مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با بیان این که یزد از تولیدکنندگان مطرح توت در کشور است، نقش این درخت در توسعه پرورش کرم‌ابریشم و تبدیل یزد به قطب دست‌بافته‌های سنتی را به عنوان یک پیوست‌های فرهنگی در شهر یزد یادآور شد.

 به گزارش ایسنا – منطقه یزد، «سید مصطفی فاطمی» در اولین جشنواره توت در روستای مزرعه‌ملا شهرستان تفت با اشاره به شناسایی پتانسیل‌های شهرستان‌ها و روستاهای استان در قالب جشنواره های مختلف در داخل و خارج از استان و کشور، اظهار کرد: ایران یکی از بزرگترین تولید‌کنندگان توت در دنیا و استان یزد نیز یکی از مراکز مهم تولید این محصول در کشور محسوب می شود.

وی افزود: محصول توت در استان یزد، بیشتر در شهرستان تفت و روستاهای اطراف آن به ثمر می‌رسد که یکی از این روستاها مزرعه‌ملا با تولید ١۶ گونه مختلف توت است.

این مسئول با اشاره به کاربرد درخت توت، تصریح کرد: علاوه بر استفاده از آن در صنایع غذایی، منبع تغذیه‌ای برای کرم ابریشم به شمار می‌رود که همین امر باعث بافت پارچه‌های گوناگون ابریشمی و تبدیل یزد به قطب دست‌بافته‌های سنتی شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان یزد اهمیت برگزاری جشنواره توت را ناشی از این پیوست فرهنگی شهر یزد با این درخت برشمرد و افزود: این جشنواره با هدف عرضه محصولات و مشتقات میوه توت و معرفی روستای مزرعه‌ملا و همچنین رونق اقتصادی در این روستا برگزار شد.

گفتنی است؛ روستای مزرعه ملا ۸۰ نفر جمعیت دارد و از توابع شهرستان تفت محسوب می‌شود.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.