مدیر مرکز مطالعات سازمان جهاد دانشگاهی یزد با بیان این‌که بسیاری از آسیب‌های اجتماعی موجود ناشی از انباشت جمعیت مجرد در استان و کشور است،‌گفت:‌ در صورت بروز نارسایی در حصول امر خطیر ازدواج، مشکلات و چالش‌های عدیده‌ای در سلامت اجتماعی و انسجام کانون خانواده ایجاد می‌شود.

«بهروز اسلامی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا-منطقه یزد، با اشاره به آمار ازدواج و طلاق در استان،‌اظهار کرد:‌ طبق آمار ثبت شده در سامانه ثبت و احوال استان یزد از سال 90 تا 96 آمار ازدواج در این استان کاهش چشمگیری داشته است.

وی با بیان این‌ که آمار ثبت شده ازدواج در سال 90،  بیش از 12 هزار مورد بوده،‌افزود:‌ این آمار در سال 96 به هفت هزار و 76 مورد کاهش یافته است.

مدیر مرکز مطالعات و افکارسنجی سازمان جهاد دانشگاهی استان یزد‌،گفت: آمار طلاق استان یزد هم در سال 1390، یک هزار و 231 زوج بوده که با افزایش سالانه این آمار در سال 96 به یک هزار و 660 مورد رسیده است.

اسلامی آمار ازدواج و طلاق در یزد را زنگ خطری جدی برای توسعه فرهنگی و اجتماعی دانست و تصریح کرد: بر اساس سرشماری انجام شده در سال 95 جمعیت صفر تا 14 سال استان یزد 307 هزار و 105 نفر و تعداد مجردین 15 تا 39 سال نیز 167 هزار و 309 نفر برآیند شده است.

این مسئول با بیان این‌که بر اساس آمارهای موجود سالانه حدود 22 هزار نفر مجرد به جمیعت استان یزد اضافه می‌شود، خاطرنشان کرد:‌ از طرفی سالانه حدود سه هزار نفر به دلیل طلاق مجرد و به آمار مجردین استان افزوده می‌شوند.

وی ورود جدی دستگاه‌های قضایی،‌ اجرایی، آموزشی و فرهنگی را به بحث افزایش جمعیت مجردین در استان یزد ضروری دانست و بیان کرد: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی، ‌سیاسی و حتی امنیتی که در حال حاضر به دغدغه جدی مسئولان کشور بدل شده ناشی از انباشت جمعیت مجرد است که باید هر چه سریعتر نسبت به ساماندهی این مهم اقدام شود.

اسلامی با بیان این‌که بدون شک، تداوم نسل، رفع نیازهای عاطفی، حفظ پاکدامنی و سلامت اجتماعی و اخلاقی جامعه بواسطه پیوند میان زوجین محقق می‌شود،گفت: در صورت بروز و نارسایی در حصول این امر خطیر، مشکلات و چالش‌های عدیده‌ای در سلامت اجتماعی و انسجام کانون خانواده ایجاد می‌شود.

مدیر مرکز مطالعات جهاد دانشگاهی یزد ‌در پایان سخنان خود خانواده را به عنوان یکی از نهادهای کوچک ولی مهم اجتماعی و فرهنگی دانست و بیان کرد: امروزه بخش قابل توجهی از خانواده‌ها به ازدواج به عنوان ابزاری برای خودنمایی و اثبات برتری خویش نسبت به اقوام،اطرافیان و وابستگان می‌نگرند که این ذهنیت، آفتی است برای ازدواج که استمرار آن،نه تنها فرزندان چنین خانواده‌هایی را بلکه جامعه را دچار خسران و آسیب می‌کند.

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.