در جامعه ما برخورد با یک فرد معتاد یا فردی که سابقه زندان دارد چندان مناسب نیست و همین امر موجب رویگردانی این افراد از جامعه و بازگشت دوباره آنان به خلاف و اعتیاد می شود.

چند سالی است که یک کشتارگاه در مهریز یزد در اقدامی جالب با جمع آوری افراد بزهکار و معتاد و آموزش آنها و کمک به ترک اعتیاد برای آنها کارآفرینی کرده است.
بیش از نیمی از افراد شاغل در این کشتارگاه افرادی هستند که با ترک اعتیاد ( با هزینه خود کشتارگاه ) بهبود یافته و در این مجموعه مشغول کار هستند.
بسیاری از این افراد را مدیر این مجموعه در سطح شهر یزد در شهرهای اطراف جمع کرده و با ترک دادن آنها در کمپ ، زمینه بازگشت خانواده ، بیمه و اشتغال آنها را فراهم کرده است.
یکی از این کارگران غیر یزدی که هم اکنون در حراست کشتارگاه کار می کند گفت: چند سال قبل در حالی که برای شارژ گوشی به یک قصابی مراجعه کرده بودم ، قصاب به من پیشنهاد ترک اعتیاد و کار داد .
وی افزود: در ادامه ، این قصاب شماره مدیر کشتارگاه مهریز را داد و بلافاصله بعد از تماس با او ، روز بعد با ماشینش به سراغم آمد و مرا به کمپ برد و امروز در این مجموعه مشغول کار هستم.
کارآفرینی که می توانست بدون دغدغه ، کارگرانی را استخدام کند که بدون دردسر بتواند با آنها کار کند امروز از میان ۲۱۱ کارگرش ، ۱۱۶ نفر را از میان افراد بهبود یافته انتخاب می کند.
این فرد ، حتی برای بازگشت روحیه امید به این افراد ، زمینه صلح و آشتی میان خانواده هایی که اعتیاد آنها منجر به طلاق و جدایی شده نیز فراهم کرده تا خانواده و فرزندانشان در آرامش زندگی کرده و جامعه هم کمتر از این موضوع آسیب ببیند.

ترک دادن ۵۰۰ تا ۶۰۰ معتاد با هزینه شخصی / اشتغال ۱۱۶ کارگر بهبود یافته در کشتارگاه مهریز 


درباره وضعیت این مجموعه ، مدیرعامل کشتارگاه صنعتی معین مهریز گفت: این واحد در مدت ۲۰ ماه با ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار و ۲۷ هزار مترمربع در سال ۱۳۹۵ به بهره برداری رسید.
مهدی ناصر بافقی افزود: بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر را با هزینه خودمان در کمپ های مختلف ترک دادیم که تعدادی از آنها بعد از مدتی کار در این مجموعه و حیات دوباره به خانواده هایشان در جاهای دیگر مشغول به کار شده اند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر هم ۱۱۶ نفر از این افراد در کشتارگاه مهریز اشتغال دارند ، تصریح کرد: ۸۰ نفر از این افراد در داخل مجموعه خوابگاه دارند و ساکن هستند از بیمه و حقوق اداره کار برخوردارند.
مدیرعامل این مجموعه یادآور شد: دروه های آموزشی و ورزشی مختلفی در نمازخانه برای آنها برگزار می شود و سعی کردیم با پرداخت تسهیلات و ایجاد صلح و آشتی میان آنها و خانواده هایشان ، به آنها امیدواری بیشتری بدهیم.
ناصر بافقی درباره دلیل این کار اظهار داشت: قبلا ۱۲ سال در کشتارگاه سنتی مهریز کار می کردم و در آن دوره ، عامل افزایش طلاق میان جوانان را اعتیاد دیدم به همین دلیل در تلاش بودم تا بتوانم در این خصوص قدمی بردارم.
وی معتقد است که اگر اشتغال ایجاد شود و فرد درآمد داشته باشد معتاد نمی شود و آسیب اجتماعی طلاق ، دامنگیرش نخواهد شد در نتیجه پلیس و جامعه هم درگیر مسائل بیشتر نمی شوند.

