فرزام بیدارپور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آمارها نشان می دهد که در سال حدود 6 هزار و 853 مورد مرگ در استان اتفاق می افتد که پنج هزار و 265 مورد آن براثر بیماری های غیرواگیر است.
وی افزود: در این میان بیشترین بیماری های غیرواگیر منجر به مرگ ثبت شده در استان مربوط به قلبی عروقی، سرطان، دیابت، آسم و بیماری های مزمن انسداد ریوی است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: مهمترین تهدید کننده های سلامت در این استان فشار خون بالا، شاخص توده بدنی بالا، مصرف نمک و قند بالا و استعمال دخانیات است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بین 25 تا 35 درصد افراد بالای 18 سال استان به بیماری فشار خون مبتلا هستند، گفت: همچنین بین پنج تا 10 درصد افراد بیشتر از میانگین کشوری فشار خون دارند.
بیدارپور یادآور شد: بر اساس تحقیقات و بررسی های انجام شده، 25 درصد مبتلایان به فشار خون در این استان از بیماری خود اطلاعی ندارند که باید در این خصوص اطلاع رسانی بیشتری صورت گیرد.
وی همچنین به تدوین سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر از سال 94 تاکنون اشاره کرد و افزود: سال 2018 دو کشور که در زمینه کنترل بیماری های غیرواگیر از نگاه سازمان جهانی بهداشت بسیار موفق عمل کردند ایران و برزیل بودند که موفقیت ایران مربوط به تدوین سند و دستاوردها و اقدامات مرتبط با آن بود.
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.