوجه فرد نمی‌کند بلکه ۲۴ ساعت بعد، قسمت مایع آن جایگزین و در عرض چند هفته عناصر سلولی از جمله آهن بدن تامین می‌شود.

وی  اضافه کرد: بسیاری افراد به خون و فرآورده‌های خونی نیاز دارند، طوری که از هر سه نفر، یک نفر در طول زندگی احتیاج به تزریق و فرآورده‌های خونی پیدا می‌کند.

به گفته این مسئول بسیاری بیماران مانند تالاسمی و هموفیلی‌ها نیز ناگزیرند برای بهره‌مندی از زندگی به نسبت طبیعی برای تمام عمر به شکل منظم خون یا فرآورده‌های خونی دریافت کنند.

تاکید بر حضور پررنگ بانوان در اهدای خون

دکتر روئین تن اضافه کرد: تنها سه درصد از سهم اهدای خون در استان یزد مربوط به بانوان است در حالیکه آنها باید در اهدای خون مشارکت موثرتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه اهدای خون نه تنها در میان بانوان یزدی بلکه در کشور هم بسیار کم است، اضافه کرد:بسیاری از کشورهای پیشرفته در حوزه طب انتقال خون نگاه ویژه ای به اهدای خون بانوان دارند.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال در فرانسه آمار اهدای خون بانوان همانند اهدای خون آقایان بالای ۵۵ درصد است اما در ایران  ۴،۳۸ درصد مربوط به بانوان است.

مسئول جذب، نگهداری و آموزش اهدا کنندگان اداره کل انتقال خون یزد ادامه داد: بانوان به عنوان رکن اصلی خانواده می‌توانند با مشارکت در این کار علاوه بر ترویج نوع دوستی و رفتارهای انسانی در آموزش فرزندان و شرکت در عرصه فعالیت‌های اجتماعی‌،گام مهمی در افزایش مشارکت خانواده در اهدای خون داشته باشند.

وی با بیان اینکه بیم از کم خونی از عوامل بازدارنده مشارکت بانوان است، تاکید کرد: در صورتی که فرد، قبل از اهدای خون توسط پزشک در پایگاه انتقال خون معاینه می شود، در صورتی کم خونی برای درمان، راهنمایی می‌شود.

چه کسانی می توانند خون اهدا کنند؟

مسئول جذب، نگهداری و آموزش اهدا کنندگان اداره کل انتقال خون یزد، دارا بودن حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، نداشتن سابقه رفتار پرخطر جنسی، پایین نبودن فشار خون ، دارا بودن حداقل ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۰ سال، برخورداری از سلامت کامل و نداشتن ابتلا به کم خونی را از شرایط اهدای خون بیان کرد.
این مسئول با اشاره به اینکه اهدا کنندگان مستمر تا سن ۶۵ سالگی می‌توانند خون بدهند افزود: قبل از اهدا، شرایط فرد داوطلب از سوی پزشک مستقر در مراکز بررسی می‌شود.

۴۳ هزار و ۳۲۹  واحد خون در یزد اهدا شد

به گفته مسئول روابط عمومی انتقال خون یزد در یک سال گذشته ( ۹ مرداد ۹۷ تاکنون ) ۴۳ هزار و ۳۲۹ واحد خون در استان اهدا شد در حالیکه ۵۵ هزار و ۳۴۰ نفر به پایگاه های انتقال خون مراجعه کردند .

حسین فلاحتی تعداد خون دهندگان مستمر را  ۶۴.۴ درصد بیان کرد و یادآور شد: اهدا کننده مستمر کسی است که سالی حداقل ۲ بار خون اهدا کند و از مجموع اهداکنندگان ۲۵.۵ درصد با سابقه و ۸.۱ درصد بار اولی بودند و ۹۷.۳ درصد مرد و بقیه زن بودند.

مسوول روابط عمومی انتقال خون یزد اضافه کرد: در یک سال گذشته  ۶۷ هزار و ۴۷۰ واحد خون و فرآوردهای خونی به مراکز درمانی استان ارسال شد.

فلاحتی یادآور شد: خون اهدایی در جراحی، درمانی بیماران تصادفی، زایمان زنان و بسیاری از بیماری‌ها از جمله تالاسمی و هموفیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اهدا کنندگان مستمر خون چه می گویند؟

یک اهداکننده مستمر خون می‌گوید: سالانه ۲ بار خون اهدا می‌کند و تاکنون ۶۰ بار خون اهدا کرده  و از کارش بسیار خرسند است.

حسین حسینی افزود: اهدای خون علاوه بر این مزایای متعددی برای سلامت فرد دارد، موجب نجات جان انسان‌های دیگری می‌شود.

وی اظهار کرد: تا زمانی که از سلامت جسمی برخوردار باشد نسبت به اهدا اقدام خواهد کرد، زیرا هیچ کاری ارزشمندتر از نجات جان انسان نیست.

همچنین فاطمه فاطمی دیگر اهدا کننده مستمر خون که ۵۲ سال دارد، می‌گوید:  ۳۰ سال است که بخشی از خون خود را به نیازمندان اهدا می‌کند و احساس می‌کند، بدن سالمی دارد.

وی خاطرنشان کرد: بر خلاف تصور تعدادی از بانوان، اهدا خون نه تنها ضرر ندارد بلکه به سلامتی فرد نیز کمک می‌کند.

در حال حاضر اهدای خون در ایران داوطلبانه است و هم اکنون شاخص اهدای خون در ایران ۲۷ نفر به ازای هر هزار نفر جمعیت است که شاخص خوبی محسوب می‌شود.

سازمان انتقال خون ایران در مرداد ۱۳۵۳ با هدف سامان بخشیدن به وضع آشفته خون رسانی و به منظور ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تأمین خون و فرآورده های خونی سالم و مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند، به خصوص مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و لوسمی تاسیس شد.

شعار روز ملی اهدای خون « دسترسی به خون سالم حق همه نیازمندان به خون» اعلام شد.

هم اکنون چهار پایگاه انتقال خون در شهرهای یزد، اردکان و میبد فعال است، استان یزد با ۱۰ شهرستان حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.
متوسط اهدا خون در یزد به ازای هر هزار نفر ۳۷ نفر است در حالیکه این رقم در کشور از ۱۰ نفر بیشتر است.

از مجموع جمعیت استان ۸۵درصد در شهرها و بقیه در مناطق روستایی و آبادیها زندگی میکنند.

۲۰۸۸/ ۲۰۴۷

گزارش از : کبری دانشی 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.