مسئولان و دستگاههای مسئول و مرتبط همکاری و کمک نمی کنند / ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم برای ۱۲۱۶ نفر


وی با انتقاد از عدم همراهی و حمایت دستگاههای متولی گفت: همه پرسنل این مجموعه توقعی از مسئولان ندارند و تقاضا دارند فقط در روند فعالیت ها و رونق تولید کشتارگاه ، مانع ایجاد نکنند.
ناصر بافقی درباره وضعیت کشتارگاه هم گفت: هفت خط شامل خط کشتار گاو ، کشتار شتر ، کشتار شترمرغ و چهار خط کشتار گوسفند در این مجموعه فعال است که ظرفیت هر شیفت ۲هزار و ۴۰۰ دام سبک و ۲۵۰ دام سنگین دارد.
مدیرعامل کشتارگاه مهریز با اشاره به حضور سه دامپزشک یادآور شد: نظارتهای دقیق دامپزشکی و بهداشت بر کشتار ما وجود دارد و اخیرا نیز ۲۴ هزار دام رومانیایی در این مجموعه کشتار و در استان و کشور توزیع شد.
وی افزود: علاوه بر اشتغال ۲۱۶ نیروی مستقیم ، برای هزار نفر شامل قصاب و چوپان و غیره به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده ایم .
این کارآفرین یزدی ادامه داد: بزرگترین میدان قرنطینه استان در این مجموعه قرار دارد همراه با دستگاههای مجهز پزشکی و دامپزشکی ، ولی به دلیل حمایت نشدن از ناحیه مسئولان مرتبط ، خالی است و استفاده ای نمی شود.
وی درباره استفاده از تسهیلات کم بهره بانکی هم اظهار داشت : تاکنون هیچ تسهیلات بانکی کم بهره یا از صندوق توسعه ملی دریافت نکرده ام و تنها تسهیلات از کارکرد حساب خودم و همچون مردم عادی دریافت کرده ام.

با رونق تولید در کشتارگاه زمینه اشتغال ۱۰۰ زن سرپرست خانواده ایجاد می شود

وی از وجود سیستم تصفیه آب خون و استفاده آن در فضای سبز ، سیستم بسته بندی سیرابی ، کله و پاچه ، جگر و مغز ، سردخانه ، واحد بسته بندی گوشت( ملیکا) ، مجموعه بسته بندی کود دام ، قرنطینه و میدان دام در این مجموعه  خبر داد و گفت: برنامه داریم تا با تصفیه و تهیه پودر خون ( پفک خون) ، زمینه صادرات آن به کشور چین را فراهم کنیم.
مدیرعامل کشتارگاه مهریز با بیان اینکه موانع سر راه دستگاهها معضلاتی زیادی ایجاد می کند ، تأکید کرد: در صورت حل این مشکلات و رونق بیشتر تولید در این مجموعه می توانیم برای ۱۰۰ زن سرپرست خانوار هم شغل ایجاد کنیم در غیر این صورت شاید تا پایان سال مجبور به تعطیلی واحد باشیم.
وی افزود: مسئولان باید توجه داشته باشند که اگر این کشتارگاه تعطیل شود نه تنها تعداد زیادی افراد بزهکار که تازه به جامعه برگشته اند بیکار می شوند بلکه کشتار دام و گوشت مورد نیاز یزد باید در استانها دیگر صورت گیرد.
این کارآفرینی یزدی که در استانهای دیگر هم شناخته شده است ، یادآور شد: در حال حاضر با وجودی که یزد باید دام مورد نیازش را استانهای دیگر و همجوار تأمین کند و هزینه حمل و نقل هم دارد، ولی قیمت گوشت در این استان ۶ تا ۱۵ هزار تومان ارزان تر است.

کاری برایم کرد که پدر و مادرم هم در حقم نکرده بودند
در این میان یکی از کارگران که بعد از ترک اعتیاد در این مجموعه مشغول کار شده بود گفت: من ۱۱سال قبل همسرم را از دست دادم ولی با وجود داشتن دو فرزند به دلیل مشکلات زندگی ، به دام اعتیاد افتادم .
وی افزود: با همت این خیر بزرگوار ، بعد از ترک اعتیاد و اشتغال در این مجموعه ، به زندگی امیدوارشدم و هر جا که وی برود تا آخر عمر نوکری او را خواهم کرد چون چنین کاری را پدر و مادرم هم در حق من انجام ندادند.
به نظر می رسد در شرایط سخت جنگ اقتصادی که کشور بیش از هر روز دیگری به وجود افسران و فرماندهانی همچون این کارآفرین یزدی نیاز دارد باید قدردان این افراد بود که با سرمایه و هزینه شخصی در سن ۴۳ سالگی توانسته چنین جهاد اقتصادی داشته باشد.
نه تنها آرامش را برای عده ای ناامید از زندگی مهیا کرده بلکه آرامش و گرما به به محیط خانواده و در ادامه به جامعه برگردانده و مانع گسترش چند آسیب بزرگ همچون اعتیاد ، طلاق و حتی پرورش فرزندان بی سرپرست شده است.
گزارش از : محمودرضا رحمانی

۱۹۶۸/ ۶۱۹۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.